سهم مسکن از بودجه خانوارهای ایرانی فراتر از استانداردهای جهانی!

سهم مسکن از بودجه خانوارهای ایرانی فراتر از استانداردهای جهانی!

اقتصاد کلان ایران در سال های اخیر شرایط آشفته ای را پشت سر گذاشته و معیشت مردم هر روز سخت تر می شود. در این میان افزایش قیمت مسکن یکی از دلایل اصلی کوچک شدن بودجه مردم است.به گزارش تجارت نیوز، بر اساس آمارهای سال ۱۳۹۵ سهم مسکن در بودجه خانوار تاکنون از مرز ۳۰ درصد (استاندارد جهانی) و مسافت طی شده فراتر رفته است.

تمایل به افزایش سهم مسکن در هزینه های خانوار

بر اساس داده‌های مرکز آمار ایران از مناطق شهری کشور، سهم مسکن در مخارج خانوار بین سال‌های 96 تا 84 بین 28 تا 29 درصد بوده و تا سال 1395 به 30 تا 33 درصد افزایش یافته است. در سال 1396 با مواردی مانند شوک تحریم‌ها. التهاب در حوزه ارز، افزایش تورم و ورود تقاضای سرمایه به بخش مسکن، این بخش را نیز با جهش شدید قیمت ها مواجه کرد و در نتیجه قدرت خرید خانوارها از قیمت مسکن عقب ماند.

به این ترتیب سهم مسکن از کل مخارج خانوار (خوراکی و غیرخوراکی) در سال 1396 به 35.5 درصد و در سال 2018 به 39.8 درصد رسید که این آمار در سال 2019 به اوج خود رسید و رقم 42.8 درصد را به ثبت رساند. وی علاوه بر اینکه امسال حدود 19 واحد درصد بالاتر از سطح فقر مسکن است، بالاترین سهم مسکن در سبد هزینه ای خانوارهای شهری ایران در چهار دهه گذشته را نیز به خود اختصاص داده است. این میزان در سال 1400 کاهش و 36 درصد کاهش یافت.

چرا سهم مسکن از پرتفوی خانوار در سال 1400 کاهش یافت؟

پیمان مولوی، کارشناس اقتصادی در این باره گفت: میانگین قیمت یک آپارتمان در تهران در آذرماه ۱۳۹۶ حدود ۹.۵ میلیون تومان بوده است. به نظر می رسد متوسط ​​قیمت مسکن در پایان خردادماه امسال به متری 65 میلیون تومان برسد. بر کسی پوشیده نیست که اگر کسی در ایران خانه نداشته باشد، تنها بر اساس رشد قیمت ملک در پنج سال اخیر، چقدر از تورم عقب است.

وی افزود: ما در اقتصادی زندگی می کنیم که قیمت ملک از سال 2018 روند صعودی سریعی را طی کرده و تا ژوئن امسال و در کمتر از 6 سال رشد هشت برابری را تجربه خواهد کرد. اما درآمد مردم در آن مدت هشت برابر شده است؟ افرادی که صاحب خانه هستند این فشار را در کالاهای مصرفی احساس می کنند، اما کسانی که خانه ندارند این فشار را از طریق هزینه های مسکن به آنها تحمیل می کند.

مولوی گفت: «گاهی اوقات 40 درصد در این زمینه یک عدد خوش بینانه در نظر گرفته می شود. برخی حتی 80 درصد از درآمد خود را صرف هزینه های مسکن می کنند. امسال وضعیت بدتر می شود و تا سال آینده مردم در شرایط سخت تری قرار خواهند گرفت زیرا دورنمای روشنی از تورم مسکن در ایران وجود ندارد.

این کارشناس اقتصادی در خصوص اینکه چرا سهم مسکن از هزینه خانوار در سال 1400 نسبت به سال های گذشته کاهش یافته است، گفت: ممکن است بخشی از این کاهش به دلیل فشار بر اجاره بها در دوران کرونا باشد، اما روند کلی افزایشی است و تا پایان سال امکان پذیر است. امسال. می تواند تا 45 درصد یا 50 درصد افزایش یابد.

هزینه های مسکن برای خانوارها در تهران
بر اساس آنچه مرکز آمار ایران اخیرا منتشر کرده است، سهم مسکن در سبد خانوارها در استان های کشور متفاوت است. بر این اساس مسکن 47.9 درصد از هزینه خانوار تهران را تشکیل می دهد. به عبارت دیگر، ساکنان این کلانشهر نزدیک به نیمی از درآمد خود را صرف هزینه های مسکن می کنند، در حالی که مشاهدات میدانی نشان می دهد این هزینه برای برخی از ساکنان تهران تا 70 درصد هم می رسد. بعد از تهران، استان البرز رتبه دوم را دارد و 40 درصد از هزینه خانوارهای استان البرز صرف مسکن می شود. پس از آن همدان با 37.9 درصد در رتبه سوم قرار دارد و در مقابل این سه استان کهگیلویه و بویراحمد با 18.6 درصد، خراسان جنوبی با 20.7 درصد و چهارمحال و بختیاری با 21.7 درصد کمترین سهم مسکن را به خود اختصاص داده اند. آنها هزینه های خالص خانوار شهری را دارند.

مسائل مستاجر در ایران

با افزایش ناگهانی قیمت مسکن در ایران و کاهش قدرت خرید مردم، اکنون افراد کمی در جامعه هستند که بتوانند خانه بخرند و هر روز بر تعداد این افراد افزوده می شود. بر اساس گزارش دیگری از مرکز آمار ایران، هم اکنون حدود 24 میلیون و 500 هزار مستاجر در کشور وجود دارد که از این تعداد 37 درصد را خانوارهای شهری و 51 درصد را خانوارهای ساکن تهران تشکیل می دهند.

به عبارت دیگر در حال حاضر بالغ بر 24 میلیون مستاجر در کشور وجود دارد که با افزایش قیمت مسکن و اجاره بها، زندگی آنها در شرایط سختی قرار گرفته و معلوم نیست در آینده چه بلایی سرشان می آید.تورم سال های اخیر در اجاره و مسکن بخش بزرگی از مردم به ویژه در کلان شهر تهران از افزایش دستمزدها پیشی گرفته اند و اکنون در برخی موارد حتی کل درآمد سرانه خانوار کفاف هزینه های مسکن با حداقل امکانات رفاهی را نمی دهد اکنون وضعیت بحرانی مسکن پیش رفته است. که خانوارهای ساکن در کلان شهرها را به سمت حاشیه نشینی و مسکن ضعیف سوق می دهد. شرایطی که نمی توان برای آثار زیانبار تداوم این بحران نهایی در نظر گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید