طرح زنده گیری و عقیم سازی سگ های ولگرد به طور کامل اجرا می شود/ شهروندان از دادن غذا به سگ های رها شده در سطح شهر خودداری کنند.


ساعت: 15:12
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۲/۲۶
کد خبر: 1816302

بررسی معضل سگ های ولگرد در گفتگو با مسئولان;

افزایش جمعیت سگ های ولگرد به معضلی در محیط های شهری، روستایی و زیست محیطی تبدیل شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش راه آرمان ، تردد سگ های ولگرد در شهرها پدیده ای است که در سال های اخیر به معضل شهری تبدیل شده است. کرمان هم بدون این مشکل نیست.

محمد جبارپور مشاور شهردار در بهینه سازی فرآیندهای راهبردی در جمع خبرنگاران در خصوص سگ های ولگرد گفت: نامه ای به محیط زیست نوشتیم که مکانی را برای ساماندهی این سگ ها در اختیار ما بگذارند، اما محیط زیست اجازه نمی دهد.

وی افزود: حدود 3000 سگ در پناهگاه خود داریم. تخمین زده می شود که 6000 سگ در شهر و حومه شهر وجود دارد که در مجموع به 9000 سگ می رسد. بنابراین هر جا که از این مجموعه باقی مانده یا نیاز به غذا باشد، باید غذا بخورید و اگر غذا نخورید، باید غذای طبیعی بخورید که واقعا به محیط زیست آسیب می رساند.

راه علمی کاهش تعداد سگ ها در شهر اخته کردن و اخته کردن سگ ها است

جبارپور تصریح کرد: بنابراین در نهایت این سگ ها در حال بازگشت به محیط شهری هستند، بنابراین تصمیم بر این است که سگ ها را نگیریم و آنها را از شهر خارج کنیم و در این مدت سه تا چهار جلسه متوالی در استانداری برگزار شد و راه علم در مورد این کاهش سگ ها در شهر این است که سگ ها احیا می شوند، عقیم می شوند و در حین عقیم سازی سگ هایی که مشکل دارند به اصطلاح مرگ پشیمان می شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه سگ های عقیم شده به محل انتقال خود برمی گردند، ادامه داد: چون اگر رها شوند دوباره همان مشکل پیش می آید. ما انتظار داریم تا یک سال آینده تمام یا بیشتر این سگ‌ها را عقیم کنیم.» مشکل کرمان تا چهار سال آینده حل می‌شود و علاوه بر این، هر راهی که دنبال کنیم موقتی است.

مشاور شهردار در خصوص بهینه سازی فرآیندهای راهبردی در کرمان گفت: در راستای این عقیم سازی، دانشکده دامپزشکی قول همکاری در امر عقیم سازی را به مدت یک هفته با هزینه کمتر از هزینه های خارجی داده است. این یک واحد استریلیزاسیون است. پناهگاه دیگری نیز وجود دارد که تعدادی زیرساخت توسط شهرداری و تعدادی زیرساخت توسط خود حامیان حیوانات تهیه می شود، هزینه دامپزشکی را دامپزشک پرداخت می کند و حدود 150 قلاده سگ در هفته عقیم می شوند.

مردم باید بدانند که در دو سه سالگی او یک سگ است، درست مثل یک گربه در شهر

وی در پایان افزود: روند این کار نشان می دهد که پس از یک سال سگ های اصلی که وجود دارند عقیم می شوند و سگ های حاشیه ای و رنگ پریده می مانند، بنابراین سگی که نابارور می شود واکسن هاری را نیز دریافت می کند. اگر خورده شود گیرنده ندارد و تقریباً تبدیل به سگی بی ضرر می شود و گاز گرفتن سگ کم می شود، اما مردم باید بدانند که در دو سه سالگی سگ است، درست مثل گربه در شهر، اما اگر باشد. عقیم شده این فاجعه در سال آینده دو برابر خواهد شد.

در این زمینه سازمان محیط زیست تنها وظیفه نظارت را بر عهده دارد


همچنین مرجان شاکری مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان در پاسخ به سوالات خبرنگار ما در این زمینه توضیح داد: در این زمینه سازمان محیط زیست تنها وظیفه نظارت را بر عهده دارد و ما فقط عضو هستیم و فقط محل معمول است. مطابق با ضوابط سازمان محیط زیست ما محیط زیست را مطالعه می کنیم و وظیفه ما این نیست که مکانی برای نگهداری سگ تهیه کنیم.

او گفت: «ما مسئول زمین نیستیم. دامپزشک باید نظارت کند.

شاکری با بیان اینکه ابتدا باید قانون سگ های ولگرد را مطالعه کنیم، ادامه داد: ما مسئولیتی در قبال واگذاری زمین خود نداریم، افرادی که اظهار نظر می کنند که مسئولیت کار محیط زیستی را بر عهده دارند قطعا از این موضوع آگاه نیستند. “

ما نامه ای از محیط زیست دریافت نکرده ایم که مکان را نشان دهد

مهدی رجبی زاده مدیرکل منابع طبیعی و مدیریت آب استانداری کرمان در گفتگو با خبرنگار آرمان کرمان در خصوص استقرار سگ های ولگرد در شهرداری توضیح داد: موضوع این است که باید از محیط زیستی که داریم نامه ای برای ما بفرستد. این نامه را دریافت نکردیم تا بتوانیم با شهرداری کرمان در مورد سایر موضوعات مذاکره کنیم.


وی تصریح کرد: تکلیف سگ های ولگرد در قانون است و ضوابط آن مشخص است، ساماندهی سگ های ولگرد به وزارت کشور سپرده شده و وزارت کشور نیز متولی شهرداری ها در شهرها و روستاها هستیم، همچنین منتظریم. تا این وضعیت هر چه زودتر حل شود – به زودی.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید