عطش بی آب در 220 روستای لرستان/ تانکرهای رفع عطش

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش سفیرافلاک، سال ها است که «خشکسالی» رامک لرستان، سومین حوضه پرباران کشور و رودخانه ها و چشمه های بی آب آن کشاورزی و محیط زیست را به خطر انداخته است، اما با تشدید این خشکسالی و خشکسالی در سال های اخیر، این روزها مردم هستند. همچنین در تامین آب آشامیدنی مشکلاتی وجود دارد و بسیاری از روستاها آب آشامیدنی ندارند.

در لرستان، استانی که سالانه 12 میلیارد متر مکعب رواناب در آن تخلیه می شود، «خشکسالی» و به دنبال آن کاهش شدید منابع آبی باعث خشک شدن بسیاری از چشمه ها و رودخانه های اصلی شده و اکثر استان ها با بحران آب مواجه هستند. با عبور از مرز به جایی رسیدند که اکنون اهالی 220 روستای استان دبه با دست به دنبال آب آشامیدنی هستند و با تانکر آبرسانی می شوند.

باید گفت که لرستان سومین استان پرآب کشور از ذخیره آب محروم است چرا که بسیاری از سدهای آن هنوز به مرحله بهره برداری نرسیده اند و اگر به بهره برداری می رسیدند بسیاری از مشکلات آب شرب و کشاورزی آن برطرف می شد. به کشاورزان بازمی گردد، آنها هنوز از کشت محصولات آب دوست دست برنمی دارند و هر سال با پمپاژ آب رودخانه ها را پر می کنند.

در مجموع نبود زیرساخت‌های کافی برای جمع‌آوری رواناب یا آب‌های سطحی در فصول بارندگی، عدم رعایت الگوی کشت مناسب، مدیریت نادرست منابع آبی از جمله عواملی هستند که به خشکسالی و تنش آبی در استان کمک کرده‌اند و مسئولان را ملزم به تدبیر می‌کنند. برنامه ریزی دقیق و ملموس برای آن چاره ای بیندیشید.


3e783cb9 f4d8 486a ab17 7ca05f755664 خبر خاکستری



حمیدرضا کرموند مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان در خصوص وضعیت آب روستاهای لرستان گفت: لرستان دارای سه هزار روستا است که از این تعداد حدود هزار و 600 روستا تحت پوشش آب و فاضلاب هستند و حدود هزار و 400 روستای دیگر به صورت خودگردان اداره می شوند.


220 روستای لرستان با تانکر آبرسانی می شود

وی افزود: خشکسالی چشمه های استان لرستان را خشک کرده و در نتیجه این خشکسالی هم اکنون بیش از 220 روستا از آب انبارها آبرسانی می شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان گفت: با این حال معتقدیم استان لرستان در همه بخش ها با کمبود آب مواجه است چرا که همه رودخانه ها، آب های سطحی و زیرزمینی به طور جدی کاهش یافته است.

وی بیان کرد: با طرح هایی مانند جهاد آبرسانی که برای بیش از 700 روستا در حال انجام است، امیدواریم تا دو تا سه سال آینده این طرح ها تکمیل و مشکلات مردم حل شود.


1411a535 0f0a 4fb5 bdf1 5e6cad67ecf1 خبر خاکستری



حسن نژاد مدیر عامل شرکت آب منطقه ای لرستان نیز در خصوص وضعیت منابع آبی لرستان گفت: با توجه به خشکسالی که دو سال متوالی داریم آب رودخانه های استان کاهش یافته و چشمه های خرم آباد نیز از این امر مستثنی نیستند. .


لرستان آب پایدار ندارد

وی تصریح کرد: متأسفانه در استان لرستان آب پایدار نداریم، یعنی آبی که از مخازن سدهای شهرها برای شرب تامین می شود، در هیچ کدام از شهرستان ها، هر چند هشت سد در حال بهره برداری است. استانی که شش سد آن برای آب شرب توزیع شده است.»

احمد گودرزی معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه ای لرستان در گفتگو با سفیر افلاک اظهار داشت: سدهای استان لرستان هم اکنون 28 درصد نسبت به سال قبل 28 درصد آب کمتری دارند و تقریباً می توان گفت که هر 6 سد در حومه شهر خالی است


کاهش 28 درصدی حجم مخازن لرستان


1a34fad1 c829 45b3 a727 b1334b61798c خبر خاکستری



وی مجموع حجم ذخیره آب سدهای لرستان را 208 میلیون مترمکعب برشمرد و افزود: در حال حاضر سدهای استان در مجموع بیش از 47 میلیون مترمکعب آب ندارند و حجم ذخیره سدها نیز وضعیت خوبی ندارد.

معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه ای لرستان گفت: بر اساس اعلام سازمان هواشناسی این استان در پاییز امسال بارندگی خوبی نداریم و تا آذرماه بارندگی پیش بینی نمی شود و با این شرایط تداوم خشکسالی در سال آبی آینده قطعی است

وی با اشاره به جلسه شورای حفاظت از منابع آب لرستان گفت: در این جلسه تمهیدات ویژه ای برای کاهش اثرات خشکسالی اندیشیده شد و ممنوعیت کشت برنج در تمامی شهرستان های این استان در دستور کار قرار گرفت.

گودرزی بیان کرد: اگر مانند سال های گذشته در این استان محصولات آب زا کشت شود، رودخانه ها زودتر خشک می شوند، بنابراین مردم نیز باید برای حفظ منابع لرستان و جلوگیری از کشت محصولات آب زا تلاش کنند.


f55f90f8 d0cc 4194 8aea d75100d15f53 خبر خاکستری




بارندگی لرستان در بلندمدت 36 درصد کاهش داشته است

زینب اکبری معاون هواشناسی لرستان در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک در خصوص وضعیت بارندگی در لرستان اظهار داشت: اکنون به پایان سال زراعی 1400-1401 نزدیک شده ایم و چند روز دیگر باقی مانده است. در سال زراعی جاری شاهد کاهش بارندگی نسبت به دوره بلندمدت در استان بودیم، بنابراین نسبت به آمار بلندمدت در استان 36 درصد کاهش داشتیم اما نسبت به سال زراعی گذشته یعنی در سال 1399-1400 شاهد افزایش 4 درصدی بودیم، بنابراین در شهرهایی مانند ازنا، الیگودرز و شهرهای نیمه شرقی استان نسبت به سال گذشته شاهد افزایش بارندگی بودیم.

وی افزود: اما بر اساس همین آمار و اطلاعات و همچنین شاخص استاندارد خشکسالی سازمان هواشناسی طی سال زراعی گذشته، تمام نقاط استان با درجات مختلف با خشکسالی مواجه بوده است، به طوری که تنها یک درصد از منطقه لرستان تحت تاثیر قرار گرفته است. در شرایط عادی، اما سایر بخشها تحت تأثیر درجاتی از خشکسالی قرار گرفتند.


164a9442 22f6 4f4e a60e 14a7c4aa339f خبر خاکستری



معاون هواشناسی لرستان گفت: در سال گذشته نزدیک به 11 درصد از منطقه لرستان درگیر خشکسالی خفیف، 23 درصد خشکسالی متوسط، 54 درصد خشکسالی شدید و 10 درصد خشکسالی بسیار شدید بوده است.

کاهش 36 درصدی بارندگی در لرستان، آبرسانی به 220 روستا با تانکر و کاهش 28 درصدی حجم آب سدهای استان از جمله آمارهایی است که این روزها نشان می دهد وضعیت خشکسالی بحرانی تر از سال های گذشته است. باید راه حلی برای کاهش تنش پیدا کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید