سخنگوی وزارت امور خارجه: پیشرفت مذاکرات در وین به طور کامل خواسته های ایران را برآورده نکرد/ رایزنی های جدی در بالاترین سطح در تهران در حال انجام است.

سخنگوی وزارت امور خارجه: پیشرفت مذاکرات در وین به طور کامل خواسته های ایران را برآورده نکرد/ رایزنی های جدی در بالاترین سطح در تهران در حال انجام است.

روز جدید ناصر خانانی، سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه در مذاکرات اخیر در وین پیشرفت نسبی حاصل شده است، گفت: اما این پیشرفت ها الزامات قانونی ایران را به طور کامل برآورده نکرد و انتظارات دیگری از طرف مقابل داشتیم که فکر می کردیم. باید برآورده شود.

ناصر خانانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز دوشنبه 3 مرداد در نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به این سوال که آیا در ساعات آینده شاهد توافق در وین خواهیم بود؟ وی گفت: در روندی هستیم که در ادامه مذاکرات مستقیم و غیرمستقیم تیم های مذاکره کننده بر سر موضوع لغو تحریم های سرکوبگرانه علیه ایران است. در ادامه مذاکراتی که قبلا در وین و سپس در دوحه انجام شد، اخیرا شاهد نشست دیگری در وین بودیم که در ادامه مذاکرات قبلی به ویژه مذاکرات دوحه بود. تیم هسته ای ما با انگیزه ای قوی برای دستیابی به یک توافق خوب، قوی و پایدار که بتواند منافع اساسی ملت را تامین کند و تحریم های سرکوبگرانه علیه ایران و ملت ایران را لغو کند، وارد این مذاکرات شده است.

گفت: گفتگوی سخت و حساسی بود. پیشرفت نسبی و چشمگیری داشتیم و حرکت رو به جلو بود. در برخی از زمینه‌هایی که از سوی ما درخواست شد، پیشرفت نسبی حاصل شد و بخشی از انتظارات ما برآورده شد و تیم مذاکره‌کننده ما با جدیت و تلاش حداکثری در مذاکرات ظاهر شد و انتظارات و انتظارات ایران را با جدیت و قاطعیت منتقل کرد. پیشرفت نسبی حاصل شد، اما این پیشرفت الزامات قانونی ایران را به طور کامل برآورده نکرد و ما انتظارات دیگری از طرف مقابل داشتیم که احساس می کردیم باید برآورده شود. نتیجه مذاکرات این بود که هماهنگ کننده اتحادیه اروپا به عنوان میانجی مذاکرات، خلاصه جدیدی را بر اساس نتایج مذاکرات قبلی در وین و دوحه و آخرین مذاکرات به طرف های مذاکره ارائه کرد. این مسائل مستلزم مشورت بیشتر بود. تیم ها باید به پایتخت ها برمی گشتند.

وی تصریح کرد: مذاکرات بیشتر باید در پایتخت ها انجام شود و بر اساس این نظرات بیشتر به طرح نهایی و جدید بورل ارائه شود. رایزنی های جدی در بالاترین سطح در تهران انجام شده و ادامه دارد. ما در مرحله پیشرفت هستیم، اما اینکه بگوییم به توافق نزدیک هستیم و این دور از مذاکرات می تواند به توافق منجر شود، بر اساس انتظارات منطقی ایران از طرف مقابل، به ویژه از طرف آمریکایی است. ما معتقدیم به شرط رعایت بوروکراسی ایران و تضمین منافع اصلی کشور ناشی از برجام، قطعاً موردی برای توافق وجود دارد، طرف مقابل تشکیل خواهد شد، این رویداد به زودی شکل خواهد گرفت.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره سالگرد خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان گفت: سالگرد خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و نتیجه این اشغال غیرقانونی و نظامی گری نامشروع در افغانستان چیزی جز ویرانی نبوده است. تخریب زیرساخت ها و کشتارها و این یک وضعیت ناگوار در این اقدام نامشروع دولت آمریکا در افغانستان است. ما به عنوان همسایه با افغانستان در 20 سال گذشته از آنچه در افغانستان رخ داده است متحمل شده ایم و معتقدیم که پس از خروج غیرمسئولانه نیروهای نظامی ایالات متحده از افغانستان، این کشور همچنان در مقایسه با آنچه در افغانستان وجود دارد، یک دولت اشغالگر است، از جمله جبران خسارت. خسارات و کشتار و غارت است و عقب نشینی آمریکا به معنای پایان مسئولیت آمریکا نیست.

وی ادامه داد: ما معتقدیم آنچه می تواند به بازگرداندن ثبات، صلح و امنیت به افغانستان کمک کند و منجر به ایجاد ثبات پایدار شود، تشکیل یک دولت فراگیر متشکل از همه اقوام و جریان های سیاسی حاضر در این کشور است، دولتی که در کل ملت افغانستان و مردم افغانستان نماینده کشور هستند. این مهمترین و اصولی ترین موضعی است که ایران از ابتدای خروج نیروهای اشغالگر آمریکایی از افغانستان اتخاذ کرده و راه حل بازگشت ثبات کامل به افغانستان را تشکیل حکومت مردمی بدون خشونت در آن کشور می داند. ما معتقدیم که در کنار ملت افغانستان هستیم و ثبات و امنیت در افغانستان هم توسط ملت افغانستان و هم همسایگانش از جمله ایران تامین می شود. ما در کنار مردم افغانستان هستیم، تعامل سازنده با دولت موقت افغانستان برقرار کرده ایم و گفتگوها در سطوح مختلف با هیئت حاکمه افغانستان ادامه دارد.

وی ادامه داد: ما تلاش خواهیم کرد در کنار مردم افغانستان باشیم و به ایفای نقش سازنده خود در تشکیل حکومت مردمی و فراگیر در آن کشور ادامه دهیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در خصوص اعزام سفیر کویت به تهران اظهار داشت: در مسیر بهبود روابط و همکاری‌های ایران و کویت شاهد تحول جدیدی بوده‌ایم و سطح روابط به سطحی ارتقا یافته است. روابط و همکاری های ما با کویتی ها دوستانه و سرشار از احترام متقابل است. به دلیل پیچیدگی هایی که در فضای مشترک ما وجود دارد، کشورهای منطقه ممکن است در برخی مسائل دچار سوء تفاهم و اختلاف نظر شوند، اما روابط دو کشور بر اساس احترام متقابل است و در شرایط جدید این انگیزه شکل می گیرد. برای رساندن روابط به سطح سفیر البته سفیر ما در کویت حضور داشت و کویت سفیر جدید خود را به ایران اعزام کرد و این می تواند گام جدیدی در بهبود روابط دو کشور و به روز رسانی ظرفیت های موجود باشد و می تواند منجر به بهبود روابط با کشورهای همسایه در منطقه شود در منطقه خلیج فارس باشید.

وی درباره وضعیت عراق گفت: مسائل عراق برای ما مهم است و توسعه این کشور را با دقت و حساسیت دنبال می کنیم و در سایه وجود روابط مثبت و سازنده با جریان های مختلف سیاسی عراق، تلاش می کنیم. برای کمک به بیان دیدگاه های سیاسی این کشور صرف نظر از اظهار نظر در مورد مسائل داخلی عراق، توصیه می کنیم همه جریان های سیاسی عراق به قانون اساسی این کشور به عنوان یک منشور ملی احترام بگذارند و همچنین از نهادهای قانونی این کشور و این ثبات محافظت کنند. و صلح در این کشور از طریق اجماع جریان ها، امور داخلی این کشور محقق می شود و منافع ملی بر منافع جناحی ترجیح داده می شود. لزوم توجه به منافع ملی می تواند ثبات و ثبات را به این کشور بازگرداند. ارتباط با دوستان و برادران عراقی مستمر است و هیچ گاه قطع و جدا نشدیم و از طریق سفارت ایران در بغداد و تبادل هیئت ها انجام می شود و این روابط مثبت و سازنده وجود دارد.

وی در خصوص انتشار کاریکاتور امام خمینی (ره) در رسانه های عربستان گفت: انتظار داریم برادران در عربستان بر اساس اراده سیاسی و بر اساس گفتگوها و منافع مشترک روابط خود را احیا کنند و روابط رسمی خود را از سر بگیرند. اجتناب از شما در حال انجام اقدامات خلاف مسیر مذاکرات است و از نظر ما توهین به امام خمینی مردود است و تحمل آن را نداریم و انتظار داریم دولت عربستان دقت و حساسیت داشته باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری تصریح کرد: ما عراق را کشوری یکپارچه می بینیم و ثبات این کشور برای ما بسیار مهم است و در سایه ثبات سیاسی هم توسعه اقتصادی و هم در این کشور خواهد بود. فرصتی برای توسعه روابط اقتصادی با ایران بیش از گذشته و ارتقای نقش منطقه ای عراق تضمین می شود. ما با همه برادران عراقی هستیم و بر توسل به قانون و قانون اساسی و انجام گفتگوهای داخلی و پرهیز از در نظر گرفتن منافع حزبی و جناحی تاکید می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید