نخلستان های تنخ در حین طعمه حریق شد/ آتش پس از 24 ساعت مهار شد


ساعت: 12:24
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۵/۱۹
کد خبر: 1888977

فرشاد فرح منش گفت: آتش سوزی در نخلستان های روستای تنهک سوژه آتش سوزی شد و پس از 24 ساعت آتش مهار شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ فرشاد فرح منش بخشدار بزمان در گفت و گو با خبرنگار عصرهون گفت: آتش سوزی روستای تهنک از توابع بزمان به مدت 24 ساعت به طول انجامید اما به دلیل وزش باد شدید امروز در منطقه مجددا شدت گرفت و با تلاش کامل اطفا شد. ظهر امروز .

وی ادامه داد: دیروز آتش نشانی از دلگان، محمدان و بمپور برای اطفای حریق اعزام شد و تا پاسی از شب ادامه داشت و آتش اولیه مهار و تعداد زیادی از درختان خرما از بین رفتند.

وی افزود: با توجه به وزش باد شدید آتش خاموش شده دوباره در حال شعله ور شدن است و وجود نخل های کهنسال باعث شروع مجدد آتش سوزی از صبح امروز می شود و ماشین های آتش نشانی از بزمان و ایرانشهر اعزام شدند و تا ظهر امروز ادامه داشت.

بخشدار بوزمان با اشاره به علت آتش سوزی تصریح کرد: در بوزمان کشاورزان و کشاورزان نخیل کرها نخل ها را قطع نکرده و درختان بریده شده را در اطراف باغ ها انباشته و آتش نمی زنند و از آنها به عنوان کود استفاده می کنند. خاک را بهبود می بخشد و بسته به بادی که در منطقه می وزد، آتش گسترش می یابد و به سمت نخل ها حرکت می کند و باعث آتش گرفتن نخل های بارده می شود.

وی با اشاره به میزان خسارت ناشی از آتش سوزی در نخلستان های روستای طحنک، گفت: مقدار زیادی از درختان فقط تنه بوده و سوخته اند، اما تعدادی درخت میوه و فصل برداشت و میزان نیز وجود دارد. خسارت پس از بررسی جهاد کشاورزی مشخص خواهد شد.»

فرح منش با بیان اینکه همه شهرستان ها در حال مقابله با بحران هستند، گفت: ایستگاه های آتش نشانی ایرانشهر، دلگان، محمدان و بازمن در مهار آتش همکاری کردند و مسیر اصلی آتش سوزی کنترل شد و با توجه به اینکه وزش باد همچنان در منطقه شدید بود. دریافتند که تا ظهر امروز آتش را کاملاً تحت کنترل داشتند.

وی افزود: فاصله روستای تهنک تا بزمان 70 کیلومتر و دلگان 40 کیلومتر و نزدیکترین ایستگاه آتش نشانی روستای چا خدابخش دلگان است که نزدیک به 30 کیلومتر است. آنها در مدت دو ساعت به محل آتش سوزی رسیدند و همچنین به دلیل آتش سوزی همزمان در زمانی که یکی از خودروها در حال انجام ماموریت در شهر بود.

بخشدار بوزمان ادامه داد: فاصله منطقه بوزمان با ایستگاه های آتش نشانی مجاور و مکاتبات قبلی با شهرستان و استان مبنی بر احداث ایستگاه در روستای مکسان تاکنون نتیجه ای نداشته است.

وی گفت: بخش بوزمان با بیش از 12 هزار کیلومتر مربع وسعت و 12 هزار نفر جمعیت تنها یک ایستگاه آتش نشانی و 2 دستگاه کامیون دارد و جوابگوی روستاهای اطراف که بیشتر نخلستان است، نیست.

فرح منش با اشاره به سابقه آتش سوزی در روستاهای مجاور تصریح کرد: این اولین آتش سوزی است نه آخرین و در گذشته چندین بار در روستاهای درهو و مکسان رخ داده است.

وی با انتقاد از کشاورزان خاطرنشان کرد: کشاورزان باید به دو نکته توجه ویژه داشته باشند. یکی اینکه نخل ها را قطع نمی کنند و هرس درخت خرما را در جای خود و با کوچکترین جرقه و آتش نگه می دارند و به دلیل وزش باد شدید در منطقه این آتش سوزی ها رخ می دهد و دیگری عدم دسترسی به تمام نقاط باغ و بیشتر آنها باغ های نخیلات به گونه ای فنس کشی یا کاشته شده اند که به عمق باغ دسترسی نداریم و باید با لودر و ماشین آلات راه را باز کنیم که زمان زیادی می برد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید