سفر جوزف بورل و احتمال احیای برجام چگونه باعث کاهش قیمت دلار شد؟

سفر جوزف بورل و احتمال احیای برجام چگونه باعث کاهش قیمت دلار شد؟

روز جدید : اگرچه بانک مرکزی اعلام کرد که قیمت دلار با توجه به سیاست های آنها کاهش یافته است، اما به نظر می رسد مهم ترین دلیل کاهش قیمت دلار، سفر سئول مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران است. به این ترتیب ظاهراً برجام با همان دست و پا شکسته از اقتصاد ایران حمایت می کند.

هفته گذشته بانک مرکزی سه گام برداشت، هرچند تلاش کرد از افزایش قیمت دلار جلوگیری کند. اما آنچه امروز با کاهش ارزش دلار شاهد آن هستیم، سیگنال سفر جوزف بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی به تهران و خبر از سرگیری مذاکرات است. همچنین دلار در کانال 30 هزار تنی قرار دارد و تاکنون 30 هزار و 480 تن در بازار آزاد به فروش می رسد. همچنین در صرافی ها قیمت خرید با دلار آمریکا 28 هزار و 263 تن و قیمت فروش آن 28 هزار و 593 تن است. اما سوال اصلی این است که دلار در روزهای آینده به کجا خواهد رفت؟ مرتضی افگه، استاد دانشگاه شهید چمران اهواز به این سوال پاسخ داد. وی با بیان اینکه در روزهای اخیر سفر نماینده عالی اتحادیه اروپا به تهران و مذاکرات مقامات وزارت امور خارجه ایران حکایت از کاهش قیمت دلار دارد، گفت:

خبر خروج علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه و تیم مذاکره‌کننده ایرانی در دوحه نیز نشان می‌دهد که زمینه برای احیای برجام یا مذاکرات جدید فراهم است و همین امر منجر به افت قیمت شده است. دلار» افگه گفت: اما اگر در روزهای آینده اخبار جدیدی مبنی بر اختلاف نظر منتشر شود، دلار تغییر جهت خواهد داد.

آفریقا در خصوص پیش بینی قیمت دلار در ماه های آینده گفت: اگر مذاکرات در جهت مثبت پیش برود، قیمت ارز طی یکی دو ماه آینده کاهش می یابد. اما قیمت تعادلی آن بین 30 تا 32 هزار تن است. وی در پاسخ به این سوال که چرا نرخ تعادلی دلار بین 30 تا 32 هزار تن است، گفت: با توجه به اینکه ارز 4200 تنی حذف شده و نرخ ارز در حساب بودجه 23 هزار تن است، بنابراین اگر برجام احیا شود، در ابتدا به دلار وارد می شود و ممکن است دلار به 27000 تن یا کمی بیشتر کاهش یابد اما پس از عادی شدن و تا پایان سال دلار بین 30000 تا 32000 تن باقی خواهد ماند.

شهید چمران استاد دانشگاه اهواز در گفتگو با اقتصاد 24 گفت: اگر مذاکرات مجدد متوقف شود متاسفانه شاهد افزایش قیمت دلار به 40 هزار تن و بیشتر خواهیم بود و تنها نقدینگی در جامعه می تواند این افزایش را محدود کند.

آفریقا همچنین در مورد تورم گفت که اثرات حذف ارز ترجیحی هنوز به طور کامل تخلیه نشده است. بنابراین در تیرماه و همچنین خرداد ماه تورم افزایش می یابد و باز هم در صورت توافق، روند صعودی تورم افزایش نمی یابد، بلکه در 40 درصد باقی می ماند. اما در صورت عدم توافق، با توجه به اینکه با نزدیک شدن به پایان سال، دولت احتمالاً نمی تواند به جای نفت مورد نظر خود از طریق مالیات، درآمدهای پیش بینی شده ایجاد کند، بنابراین از بانک مرکزی و سایر بانک ها استقراض می کند و بنابراین تورم اگر تصمیم گیری نشود، نرخ ارز دوباره افزایش خواهد یافت.

دیدگاهتان را بنویسید