سفیر امارات پس از حدود ۷ سال به تهران بازمی گردد


ساعت: 20:08
تاریخ انتشار: 30.05.1401
کد خبر: 1891578

وزارت امور خارجه امارات از بازگشت سفیر این کشور به تهران طی روزهای آینده خبر داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وزارت امور خارجه امارات امروز (یکشنبه) اعلام کرد که بر اساس توافق قبلی ابوظبی و تهران، «سیف محمد الذابی» به عنوان سفیر امارات به ایران بازخواهد گشت.

در بیانیه وزارت امور خارجه امارات آمده است که در چارچوب تحکیم روابط با جمهوری اسلامی ایران و با توجه به ارتقای سطح نمایندگی‌های دیپلماتیک دو کشور به سطح سفرا و گفت‌وگوی تلفنی انجام شده 5 تیر، امارات و دکتر حسین امیرعبدلاخیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران. سیف محمد الذابی، سفیر امارات متحده عربی طی روزهای آینده به پایتخت جمهوری اسلامی ایران بازخواهد گشت.

این وزارتخانه تاکید کرد که طی روزهای آینده الذعبی در سفارت امارات در جمهوری اسلامی ایران مستقر خواهد شد تا با هماهنگی و همکاری مقامات جمهوری اسلامی ایران به ارتقای روابط دوجانبه کمک کند.

امارات متحده عربی در 14 ژانویه 2015 به دنبال عربستان سعودی، بحرین و سودان و به منظور اعمال فشار سیاسی بر ایران، روابط دیپلماتیک خود با تهران را کاهش داد و سفیر خود از ابوظبی را فراخواند و روابط خود را به کاردر کاهش داد. همچنین تعداد دیپلمات های خود در تهران را کاهش داد. اما پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم و تلاش برای افزایش همکاری های منطقه ای و سیاست گسترش روابط با همسایگان، دولت امارات و سایر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس نیز تمایل زیادی برای توسعه روابط با تهران از خود نشان دادند.

در همین راستا اخیرا دولت کویت سفیر خود را به تهران بازگرداند و «بدر عبدالله المنیح» سفیر جدید دولت کویت با حسین امیرعبدالخیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو کرد. و رونوشتی از استوارنامه خود را در 31 مرداد و در آغاز مأموریت خود در تهران دریافت کرد.

امیر عبداللهیان در یک مصاحبه تلویزیونی در 9 تیر گفت: امارات تصمیم به اعزام سفیر خود به تهران گرفته است و سفیر این کشور به زودی وارد تهران می شود. کویت سفیر خود را معرفی کرد و ما توافق کردیم و طی چند روز آینده سفیر جدید کویت وارد تهران می شود.

ناصر خانانی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی سوم مردادماه با خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر سفر امیر عبداللهیان به کویت و تعیین سفرای کویت و سفیران این کشور. امارات از طریق تهران گفت: پاسخ رسمی ندارم که تاریخ رسمی سفر وزیر امور خارجه به کویت تعیین شده است. منصوب و معرفی شد، توافقی صورت گرفته و در آینده نزدیک شاهد حضور سفیر کویت خواهیم بود. در مورد امارات فضای روابط مثبت است و به طور کلی فضای پیشرفته و مثبتی را در روابط ایران با کشورهای دوست و برادر منطقه شاهد هستیم.

حسین امیرعبدلاخیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز روز 13 مردادماه از گفت و گوی تلفنی با همتایان کویتی، عمانی، اماراتی و قطری خود خبر داد و در این خصوص در توئیتی نوشت: رایزنی در مورد مسائل منطقه ای و بین المللی و بررسی راهکارهای توسعه. روابط از جمله الزامات سیاست همسایگی است. همکاری فیمابین با همسایگان را تسریع خواهیم کرد. خارجی ها نمی توانند در روند همکاری های منطقه ای دخالت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید