سرنوشت دو توله جدید توران چه خواهد شد؟


ساعت: 10:28
تاریخ انتشار: 1401/09/14
کد خبر: 1915769

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: هنوز تصمیم نهایی درباره امکان انتقال توله ها به پارک پردیسان تهران و یا نگهداری در همان پارک ملی توران گرفته نشده است. در هر صورت حتماً در پارک پردیسان تهران یا سمنان برایشان مکان مناسبی آماده می کنیم که فعلاً در آنجا مستقر شوند، زیرا این دو کوچولو هم مثل بچه های «ویکتور» نیاز به مراقبت دائمی دارند.

به گزارش خبرنگار شبکه اجتماعی راه دانا؛ روز شنبه (12 دسامبر) اخباری در مورد این انتقال دو سیاهگوش کوچک نوزادی از چوپان محلی منطقه حفاظت شده توران به ایست بازرسی محیط زیست این در رسانه های اجتماعی منتشر شده است، بنابراین تخمین زده می شود که این توله ها حدود 3 هفته پیش متولد شده اند و هر دو ماده هستند.

متاسفانه از مادرشان خبری نیست و این روزها دوربین های مداربسته هیچ نشانی از مادر این دو گرگینه ثبت نکردند و احتمال فرار مادرشان به همراه سگ چوپان از محل وجود دارد و همچنین اثری از تلف شدن مادر دیده نمی شود. از این دو گرگ، این اتفاق نیفتاده است و جای خوشحالی است و اطمینان نسبی به زنده بودن مادر جوان می دهد.

داستان وقتی جالب می شود تولد این ولورین ها در طول پاییز پدیده ای نادر و مشکوک این به این دلیل است که یاک ها اغلب در اوایل بهار به دنیا می آیند و خوشبختانه بچه های یاک ها خوب هستند. به نظر می رسد تغییرات آب و هوایی دلیل تاخیر در تولید مثل به دلیل فاصله زیاد بین بهار و پاییز باشد. تغییر اقلیم و خشکسالی تاثیری بر پدیده های بیولوژیکی گونه ها مانند تکثیر حیات وحش یا گلدهی گیاهان ندارد، اما این پدیده نادر باید شناسایی شود.

حسن اکبری معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست در گفت وگویی درباره آخرین وضعیت دو توله یوزپلنگ اظهار داشت: در تلاش هستیم تا این دو توله از توران خارج و وارد شهری شوند که امکانات دامپزشکی و پزشکی در آن وجود داشته باشد و در آنجا وجود داشته باشد. دسترسی آسان است در واقع ما هنوز مکان دقیق انتقال آنها را مشخص نکرده ایم. در هر صورت حتماً فعلاً در پارک پردیسان تهران یا سمنان مکان مناسبی برای آنها آماده می کنیم تا ساکن شوند، چون این دو کوچولو مثل بچه ها هستند.پیروز» نیاز به مراقبت مداوم دارند.

به گفته معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست، شواهد نشان می دهد که توله ها از مادر جدا شده اند که چوپان مجبور به انتقال آنها شده است. از طرفی اطلاع رسانی او به محیط کار خوبی بود چون اگر بعدا اطلاع رسانی می کرد توله ها تلف می شدند.

اکبری درباره مدت اقامت توله ها در خانه چوپان گفت: طبق اظهارات وی، توله ها تنها یک شب را در خانه وی سپری کرده اند و فردا صبح به همکارانش اطلاع خواهد داد. محیط خبر می دهد. ظاهرا یه بار شیر گوسفند بهشون داد ولی فکر نکنم زیاد نخوردن.

وی به علت گرفتن بچه یوز توسط دامدار اشاره کرد و گفت: به گفته خودش از کنار چشمه ای که دور تا دور آن را بوته ها احاطه کرده بود می گذشت که متوجه سر و صدا شد. پس از نزدیک شدن، دو جوان را می بیند که مادرشان نزدیک آنها نبوده و می گوید می ترسم سگ یا حیوان درنده دیگری بچه ها را از بین ببرد، آنها را با خود برد.

به گزارش دانا؛ حال باید دید سازمان حفاظت از محیط زیست چه برنامه ای برای این دو توله یوزپلنگ ماده تازه متولد شده در نظر گرفته و در کجا زندگی خواهند کرد؟! چرا که یوزپلنگ آسیایی در خطر انقراض است و ایران آخرین پناهگاه این گونه بی نظیر گربه است.

دیدگاهتان را بنویسید