سقوط آزاد و 85 درصد از خریدهای مردم

سقوط آزاد و 85 درصد از خریدهای مردم

روز جدید رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی می گوید: در پنج ماهه نخست امسال خرید لوازم خانگی با سقوط آزاد وحشتناکی در حدود 80 تا 85 درصد مواجه شده است.

کاهش قدرت خرید در ایران اکنون به موضوعی مهم برای کالاهای بادوام و اقلام غیرضروری تبدیل شده است که پس از خوراک و مسکن در اولویت دوم خانوارها قرار دارند. افزایش شدید قیمت ها بدون رشد دستمزدها و قدرت خرید، اقتصاد ایران را با مشکل رکود تورمی مواجه کرده است. در چنین شرایطی برخی از افزایش قیمت لوازم خانگی خبر می دهند و می گویند قیمت های فعلی با روند تولید مطابقت ندارد. رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در عین حال درباره گلایه برخی مصرف کنندگان از افزایش برخی از محصولات لوازم خانگی در بازار به «توسعه ایران» گفت: نه افزایش قیمتی در عرضه لوازم خانگی وجود داشت و نه افزایش قیمت. از محصولات به طور رسمی آنها اصلا گران نیستند.

اکبر پازوکی بیان کرد: در صورت افزایش قیمت باید این موضوع به تایید حریم خصوصی و سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان برسد و وارد سامانه 124 شود و پس از طی این مراحل افزایش قیمت محصول اعلام می شود.

وی درباره وضعیت بازار در روزهای اخیر توضیح داد: با توجه به مصادف شدن ماه مرداد با ماه محرم، بازار در رکود کامل است و خرید و فروش صورت نمی گیرد، تجربه نشان می دهد که معمولا هر ساله در همزمان با ماه های محرم و صفر مراسم عقد و عقد برگزار نمی شود و معمولاً خانواده ها ترجیح می دهند در این دو ماه قمری از خرید جهیزیه خودداری کنند.

وی درباره وضعیت بازار لوازم خانگی نسبت به مدت مشابه سال قبل گفت: بررسی ها نشان می دهد در نیمه اول امسال نسبت به سال 1393 حداقل 80 تا 85 درصد افت خرید داشته ایم. لوازم خانگی در بازار در حالی که سال 1394 نسبت به سال 1395 کاهش خرید کالاهای خانگی معادل 70 درصد است. وی تاکید کرد: اکنون رکود بسیار عمیقی در بازار لوازم خانگی وجود دارد.

مراقب شرکت های خدماتی جعلی باشید

پازوکی درباره شرکت های بی نام و جعلی فعال در خدمات پس از فروش لوازم خانگی در بازار گفت: همکاران ما نیز با این پدیده مواجه شده اند و پیگیری هایی نیز در این زمینه انجام شده است، البته لازم به ذکر است که فعالیت این گونه شرکت ها باید توسط اتحادیه خدمات پس از فروش رصد شود، زیرا مجوز فعالیت شرکت ها در این زمینه توسط این اتحادیه صادر می شود، متأسفانه در سایت ها و حتی در سامانه تلفنی 118 می توانید درخواست دهید. شماره تلفن شرکت های خدمات پس از فروش و با بسیاری از این شرکت ها مواجه خواهید شد. نکته جالب اینجاست که نمایندگی ها و تعمیرگاه های زیادی در زمینه خدمات پس از فروش محصولات برندهای خارجی و شرکت هایی که محصولاتشان اصلا وارد ایران نمی شود فعال هستند. اصلاً مشخص نیست که این اعداد چگونه تبلیغ می شوند و نمی توان اصالت این شرکت های بی نام را تضمین کرد و حتی در مواردی کاربران نیز متحمل ضرر شده اند.

وی افزود: ایشان باید در سازمان حراست و وزارت صمت می بود; شرکت های خارجی که هنوز خدمات پس از فروش دارند و دارای مجوز رسمی هم اتحادیه و هم از سازمان مربوطه می باشند می توانند اطلاعات خود را در سامانه 124 یا سامانه گارانتی وارد و ثبت کنند و اسامی آنها به صورت رسمی در این سایت ها منتشر می شود. و کاربران می توانند با خیال راحت از خدمات خود استفاده کنند و شما از شرکت های غیرمجاز در حضور مردم خدمات دریافت نمی کنید.

واردات لوازم خانگی؟ اصلا!

وی در پاسخ به این سوال که آیا لوازم خانگی به صورت رسمی و قانونی وارد می شود؟ وی گفت: بلکه برخی از محصولات خانگی مانند کولر به صورت رسمی وارد کشور می شود اما سایر لوازم خانگی وارد کشور نمی شود. لوازم خانگی خارجی موجود در بازار را نمی توان به طور کلی قاچاق تلقی کرد، زیرا در صورتی که خدمات پس از فروش و گارانتی آنها در سامانه 124 و سامانه گارانتی ثبت شده باشد و از طریق سامانه قابل رصد بوده و سازمان پشتیبان این محصولات را بپذیرد، کالای مورد نظر قاچاق و واردات رسمی نیست، در غیر این صورت کالای مورد نظر به صورت غیر رسمی وارد می شود.

اکبر پازوکی: هیچ یک از کالاهای فروخته شده در مناطق مرزی ضمانت ندارد. همچنین گاهی اوقات به محصولاتی برمی خوریم که دستکاری می شوند، پس مراقب تله ای به نام محصولات تقلبی باشید.

ترفندی به نام محصولات بذری

این روزها در سایت ها و پلتفرم ها شاهد فروش گسترده لوازم خانگی به عنوان کالای خارجی با قیمت کمتر نسبت به بازارهای رسمی هستیم، از این رو اکثر فروشندگان در تبلیغات خود تاکید می کنند که این محصولات را وارد کشور کرده اند و به دلیل حذف شدن دلالان و بازرگانان در شهرها و بازارچه های مرزی این محصولات را به فروش می رسانند که به آن «محصولات بذری» می گویند. آنها همچنین در بین مصرف کنندگان طرفدارانی دارند و فروشندگان همیشه ادعا می کنند که محصولات آنها اصل است.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی گفت: هیچ یک از کالاهایی که در مناطق مرزی به فروش می رسد ضمانت ندارد؛ علاوه بر این، گاهی اوقات به کالاهایی برمی خوریم که تقلبی هستند. حتی در این زمینه نیز پرونده هایی تشکیل شده و بانه پس از یک سال و نیم تنبیه تنها یک میلیون و 500 هزار تومان متخلف را جریمه کرد که این میزان جریمه و مجازات اصلاً بازدارنده نبود و برای مصرف کننده نیز مضر بود. از آنجایی که ماشین لباسشویی هشت کیلویی بعد از تحویل خریداری می شود در تهران مشخص شد که پس از فروش گارانتی ندارد، قاچاق هم هست و در نهایت به جای ماشین لباسشویی 8 کیلویی یک ماشین لباسشویی 6 کیلویی ارسال شد. مشتری.

وی تصریح کرد: این در حالی است که در تهران دستگاه کیفری و دستگاه های متولی با متخلفان برخورد بسیار جدی می کنند و اجازه نمی دهند قاچاقچیان و متخلفان به راحتی آزاد شوند و در 99 درصد موارد کاربران به حقوق خود می رسند اما در شهرستان ها موارد مشابه است. به دنبال آن تازگی دارند.

پازوکی بیان کرد: خوشبختانه متخلفان نتوانسته اند اجناس تقلبی خود را به همکاران ما در این صنف بفروشند زیرا همکاران ما کالاهای تقلبی، تقلبی و قاچاق را تشخیص می دهند و به راحتی می توانند لوازم خانگی اصل از غیر اصل را تشخیص دهند. متاسفانه مردم و مصرف کننده ها به راحتی نمی توانند تشخیص دهند کالایی که می خرند اصل است، گارانتی دارد یا نه، رنگ شده است یا نه، موتور آن دستکاری شده است یا خیر، 30 هزار بنزین خریده بود. کولر گازی از شهرهای مرزی و هنگام نصب در تهران نصاب متوجه شده که موتور این کولر 24000 و فقط پنل 30000 است و طبیعی است که کاربر این مشکل را تشخیص ندهد.

دیدگاهتان را بنویسید