سد دالکی و انتظار نخلستان های دشستان برای رفع عطش/ تزریق هزار و 80 میلیارد تومانی به سد دالکی جان تازه ای می بخشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از تشکر؛ استان بوشهر یکی از قطب های تولید خرما در کشور است و کشاورزی در این استان رونق دارد که خود آب کافی و مناسب را برای آن می طلبد.

این مشکل نیاز استان به آب را بیش از پیش ضروری می کند، زیرا در استان بوشهر با وجود اینکه در مجاورت خلیج فارس قرار دارد، منابع آب کشاورزی و شرب خود را چه از طریق چاه و چه از استان های دیگر تامین می کند.


در انتظار استفاده کشاورزان از سد دالکی


9003637660073319897122 خبر خاکستری

سیدعبدالله موسوی یکی از کشاورزان دشستان است که این روزها با مشکل کم آبی مواجه شد و در همین راستا در گفت و گو با خبرنگار سپاس گفت: نخلکاری یکی از مهمترین راه های تامین درآمد و اشتغال در دشستان است. مردم از این راه امرار معاش می کنند.

موسوی تصریح کرد: برای اینکه بتوان خرمای مرغوب را از نخلستان ها برداشت و این کار را برای نخلداران به صرفه کرد، باید آب کافی برای نخیلات تامین شود.

این نخلدار دشستانی گفت: یکی از راه های تامین آب نخیلات دشستان رودخانه دالکی است، چند سالی است که مردم منتظرند تا سدی که روی این رودخانه در حال ساخت است به بهره برداری برسد.

وی افزود: بسیاری از نخل کاران دشتی به دلیل کمبود آب، نخل های خود را رها کرده اند و تعداد زیادی از نخل ها نیز به همین دلیل تلف شده اند.

موسوی تصریح کرد: انتظار داریم مسئولان این سد و شبکه آبیاری پایین دست این سد را در اسرع وقت قبل از تلف شدن نخیلات تکمیل کنند.


بزرگترین سد آسفالتی کشور آب در تشنگی دشستان است


5611401070410183540326156584 خبر خاکستری

سد دالکی به عنوان یکی از مهمترین پروژه های حل مشکلات آبی استان بوشهر در دولت دهم آغاز شد که به سرانجام نرسید و در دولت یازدهم و دوازدهم عدم تخصیص اعتبار مناسب برای این پروژه به نتیجه ای نرسید. .

این سد بزرگترین سد آسفالتی کشور است که در شهرستان دشستان استان بوشهر با پیشرفت فیزیکی 42 درصد در حال ساخت است.

حجم مخزن این سد 270 میلیون مترمکعب است و شبکه های آبیاری دالکی و کلل با پوشش 9 هزار و 800 هکتار از اراضی نخیلات شهرستان دشستان از پروژه های مهم وزارت نیرو در استان بوشهر است.

اکنون این میراث دولت های گذشته و آرزوی مردم استان بوشهر باید توسط دولت سیزدهم محقق شود که مورد تاکید دولت نیز بود.

هفته گذشته سید صولت مرتضوی معاون اجرایی رئیس جمهور در سفر به استان بوشهر از این پروژه بازدید و اعتبار مناسبی را برای آن در نظر گرفت.


اعطای وام 1800 میلیارد تومانی سد دالکی


97761784341 277 خبر خاکستری

معاون اجرایی رئیس جمهور از مخزن دالکی بازدید کرد و با توجه به فعالیت و پیشرفت فیزیکی پروژه، 1800 میلیارد تومان برای تکمیل پروژه در نظر گرفته شد که با هدف تکمیل و پیشگیری از سیلاب تخصیص یافت.

مرتضوی افزود: این اعتبارات تا سال 1403 توزیع می شود و منبع تامین آن از محل تهاتر نفت، اصل 56 و منابع بودجه عمومی است.


سد دالکی نقش مهمی در حل مشکل آب منطقه دارد

علی محمدی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای بوشهر در این خصوص گفت: در بازدید سید سلطان مرتضوی معاون اجرایی استانداری بوشهر روند سد دالکی بررسی و اعتبارات لازم برای این سد اختصاص یافت.


4871download%20(29) خبر خاکستری

محمدی افزود: سد دالکی دشستان یکی از مصوبات سفر سال گذشته ریاست جمهوری به استان بوشهر بود و نقش مهمی در حل مشکلات آب منطقه دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای بوشهر گفت: اعتبار مورد نیاز برای تکمیل سد دالکی 1600 میلیارد تومان است و هم اکنون ساخت بدنه این سد در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: معاون اجرایی رئیس جمهور در این سفر از تزریق 1800 میلیارد تومان برای احداث سد دالکی خبر داد.


نقش سد دالکی در اشتغال، آبیاری محصولات کشاورزی و آب شرب منطقه


40841400090811313759924159034 خبر خاکستری

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای بوشهر تاکید کرد: سد دالکی نقش مهم و تاثیرگذاری در اشتغال، آبیاری و آب شرب منطقه دارد و آب 10 هزار هکتار از اراضی دشستان از این سد تامین می شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای بوشهر گفت: 2 میلیون اصله نخل و بیش از 4 هزار خانوار کشاورز از ساخت این سد بهره مند می شوند.

محمدی با اشاره به اینکه تکمیل سد دالکی پیش نیاز تثبیت مشاغل کشاورزی در بیش از 13 هزار و 200 هکتار از اراضی دشستان است، خاطرنشان کرد:


287181363983 6038496 خبر خاکستری

وی افزود: مهار سیلاب های معدود زمستانی و رهاسازی مستمر این آب در فصول گرم سال باعث ارتقای کمی و کیفی خرما در این منطقه و رونق اقتصاد کشاورزی محور دشستان می شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای بوشهر پیشرفت فیزیکی این سد را 42 درصد عنوان کرد و گفت: با توجه به پیشرفت مناسب پروژه و تکمیل شبکه آبیاری پایدار آن، امکان استفاده کشاورزان از این سد در کوتاه ترین زمان ممکن

در سفر آیت الله رئیسی و در سفر وزیر جهاد کشاورزی از نخلستان های شهرستان دشستان و احداث شبکه آبیاری تحت فشار پروژه دیگری با هدف بهبود مصرف آب و در نتیجه احیای نخلستان های استان بوشهر به عنوان همچنین برای جلوگیری از هدر رفت آب، آبیاری نخلستان ها با کمک تحت فشار شبکه آبیاری در نظر گرفته شده است.


220 میلیارد مصوبه تکمیل شبکه آبیاری تحت فشار نخلستان ها

هم اکنون شبکه آب تحت فشار در زمینی به مساحت یک هزار و پنجاه هکتار در حال احداث است و در سفر هیئت دولت، ۲۲۰ میلیارد تومان برای اصلاح نخیلات استان بوشهر نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.


69641883633 440 خبر خاکستری

همچنین سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه سفر هیات دولت به استان بوشهر و در بازدید از پروژه شبکه آبیاری تحت فشار نخیلات در حوزه توزیع آب گفت: زنجیره خرما یکی محسوب می شود. از ظرفیت های مهم استان بوشهر به دلیل اشتغال زایی و ارزش افزوده دولت سیزدهم است.

ساداتی نژاد افزود: فاز بعدی طرح توزیع آب نخیلات با تامین اعتبار سال آینده ادامه خواهد داشت.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: برای اولین بار از سال 1400 در بودجه 220 میلیارد تومان ردیف اعتباری برای بهسازی نخیلات در نظر گرفته شده که پیش بینی می شود در سال آینده نیز ادامه یابد.

اجرای طرح های اصلاح روش های آبیاری به منظور ارتقای کمی و کیفی محصول خرما انجام می شود و با سفر معاون اجرایی رئیس جمهور به استان بوشهر و قول هزار میلیارد تومان برای احداث دالکی امیدواریم بتوانیم این پروژه تا سال 1403 به مراحل پایانی خود می رسد.


9353106360 392 خبر خاکستری

دولت سیزدهم نشان داده است که نه تنها در کلام بلکه در عمل برای حل مشکلات مردم تلاش می کند و تا کنون با گذشت حدود سیزده ماه از شروع کار دولت توانسته است به اتفاقات خوب بسیاری در عرصه های مختلف دست یابد.

کدام طرح نمک زدایی نیروگاه اتمی است که در هفته دولت با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی راه اندازی شد تا پس از آن شاهد شیرین سازی آب خلیج فارس برای مصارف خانگی باشیم.

استان بوشهر دارای ظرفیت های مختلف اقتصادی از انرژی گرفته تا حوزه های ترانزیت کالا و همچنین کشاورزی است، اما متاسفانه در برخی از دولت های گذشته با کمبودهایی همراه بوده است که با توجه به تغییر رویکردها و تغییر تفکر، انتظار می رود که ما شاهد باشیم. نمی‌توانیم، با تفکر خودمان می‌توانیم بر عقب ماندگی‌های دولت انقلابی غلبه کنیم، باید سریعاً جبران شود.

گزارش: سید حسین حسینی

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید