هدف از سفر جوزف بورل به ایران احیای برجام است

هدف از سفر جوزف بورل به ایران احیای برجام است

روز جدید : اگرچه مذاکرات رسمی برای احیای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدت‌هاست که در وین به بن بست رسیده است، اما دو طرف مذاکرات همچنان به طور غیررسمی به تلاش‌های خود برای بازگشت به توافق هسته‌ای 2015 ادامه می‌دهند. به گفته وی، در این سفر که در جریان رایزنی‌های ایران و اتحادیه اروپا در حال انجام است، روابط دوجانبه، مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین آخرین وضعیت مذاکرات لغو تحریم‌ها مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. این سفر زمانی انجام شد که انریکه مورا از بورل و راب مالی، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران، پنجشنبه شب برای صرف شام در بروکسل با یکدیگر دیدار کردند. «شام در بروکسل با جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، و رابرت مالی. گفت‌وگوی عمیقی درباره برجام و چشم‌اندازهای گسترده‌تر خاورمیانه داشتیم. ستاره صبح در همین رابطه با عبدالرضا فرجی راد سفیر سابق ایران در چند کشور اروپایی گفت وگویی انجام داده است که در ادامه می خوانید:

ارزیابی شما از سفر جوزف بورل به تهران چیست؟

دیداری با رابرت مالی، انریکه مورا و جوزف بورل عصر پنجشنبه در بروکسل برگزار شد. این دیدار نشان می دهد که پیام هایی بین ایران و آمریکا رد و بدل شده است. رابرت مالی در ضیافت شام در بروکسل، بورل را در جریان نتیجه تصمیمات دولت آمریکا در مورد ایران قرار داد.

در این سفر بورل شخصا به تهران آمد و مانند دوره قبل معاون خود را نفرستاد. این نشان می دهد که او حامل پیام مهمی از سوی آمریکا در ایران است که باید حضوری با نمایندگان تهران گفت و گو کرد. نشست بروکسل به نوعی یک نشست هماهنگی بین اروپا و آمریکا برای ارائه پیشنهاد به ایران یا پاسخ به پیشنهادات ایران بود.

برخی اخبار حاکی از درخواست ایران از آمریکایی ها برای حذف قرارگاه خاتم النبیاء از لیست تحریم ها است. البته مشخص نیست این خبر چقدر صحت دارد. اما این امکان وجود دارد که آمریکایی ها مایل به دادن امتیازاتی برای پایان دادن به این مشکل باشند. این تلاش ها نسبت به هفته های گذشته امیدواری به حل مشکل برجام را افزایش می دهد.

با توجه به تلاش ها برای احیای برجام، آیا صدور قطعنامه در شورای حکام با روح توافق مغایرتی ندارد؟

با گذشت زمان، دولت ایالات متحده به انتخابات کنگره نزدیک می شود. رقبای جمهوری خواه دولت مدعی هستند که دولت بایدن ترامپ را مقصر همه این ها دانسته است، اما خود او با وجود مذاکره غیرمستقیم یک سال و نیم با ایران به نتیجه ای نرسیده است. بنابراین بایدن می‌خواهد به رقبای داخلی خود بفهماند که با ایران مخالف است و برای یک توافق خوب تلاش می‌کند.

در راستای این سیاست، علاوه بر مصوبه شورای حکام، جمهوری اسلامی ایران را تحریم کرد و افراط گرایی را از سوی آمریکا انجام داد، مانند شرکت در مانور نظامی اسرائیل که فقط برای استفاده داخلی آمریکاست. ایالت ها.

دیپلماسی اصلی آمریکا در قبال ایران برجام است. اگر سفر بورل به خاورمیانه قبل از جو بایدن نتایج ملموسی داشته باشد، کشورهای منطقه که برای سفر بایدن برای اقدام علیه ایران آماده می شوند، شکست خواهند خورد.

با توجه به سفر مقامات برخی کشورها به تهران، سفر لاوروف و گفتگوی تلفنی امیر عبدالهیان با وزیر امور خارجه عمان، فعالیت دستگاه دیپلماسی این کشور را چگونه ارزیابی می کنید؟

روابط جمهوری اسلامی با کشورهای آسیای مرکزی عمدتاً اقتصادی است. فقط در مورد تاجیکستان به غیر از مسائل اقتصادی، مسائل سیاسی و امنیتی نیز وجود دارد. روابط ایران با قطر و عمان جنبه سیاسی دارد و دو کشور به عنوان رابط بین تهران و واشنگتن عمل می کنند. البته روابط ایران با عمان بر یمن هم تاثیر می گذارد.

سفر بن سلمان به سه کشور اردن، مصر و ترکیه نیز به دستور بایدن برای بازدید از منطقه صورت گرفت. بن سلمان تلاش می کند سفر بایدن به خاورمیانه را با موفقیت کامل کند و گام های مهمی برای عربستان سعودی بر سر ایران برداشته است. بنابراین جمهوری اسلامی نباید اجازه دهد آنچه سعودی ها می خواهند در منطقه رخ دهد.

اگر ایران در مسیر بریکس با آمریکا موافقت کند، می تواند اقدامات عربستان و اسرائیل علیه خود را خنثی کند.
سفر سرگئی لاوروف به تهران از دو بعد روابط دو کشور و موضوع برجام انجام شد. این سفر یک ماه پیش توافق شده بود. روس ها بر احیای برجام تاکید می کنند اگر منافع مسکو را هم تامین کند. پوتین از روسیه می خواهد که در صورت توافق ایران با آمریکا، تحریم هایی علیه ایران اعمال نکند.

سخنگوی کرملین گفت که سفر پوتین به تهران نهایی شده است. نظر شما در این مورد چیست؟
پوتین در سفر به تهران با مقامات ایرانی درباره جنگ اوکراین، روابط دو کشور، مسائل سوریه، مواضع ترکیه و طالبان گفتگو خواهد کرد.

آیا هدف از سفر مقامات روسیه به ایران جلوگیری از نزدیک شدن ایران به غرب است؟

روس ها همواره سعی کرده اند از روابط سازنده ایران و غرب به ویژه آمریکا جلوگیری کنند، زیرا به نفع ایران نیست که روابط سازنده با غرب داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید