سفر نخست وزیر عراق به عربستان سعودی و ایران؛ آیا القدیمی به اهداف خود خواهد رسید؟ / گزارش العالم الجدید

سفر نخست وزیر عراق به عربستان سعودی و ایران؛  آیا القدیمی به اهداف خود خواهد رسید؟  / گزارش العالم الجدید

روز جدید : مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق برای حفظ و پیشبرد استراتژی «تعادل» پیش از نشست آتی رهبران عرب و آمریکا در جده و دریافت چراغ سبز برای مشارکت، سفری کوتاه به عربستان سعودی و ایران می کند، به ویژه که یکی از هدف از سفر وی به ریاض و تهران از دیدگاه تحلیلگران سیاسی، مخالفت علنی شورای هماهنگی گروه های شیعه در سایه چهره القاظمی برای تصاحب مجدد جای نخست وزیر عراق است.

احسان الشمری، رئیس مؤسسه سیاسی عراق در گفت و گو با العالم الجدید، گفت: گفتگوهای مستقیم با مقامات سعودی و ایرانی: تقویت روابط ریاض و تهران در آستانه نشست بایدن.

الشمری افزود: یکی دیگر از دلایل این سفر تقویت و تثبیت استراتژی موازنه در دیپلماسی و سیاست خارجی عراق است و می توان گفت که هدف القاظمی این است که قبل از اجلاس عربستان به ایران سفر کند، دیپلماسی ایرانی. چراغ سبز برای شرکت در آن یا بررسی شکل حکومت. «عراق جدید مقامات ایرانی دارد.

وی گفت: سفر به ایران نیز به چند مورد مربوط می شود که تهران نیز بخشی از آن است. همچنین تلاش می‌شود این پیام به طرف ایرانی ارسال شود که عراق عضو هیچ ائتلاف یا ائتلافی علیه آن کشور نخواهد بود.»

بر اساس گزارش رسانه ها، نشست عربستان سعودی برای تشکیل یک ائتلاف امنیتی عربی برنامه ریزی شده است که احتمالا اسرائیل نیز به طور غیرمستقیم در آن شرکت خواهد کرد.

با وجود گذشت بیش از هشت ماه از انتخابات پارلمانی زودهنگام دهم اکتبر به دلیل اختلافات شدید سیاسی، گروه های سیاسی عراق هنوز بر سر تشکیل دولت جدید به توافق نرسیده اند، در حالی که القدیمی در تلاش برای روی کار آمدن است. نخست وزیر عراق روی آن حساب باز کرده است.

هاشم الکندی، تحلیلگر سیاسی عراقی در این رابطه گفت: برنامه های اعلام شده برای سفر بایدن به خاورمیانه شامل تشکیل ائتلاف امنیتی با حضور اسرائیل است، بنابراین این سفر با هدف توسعه عادی سازی روابط است. ، که رد می شود.”

الکندی گفت بسیاری از افراد بر لزوم عدم شرکت عراق در این نشست تاکید کردند، زیرا این برخلاف قوانین جاری و قانون اساسی عراق و به ویژه قانون جزایی عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی است.

وی گفت: ممکن است الکاظمی با سفرهای خود به عربستان و ایران بخواهد چشم اندازهای جدیدی را برای خود باز کند و خود را به عنوان نخست وزیر اضطراری معرفی کند اما رسیدن به این امر بسیار دشوار به نظر می رسد.

الکندی ادامه داد: ایرادات زیادی به القدیمی وارد است، از جمله اینکه مایک پومئو، وزیر امور خارجه سابق آمریکا به دست داشتن سرویس اطلاعاتی عراق به رهبری القدیمی در ترور المهندس و سلیمانی اشاره کرد و او این کار را انجام داد. هیچ دلیلی برای رد این ادعا ارائه نمی دهد.

وی در پایان گفت: سفر الکاظمی به مناطق برای نشستن مجدد وی در نخست وزیری فایده ای ندارد زیرا انتخاب نخست وزیر بعدی کاملاً عراقی خواهد بود و جمهوری اسلامی ایران خواهان نخست وزیری است. وزیری که بدون هیچ مداخله ای انتخاب شد.

مذاکرات بین هیئت‌های تهران و ریاض که پیش از این بر کاهش تنش‌های گذشته بین دو کشور منطقه متمرکز بود، سال گذشته بدون هیاهو رسانه‌ای در پایتخت عراق آغاز شد.

عربستان سعودی در این گفتگوها به دنبال راهی برای عادی سازی روابط و پایان دادن به جنگ فاجعه باری است که مستقیم و غیرمستقیم در یمن درگیر آن است.

حمله به رهبری عربستان سعودی به یمن که انصارالله یکی از کشورهای بزرگ در آن است، یکی از بدترین فجایع انسانی در یمن است و به فرودگاه ها و تاسیسات نفتی عربستان سرایت کرده است.

پنجمین و آخرین دور مذاکرات تهران و ریاض آوریل گذشته در بغداد برگزار شد و پس از آن بار دیگر به دلیل افزایش تنش ها در خاورمیانه به حالت تعلیق درآمد.

دیدگاهتان را بنویسید