علیرضا شهرداری، پیروز درمانگر: پیروز نباید تبدیل به تاکسیدرمی می شد.

داماد پیروز از آخرین مراحل آرایش این کوچولو خبر داد و گفت: پیروز نباید لباس می پوشید. وی گفت: یعنی در موزه های مختلف کشور تعداد زیادی یوزپلنگ پر شده داریم به خصوص در مورد پیروز، نظر شخصی من این است که نمونه های پر شده یوزپلنگ آسیایی ‘پیروز’ که قبل از مرگش مرده اند، داریم. در نتیجه درمان، موهای زیادی از او برداشته شد.

به نظر من فقط به خاطر مردم و به احترام مردم ایران که پیروز را خیلی دوست داشتند، می توانستند بافت ژنتیکی «پیروز» را از بین ببرند، می توانستند او را دفن کنند، نه مومیایی کردنش. نظر من به عنوان یک درمانگر “فیروزه”.

داماد پیروز از آخرین مراحل آرایش این کوچولو خبر داد و گفت: پیروز نباید لباس می پوشید.

علیرضا شهرداری، تاکسیدرمیست پیروز در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: تیم تاکسیدرمی پیروز با او تماس گرفتند و از او خواستند عکس های با کیفیتی برای انجام تاکسیدرمی صورت برایشان بفرستد، او علیه تاکسیدرمی گونه ها نوشت که من هستم. هدر نمی رود، اما در این مورد چقدر می توانم تحمل کنم؟

شهرداری به تماس تلفنی اشاره می کند و می گوید: چند روز پیش با من تماس گرفتند و گفتند چند عکس با کیفیت از چهره پیروز برایشان بفرستم چون تشریح به مرحله صورت پیروز رسیده است. عکس ها را هم فرستادم چون نمی خواست در کارشان دخالت کند.اما همچنان فکر می کنم «پیروز» نباید مومیایی می شد و باید به حفظ بافت های ژنتیکی اش راضی می شد.

او می گوید: من به شدت مخالف تاکسیدرمی حیواناتی هستم که شکار یا کشته می شوند، اما تاکسیدرمی گونه هایی که در باغ وحش ها، تصادفات جاده ای یا به دلیل بیماری می میرند در همه جای دنیا انجام می شود و طبیعی است، این تاکسیدرمی ها در موزه ها گذاشته می شود. بله، من خودم بارها بچه ها را به موزه سازمان محیط زیست برده ام و درباره گونه هایی صحبت کرده ایم که بچه ها خودشان فرصت دیدنشان را نداشتند اما تاکسیدرمی آن را از نزدیک دید. من خودم مشکلی از تاکسیدرمی ندارم.

شهرداری ادامه داد: یعنی در موزه های مختلف کشور یوزپلنگ های تاکسیدرمی شده زیادی داریم به خصوص در مورد پیروز، نظر شخصی من این است که نمونه های تاکسیدرمی شده زیادی از یوزپلنگ آسیایی داریم. مرگ به دلیل درمان بود، بسیاری از موهایش تراشیده شدند.

به نظر من فقط به خاطر مردم و به احترام مردم ایران که پیروز را خیلی دوست داشتند، می توانستند بافت ژنتیکی «پیروز» را از بین ببرند، می توانستند او را دفن کنند، نه مومیایی کردنش. نظر من به عنوان یک درمانگر “فیروزه”.

دیدگاهتان را بنویسید