آیین نامه شورای عالی نظارت با حضور سران قوا بررسی شد


ساعت: 22:00
تاریخ انتشار: 09/02/1401
کد خبر: 1913293

مجمع تشخیص مصلحت نظام به ریاست آیت الله صادق آملی لاریجانی با حضور سران قوا، دبیر و سایر اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، بررسی قوانین و مقررات هیأت عالی نظارت را آغاز کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ آیت الله صادق آملی لاریجانی عصر چهارشنبه به ریاست آیت الله صادق آملی لاریجانی بررسی مفاد شورای عالی نظارت را با حضور روسای قوای مجریه، مقننه و قضائیه، دبیر و سایر اعضای شورا آغاز کرد. به عنوان مناسب.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تبریک هفته بسیج و تشکر از بسیجیان که در هفته های اخیر با غیرت و پاکی برای حفظ امنیت و آرامش مردم به میدان آمدند، گفت: آیین نامه حاضر نظارت بر امر به معروف است. اجرای سیاست های کلی به سال 2013 برمی گردد.

محمدباقر ذوالقدر به دستور تشکیل هیات عالی نظارت اشاره کرد و گفت: در پیوست مصوبه رهبر انقلاب فرزانه در دوره هشتم مجلس، وظیفه نظارت بر عهده گروه منتخبی از مجلس گذاشته شد. اعضای مجمع که هیأت عالی نظارت است و لازم بود قوانین مجمع رعایت شود. کمیته ای از اعضای مجمع آیین نامه ای را تدوین و پس از ابلاغ سند الزامات اجرای سیاست های مشترک، به عنوان یکی از مبانی آیین نامه جدید، در یازدهمین جلسه هیأت عالی نظارت، این ضوابط مقرر شد. بازنویسی شده و از امروز با حضور سران قوای سه گانه و اعضای مجمع، این آیین نامه مورد بررسی نهایی قرار می گیرد.

در این جلسه پس از بحث و بررسی اعضای جلسه، مواد یک و دو آیین نامه نظارت و تبصره های آن به تصویب رسید. بر اساس این مواد، «نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام به موجب تفویض اختیارات از سوی مقام معظم رهبری، در اجرای بند (۲) اصل (۱۱۰) قانون اساسی و به موجب این اصل. توسط یک گروه منتخب از اعضای مجمع، به عنوان یک کمیته “نظارت عالی وجود دارد.” و «هیئت عالی نظارت مرکب از رئیس و دبیر مجمع و 17 نفر دیگر از اعضای مجمع تشخیص مصلحت است که توسط شورای مجمع انتخاب می شوند. رئيس جلسه رئيس هيأت عالي نظارت و دبير جلسه منشي آن است.» و «جلسات با دو سوم اعضا رسميت مي يابد و تصويب ها مستلزم حداقل آراي دو سوم حاضران است. ”

همچنین «دفتری زیر نظر دبیر شورا برای انجام امور مربوط به هیأت عالی نظارت تشکیل خواهد شد. اعضای هیأت عالی نظارت در ابتدای هر دوره از جلسه انتخاب می شوند و در صورت استعفا یا فوت یا غیبت غیرموجه در بیش از چهار جلسه متوالی یا هشت جلسه غیر متوالی هر یک از اعضا در یک سال، در به تشخیص رئیس، آنها بلافاصله به عنوان جانشین یا اشخاص منصوب می شوند. آنها توسط شورای مجمع انتخاب می شوند.»

بر اساس مصوبات امروز مجلس، «هیات عالی نظارت در صورت لزوم از وزیر یا رئیس یا مسئول دستگاه مربوطه و رئیس کمیسیون مربوطه در شورای اسلامی برای شرکت در جلسات شورای اسلامی دعوت می‌کند. هیأت عالی نظارت حسب مورد.» و «ترتیب اداره جلسات هیأت عالی نظارت به تصویب شورای عالی می رسد».

رسیدگی به سایر بندهای این آیین نامه حسب مورد در جلسات آتی شورا پیگیری خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید