ماموریت بایدن نزد القدیمی برای آرام کردن روابط ایران و عربستان در آستانه نشست ریاض

ماموریت بایدن نزد القدیمی برای آرام کردن روابط ایران و عربستان در آستانه نشست ریاض

روز جدید العرب مدعی شده است که تلاش نخست وزیر عراق برای میانجیگری میان ایران و عربستان سعودی برای خدمات رسانی به سفر رئیس جمهور آمریکا به منطقه به درخواست دولت بایدن صورت گرفته است.

روزنامه العرب در گزارشی به سفر القاظمی به عربستان و ایران برای ایجاد فرصت هایی برای خدمت به سفر بایدن به منطقه نگاه کرد و نوشت: صلح ریاض و تهران به مذاکرات هسته ای سرعت می بخشد.

در این گزارش آمده است: «مصطفی القاظمی، نخست وزیر عراق، اجلاس سران کشورهای عربی و آمریکایی در ریاض را تلاشی برای ارائه آنچه جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا می خواهد درباره توافق هسته ای با ایران بشنود، که کشورهای خلیج با آن مخالف هستند، می داند.

ناظران بر این باورند که سفر القاظمی به عربستان سعودی و سپس به ایران برای ایجاد فضای آرامی بود که دولت بایدن پیش از حضور رئیس جمهور آمریکا در نشست ریاض خواستار آن شد. زیرا ایران و توافق هسته ای در دستور کار این نشست است.

در ماه‌های اخیر، ایالات متحده تلاش کرده است تا به کشورهای خلیج فارس و اسرائیل اطمینان دهد که واشنگتن به هرگونه تهدیدی از سوی ایران، حتی در صورت انجام دیپلماسی با ایران، پاسخ خواهد داد. اما به نظر می رسد که ایالات متحده نتوانسته متحدان خود را متقاعد کند. آنها معتقدند احیای توافق هسته ای باعث افزایش فعالیت ایران و متحدانش در منطقه می شود.

العرب نوشت: آرامش در روابط ایران و عربستان به معنای تسریع در مذاکرات برای احیای توافق هسته ای ایران است، به ویژه پس از آن که جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا موفق شد در ماه های اخیر از بن بست مذاکرات وین خارج شود.

بایدن قرار است ماه آینده برای یک سفر دو روزه به عربستان سعودی سفر کند. بایدن در این سفر با پادشاه و ولیعهد عربستان سعودی دیدار و گفتگو خواهد کرد. همچنین قرار است رئیس جمهور آمریکا در دومین روز از سفر خود در نشست مشترکی که توسط پادشاه عربستان سعودی و با حضور سران سازمان همکاری خلیج فارس به همراه پادشاه اردن و رئیس جمهور این کشور برگزار می شود، شرکت کند. مصر. . و همچنین مصطفی القاظمی، نخست وزیر عراق.

دیدگاهتان را بنویسید