ارسال نامه به سران قوا جهت اتخاذ تدابیر فوری برای حل مشکلات صنعت دارو


ساعت: 20:35
تاریخ انتشار: 1301/07/10
کد خبر: 1900761

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان شورای اسلامی در تشریح جلسه امروز این کمیسیون گفت: نمایندگان، رئیس سازمان غذا و دارو و فعالان این صنعت تصمیم گرفتند نامه ای به روسای سازمان غذا و دارو بنویسند. مسئولان برای حل مشکلات حاد صنعت دارو و اقدام فوری اقدام کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ زهرا شیخی در تشریح جلسه روز یکشنبه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از بررسی آخرین وضعیت موجودی مواد اولیه و تولید دارو به ویژه آنتی بیوتیک در کشور با حضور رئیس جمهور خبر داد. سازمان غذا و دارو و فعالان این صنعت گفت: اعضای کمیته در این جلسه موضوع مالیات بر ارزش افزوده 9 درصدی و کمبود سرم، آنتی بیوتیک و برخی اقلام پزشکی را مطرح و حساسیت آن را به دلیل ارتباط با مردم برجسته کردند. سلامتی.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اضافه کرد: نمایندگان تاکید کردند که همه ابعاد و جوانب طرح داروور در نظر گرفته شود و برای رفع مشکلات این طرح و کمبود داروهای حیاتی و ضروری تلاش شود. و همه مولفه های دولت در قبال طرح داروور پاسخگو باشند.

شیخی افزود: اعضای کمیته احساس کردند که باید علت کمبود برخی داروها بررسی شود چرا که باید با اجرای طرح داروار این کمبود برطرف می شد و تغییری در قیمت داروها و از جیب مردم ایجاد نشد. حقوق مردم نباید افزایش می یافت. متاسفانه در حال حاضر با کمبود دارو و افزایش قیمت مواجه هستیم و باید نقش سازمان غذا و دارو در این زمینه مشخص شود.

وی با بیان اینکه برخی از اعضای کمیته نسبت به مدیریت و سیاست های تولید و قیمت و تعرفه داروها انتقاد داشتند، گفت: در این بخش با مشکلات بزرگی مواجه هستیم و بیمه ها باید به تعهدات خود و همچنین موضوع دارو عمل کنند. سرمایه در گردش شرکت ها باید در نظر گرفته شود

رئیس فراکسیون دیپلماسی سلامت و سبک زندگی سالم مجلس ادامه داد: اعضای این کمیته تاکید کردند که بانک مرکزی باید در زمان مناسب تسهیلات لازم را در اختیار شرکت های تولیدی قرار دهد و در همین راستا رئیس کمیسیون در طول مدت زمان مقرر این کار را انجام داد. در گفتگو با مسئولان بانک مرکزی خاطرنشان شد که البته برخی از نمایندگان احساس می کردند بانک مرکزی و سازمان برنامه بودجه مقصر اصلی این مشکلات هستند و باید پای کار بیایند و به وظایف خود عمل کنند.

وی ادامه داد: در پایان پس از بحث و تبادل نظر نمایندگان و رئیس سازمان غذا و دارو با فعالان این صنعت، مقرر شد نامه ای به سران سه دستگاه ارسال شود تا مشکلات حاد این صنعت مطرح شود. صنعت داروسازی و لزوم اتخاذ تدابیر فوری برای رفع مشکلات باید تاکید کرد از آنجایی که هدف اصلی کمیسیون بهداشت و درمان و مجلس حل مشکلات دارویی در کشور و دسترسی آسان مردم به دارو است و در این راستا بخش خصوصی، مجلس و دولت باید با هم همکاری کنند.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یادآور شد: در این جلسه فعالان صنعت دارو مواردی از جمله کمبود نقدینگی، بازنگری قیمت دارو و تعرفه گمرکی را نیز مطرح کردند و یادآور شدند که بیمه های تکمیلی باید به تعهدات خود عمل کنند.

شیخی افزود: برخی از فعالان صنعت دارو با تاکید بر وجود ظرفیت کافی برای تولید دارو در کشور خواستار تعدیل قیمت دارو و همکاری مناسب بانک ها و ورود جدی مجلس به موضوع مشکلات شدند. از صنعت داروسازی

رئیس فراکسیون دیپلماسی سلامت و سبک زندگی سالم مجلس ادامه داد: مسئولان سازمان غذا و دارو نیز در این جلسه گفتند که توزیع و تولید دارو در 6 ماهه اول سال مانند سال گذشته بوده و مشکلی وجود ندارد. مواد خام . همچنین جلسات تعدیل قیمت آنتی بیوتیک ها برگزار می شود و نکات مطرح شده از سوی تولیدکنندگان در قیمت ها لحاظ شده و قیمت ها در هفته جاری اعلام می شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس یازدهم تاکید کرد: رئیس سازمان غذا و دارو نیز در این جلسه یادآور شد: در طرح دروار منافع افراد و گروه ها در اولویت نیست، بلکه منافع مردم مهم است. و در این طرح بر تغییر رفتار، تجویز و مصرف منطقی و تجویز الکترونیکی تمرکز شد و در واقع 97 درصد نسخه ها الکترونیکی است و هدف ما رایگان شدن خدمات بیمارستانی دولتی است.

شیخی خاطرنشان کرد: بر اساس اظهارات رئیس سازمان غذا و دارو، با اجرای طرح دروار مصرف دارو 30 درصد کاهش یافته است و باید منتظر نتایج این طرح در آینده باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید