برای شمخانی آسمان آبی و آفتابی روابط ایران و عربستان پایان یک ماموریت تقریبا ده ساله بود؟!

برای شمخانی آسمان آبی و آفتابی روابط ایران و عربستان پایان یک ماموریت تقریبا ده ساله بود؟!

: همان روزهایی که غیبت دو هفته ای «رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و حضور مخفیانه «مک گورک» از مقامات ارشد دولت جو بایدن در مسقط خبرساز شد و آمریکایی ها. رسانه آکسیوس، 48 ساعت پس از پایان سفر سلطان عمان به ایران از سفر آرام یکی از مقامات ارشد دولت جو بایدن به مسقط برای بررسی امکان توافق با ایران در مسائل هسته ای به نقل از یک صهیونیست خبر داد. وی مدعی شد: عمانی‌ها در حال مذاکره هستند، آنها واسطه‌های ایران و آمریکا هستند. از یکی از دیپلمات‌های سابق پرسیدم: «آیا امکان دارد علی شمخانی هم جزو این مذاکرات محرمانه باشد؟» پاسخ زیر را شنیدم: «در دنیای سیاست هیچ چیز غیر محتمل یا قطعی، همه اتفاقات وجود ندارد. بر اساس احتمالات است، اما علی شمخانی نیرویی آموزش دیده و با تجربه در مذاکرات و سیاست خارجی است و اگر نظام صلاح بداند قطعا در چنین مواردی از او استفاده خواهد شد. من همین سوال را از یکی از کارشناسان روابط بین الملل در امور عمان پرسیدم. وی گفت: من چیزی نشنیدم چه رسمی و چه غیررسمی اما اگر چنین اتفاقی افتاد باید به فال نیک گرفت.

آرام رفت… با شعر!

علی شمخانی یک روز قبل از اعلام رسمی تغییر دبیر شورای عالی امنیت ملی (10 اردیبهشت) در صفحه توئیتر خود این شعر را منتشر کرد: «حرفی که در حجاب گفته می‌شد و گوش می‌داد و در نهایت پنهانی صحبت می‌کرد. و به ایما گوش داد “و رفت” شعری از “محتشم کاشانی” به همه گمانه زنی های چند هفته و چند ماه اخیر پایان داد و معلوم شد که علی شمخانی هم رفته است. اولی از خرداد، یک روز قبل از حضور سلطان هیثم در ایران و همزمان با آغاز تنش مرزی ایران و طالبان افغانستان، با رونمایی از جانشین شمخانی در شورای عالی امنیت ملی (علی اکبر احمدیان) رئیس سابق مرکز راهبردی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، عملاً مأموریت تقریباً ده ساله وی در شورای عالی امنیت ملی که از شهریور 1398 آغاز شده بود، به پایان رسید تا دریابد: «آسمان آبی و آفتابی ایران- روابط عربستان پایان یک مأموریت تقریباً ده ساله شمخانی بود!» همزمان با منصوب شدن رهبر معظم انقلاب، علی اکبر احمدیان به سمت دبیری شورای عالی امنیت ملی، علی شمخانی منصوب شد. شمخانی به عنوان یکی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای مشورتی سیاسی در آن روز تا 23 خرداد در مورد تمامی اخبار سکوت کرد تا اینکه سرانجام در 23 خرداد در صفحه شخصی خود در توییتر تاکید کرد. آزادی ایران و احساس امنیت مردم فارغ از گرایش، نگرش و مذهب. ، و طعم. تلاش مستمر مؤمنان به آرمان امام و رهبری برای ایجاد ایرانی مستقل، امن، آباد و آزاد بر اساس مبانی دینی و انقلابی به گونه ای که همه هموطنان ما با هر نگرش و مذهب و سلیقه احساس کنند. آرامش و آسایش در آن بالاترین است. این اقدامی برای گرامیداشت یاد و نام امام خمینی (ره) است.

> واکنش ها

ابراهیم متقی، پژوهشگر علوم سیاسی و استاد و رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران درباره شمخانی گفت: شمخانی بیش از هر کس دیگری جنگ را درک و احساس کرد و توانست بینشی واقعی از تجربیات جنگ داشته باشد. روزنامه کیهان در واکنش به پایان ماموریت شمخانی در شورای عالی امنیت ملی نوشت: «او این تجربه را به دست آورده بود که اگر می‌خواهی مورد حمله قرار نگیری، باید سیاست قدرت را در پیش بگیری.» شمخانی در ابتدا (و در طول تاریخ) نگاهی خوش بینانه داشت، در مورد برنامه جامع اقدام مشترک، بعدها به منتقد جدی روند توافق و زیان های آن و پس از آن تبدیل شد. او در دبیرخانه شورا نقش موثری ایفا کرد. هماهنگی قوای سه گانه برای تصویب نهایی قانون برای مخالفت با مجلس؛ در حالی که روحانی و برخی اطرافیان با بی توجهی به درس ها و زیان های برجام، باز هم به دنبال توافق با آمریکا به هر قیمتی بودند و اگر نشد. با همکاری مجلس و دبیرخانه شورا، قطعاً ضررهای اقتصادی، سیاسی و امنیتی برای کشور بسیار بیشتر خواهد بود.» پایگاه تحلیلی خاورمیانه و اندیشکده استیمسون به تحلیل اهمیت تغییر دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران پرداختند. خاورمیانه این تغییر را مقدمه ای برای کاندیداتوری علی شمخانی برای انتخابات ریاست جمهوری در سال 1404 می داند. مرکز استیمسون در تحلیل خود همچنین این بحث را برجسته می کند که استعفای شمخانی را بیشتر می توان نتیجه رقابت در ساختار قدرت دانست. نشانه تغییر در سیاست خارجی ایران

> علی شمخانی کجاست؟!

حال با پایان یافتن دوره ده ساله علی شمخانی در شورای عالی امنیت ملی که ماه ها بحث بر سر آن می گذرد و با توجه به سکوت سنگین شمخانی و گمانه زنی هایی که هنوز متوقف نشده است، می توان این سوال را مطرح کرد: «علی شمخانی کجاست. ؟؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید