سفر مهم وزیر خارجه انگلیس به آمریکا برای رایزنی درباره ایران

وزارت خارجه انگلیس با صدور بیانیه ای اعلام کرد که جیمز کلورلی ابتدا به واشنگتن و سپس به تورنتو سفر خواهد کرد تا با همتایان خود و دیگر مقامات ارشد دولتی در این دو کشور دیدار کند.

اعدام علیرضا اکبری در ایران و واکنش های لندن به این حادثه از جمله موضوعاتی است که وزیر امور خارجه انگلیس با مقامات آمریکایی و کانادایی به گفتگو و تبادل نظر خواهد پرداخت.

به گزارش مرکز رسانه های قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران، اکبری به اتهام فساد جهانی و اقدامات گسترده علیه امنیت داخلی و خارجی کشور از طریق جاسوسی برای دستگاه اطلاعاتی دولت انگلیس به دار مجازات آویخته شد.

این اتفاق با واکنش مقامات لندن روبرو شد و جدای از نخست وزیر و وزیر امور خارجه آن کشور، نمایندگان رژیم صهیونیستی و گروهک تروریستی منافقین در انگلیس اجرای حکم اعدام را محکوم کردند. دادگاه ایران به دلیل داشتن تابعیت مضاعف و با اقدامی خیرخواهانه بر لزوم افزایش فشار بر ایران تاکید کردند.

وزیر امور خارجه انگلیس اعلام کرد که در واکنش به اعدام اکبری، کاردار سفارت ایران را احضار کرده، دادستان کل ایران را تحریم و سفیر انگلیس در تهران را برای مشورت احضار کرده است. با این حال وی روز دوشنبه در نشست فوق العاده مجلس درباره ایران که با حضور تعداد کمی از نمایندگان مجلس برگزار شد، گفت: اکنون باید با متحدان خود گام های بعدی را برای مقابله با تشدید تنش های ناشی از ایران در نظر بگیریم. ما خودمان نخواهیم گذاشت خودمان را به مراحلی که قبلا اعلام کردم محدود کنیم.

وزیر امور خارجه انگلیس که بر اساس آخرین گزارش شورای اروپا، کشورش متهم به تضییع حقوق مردم این کشور شده است، گفت: لندن در حمایت از گروه های ضد انقلاب و تنفس مصنوعی به شورشیان در ایران پشت سر مردم ایران ایستاده است. .

وی در ادامه اکاذیب علیه ایران، آمارهای نادرستی از حوادث اخیر ارائه کرد و یادآور شد که لندن در سه ماه گذشته پنج بسته تحریمی علیه ایران اعمال کرده است.

وی تصریح کرد که جهان شما را زیر نظر دارد و شما در مورد ادامه تحریکات علیه ایران پاسخگو خواهید بود.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در این خصوص اظهار داشت: اقدام انگلیسی ها در حمله به امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران با واکنش قاطع اطلاعاتی و قضایی ایران مواجه شد و این اقدام توسط نیروهای انگلیسی انجام شد. سروصدای رژیم انگلیس و حمایت برخی از فعالان حقوق بشر در اروپا از لندن این نشان دهنده بی‌عدالتی و بی‌عدالتی آنهاست.

وی افزود: رژیم انگلیس که اعضای خانواده ارثی اش کشتن 25 انسان بی گناه را حذف مهره شطرنج می دانند و از آن خجالت نمی کشند، در کنار کسانی که چشم بر این جنایت جنگی می بندند، قدرت تبلیغ ندارند. به دیگران در مورد حقوق شخص

این احتمال وجود دارد که سایر موضوعات مرتبط با ایران، از جمله مذاکرات برای ازسرگیری اجرای کامل برجام که پس از ماه ها مذاکرات فشرده دیپلماتیک به دلیل توقف و عدم اراده سیاسی در ایالات متحده متوقف شده است، در جریان آتی مورد بررسی قرار گیرد. جلسات

مشاوره در مورد توسعه جنگ در اوکراین

بر اساس بیانیه وزارت خارجه انگلیس، کلورلی همچنین قرار است با مقامات آمریکایی و کانادایی در مورد “تلاش های هماهنگ برای کمک به اوکراین، تعمیق همکاری در منطقه هند و اقیانوس آرام و در مورد مسائل اطلاعاتی، امنیتی و بشردوستانه” مشورت کند.

وی در این سفر از اوکراین خواستار تجهیز تسلیحاتی خواهد شد که معتقد است پیروزی کیف در برابر روسیه را تسهیل خواهد کرد. وزیر امور خارجه بریتانیا پیش از این سفر گفت: «امروز ما متحد در برابر جنگ غیرقانونی پوتین ایستاده‌ایم و به استفاده از روابط دفاعی و امنیتی منحصربه‌فرد خود برای اطمینان از پیروزی مردم اوکراین در پایان ادامه خواهیم داد».

بر اساس بیانیه وزارت خارجه بریتانیا، این اولین سفر دوجانبه جیمز کلورلی به آمریکای شمالی برای تعمیق روابط دیپلماتیک، تجاری، اطلاعاتی و امنیتی است.

دیدگاهتان را بنویسید