سه پیشنهاد مهم وزیر اقتصاد به شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا

سه پیشنهاد مهم وزیر اقتصاد به شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا

روز جدید وزیر اقتصاد و دارایی در نامه‌ای به محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس‌جمهور خواستار اجرای سه پیشنهاد این وزارتخانه برای اجرای مؤثر قانون پایانه‌های مغازه‌ها و سامانه مودیان شد که مستلزم مشارکت گسترده است. اجرای مرحله ای این قانون که از مهرماه 1397 لازم الاجرا بوده و زیرساخت های آن در 30 تیرماه 1390 فراهم شده است باید به تصویب شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا برسد. .

احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی با ارسال نامه ای به معاونت اقتصادی رئیس جمهور بر لزوم تصویب و ابلاغ مصوبات مالیاتی در شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا تاکید کرد و گفت: قانون پایانه های تجاری و نظام مالیاتی. در مهر 1397 به تصویب هیات وزیران رسید، اسلام رسید و علیرغم اینکه قانونگذار 15 ماه برای اجرای آن تعیین کرده بود، اما این قانون در دولت دوازدهم اجرا نشد. با آغاز به کار دولت سیزدهم و تشکیل تیم اقتصادی دولت در وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان امور مالیاتی کشور، اجرای قانون مذکور مهمترین اولویت ساماندهی امور مالیاتی تلقی می شود. در کشور و سیستم مالیاتی از 29 تیر 1401 پس از ورود تولید و انجام آزمایشات سرد و گرم وارد فاز اجرایی شد.
از طرفی با عنایت به اینکه قانون مذکور از نظر اجرا و اجرا، علاوه بر ایجاد سامانه و آماده سازی سازمان فعالیت مالیاتی کشور برای اجرا، مستلزم تهیه، ابلاغ و تعهد است. اقدامات معینی از سوی مودیان ذیربط و از سوی دیگر میزان گسترش در سطح تمامی فعالان اقتصاد اعم از خرد و کلان در سراسر کشور، لذا اجرای بهینه آن مستلزم در نظر گرفتن ملاحظات ویژه و استفاده از تمامی ظرفیت های مدیریتی است. به ویژه در دوره گذار، بنابراین اجرای مرحله‌ای و با انگیزه‌های لازم، امکان اجرای موفقیت‌آمیز طرح به شدت افزایش خواهد یافت.

لذا برای اجرای مرحله ای قانون و به منظور عدم ایجاد اخلال در نظام اقتصادی کشور، لازم است مصوبات مالیاتی زیر تصویب و به منظور هرچه بهتر شدن به شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا ابلاغ شود. اجرای قانون

1- مفاد ماده 191 قانون مالیات های مستقیم در مورد اشخاص مشمول قانون فروشگاه های پایانه و نظام مودیان که در مرحله اجرا توسط سازمان امور مالیاتی کشور فراخوان می شوند تا پایان سال 1402 معتبر است. از بند 2 این قانون

2- مالیات بر ارزش افزوده خریدهای پرداختی مربوط به فاکتورهای صادر شده خارج از سامانه مودیان تا پایان مهلت انصراف مرحله ای پس از رسیدگی قابل قبول است.

3- اجرای ماده 14 قانون مالیات بر ارزش افزوده به پایان شهریور ماه 1401 موکول شد.یک نامه

دیدگاهتان را بنویسید