پیروز ماه آینده به پارک ملی توران منتقل می شود؟!


ساعت: 09:37
تاریخ انتشار: 24.07.1401
کد خبر: 1902721

یوزپلنگ ایرانی “پیروز” به دلیل ضعف سیستم ایمنی در پارک پردیسان تهران نگهداری می شود و قرار است تا 6 ماه دیگر به پارک ملی توران منتقل شود اما با وجود شرایط خوب باید دید مسئولان چه تصمیمی خواهند گرفت. و اینکه آیا او ماه آینده به پارک می رود آیا ملی توران منتقل می شود؟

به گزارش خبرنگار شبکه اجتماعی راه دانا؛ 11 اردیبهشت امسال یک یوزپلنگ «ایران» و «فیروز» در شرایط تکثیر و پرورش در اسارت به روش سزارین به دنیا آمدند، متاسفانه دو توله در همان روزها و هفته ها تلف شدند و تنها یک توله موفق به زنده ماندن شد که یوزپلنگ باقی مانده «پیروز» نام داشت. .

سازمان حفاظت محیط زیست تصمیم گرفت پیروز را به تهران که شرایط و امکانات مناسب تری نسبت به پارک ملی توران دارد منتقل کند تا بتوان از تلف شدن توله سومی که هم اکنون در پاک پردیسان است و دو کارشناس جلوگیری کرد. کارشناسان حیات وحش مسئول مراقبت از آن هستند. علاوه بر مراقبت های شبانه روزی پرستاران، دو پزشک نیز روزانه وضعیت جسمانی بیور را زیر نظر دارند.

حفظ پیروز از روز اول با چالش های زیادی همراه بود. در واقع بزرگترین چالش شرایط بدنی او بود که خوشبختانه تا حد زیادی بهبود یافته است و می توان گفت اکنون وضعیت خوبی دارد. چنین دستاوردی برای اولین بار در کشور ما به دست می آید. یوزپلنگ های پرورش یافته در اسارت تنها به عنوان یک منبع ژنتیکی، اما برای جلوگیری از انقراض در نظر گرفته می شوند یوزپلنگ ایرانی زیستگاه این گونه نادر باید برای زنده ماندن سازگار و محافظت شود.

“ویکتور” 3 بار به سمت مرگ رفت

افراد زیادی برای نگهداری پیروز دست به کار شدند و به همین دلیل این کار تاکنون به صورت تیمی انجام می شود. پیروز در ماه های اول به دلیل نخوردن شیر مادر، آنتی بادی های لازم در بدن او تولید نمی شد و همین امر باعث بروز مشکلات جسمی زیادی برای او شد تا جایی که سه بار به مرز مرگ رسید. در آن روزها تجهیزات احیا در اتاق یوزپلنگ ایرانی مشخص شد که در صورت بروز مشکل می توانند CPR را انجام دهند. حضور دامپزشک آفریقایی کمک بزرگی به پیروز بود و اکنون وضعیت جسمانی پیروز به او گزارش می شود.

برنده به طبیعت برنمی گردد

بسیاری بر این باورند که پیروز به حیات وحش بازمی گردد و نسل یوزپلنگ آسیایی را احیا می کند، اما اینطور نیست، اگر پیروز به صورت طبیعی و غیر سزارین از مادر متولد می شد، نباید به زیستگاه طبیعی بازگردانده می شد. با این حال پیروز یک یوزپلنگ کوچک است که برای تکثیر در اسارت متولد شده است، در سرتاسر دنیا پروژه هایی از این دست وجود دارد که برای نگهداری یک حیوان برای پرورش در اسارت انجام می شود.

نسل سوم و چهارم حیواناتی که در اسارت پرورش داده می شوند، به تدریج در شرایط و تمهیدات بسیار خاص در طبیعت رها می شوند.



خوابیدن “پیروز” در فضای باز در 5 ماهگی

پیروز یوزپلنگ نر 5 ماهه چند ماهی است که به صورت نیمه اسارت در پارک پردیسان نگهداری می شود و اکنون با شروع فصل سرما بدن او نیاز به عادت به شرایط جدید محیطی دارد و علاوه بر آن. ، او باید به تدریج از کنترل کننده ای که شما هستید فاصله بگیرد

پیروز نزدیک به 16 روز است که در فضای باز بازی می کند و به گفته علیرضا از شهرداری تیمارگرش، شب ها در فضای باز می خوابد.

«پیروز» پس از 6 ماه به پارک ملی توران منتقل می شود

حسن اکبری معاون تنوع زیستی و محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست اخیرا در مورد آخرین وضعیت پیروز توله یوزپلنگ ایرانی وی بیان کرد: پیروز به دلیل کمبود شیر مادر و تغذیه با شیر خشک از ضعف سیستم ایمنی رنج می برد و پس از تغییر رژیم غذایی از شیرخشک به گوشتخوار وضعیت بهتری دارد.

وی با اشاره به اینکه پیروز از زمانی که گوشتخوار شد افزایش وزن بهتر شده است، گفت: تمام واکسن های لازم به یوزپلنگ تزریق شده است، اما باید توجه داشته باشیم که پیروز به دلیل پرورش نیافته بودن در سال 2018 تمام آنزیم های لازم را در بدن خود ندارد. شرایط طبیعی . .

اکبری در خصوص برنامه های سازمان برای نگهداری پیروز تصریح کرد: در حال حاضر چون پیروز به شرایط خاصی نیاز دارد و نگهداری او با همه گربه ها متفاوت است، باید پیروز را در تهران نگهداری کنیم زیرا به امکانات لازم برای نگهداری دسترسی ندارد. پیروز در تهران بهتر است اما اگر مشکلات پیروز بعد از 6 ماه حل شود، ممکن است پیروز را به پارک ملی توران منتقل کنیم.

قرار بود “پیروز” در چهار ماهگی به توران منتقل شود اما به دلیل شرایط جسمانی نامناسب مجوز انتقال صادر نشد و پس از بررسی ها مقرر شد تا 6 ماهگی در پارک پردیزان بماند. ، ضمن انجام اقدامات لازم، در صورت سالم بودن یوزپلنگ باید دید مسئولان چه تصمیمی خواهند گرفت و آیا ماه آینده به پارک ملی توران منتقل می شود؟

دیدگاهتان را بنویسید