اولویت اول سازمان غذا و دارو تامین دارو است/ 65 درصد تولیدکنندگان دارو در بخش خصوصی هستند.


ساعت: 12:57
تاریخ انتشار: 1301/07/18
کد خبر: 1902416

رئیس سازمان غذا و دارو اولین وظیفه و اولویت سازمان غذا و دارو را تامین دارو عنوان کرد و گفت: همچنین عرضه داروهای باکیفیت، پایدار و با توزیع عادلانه است اما این وظیفه امکان پذیر نیست. بدون حمایت تولیدکنندگان دارو 65 درصد تولیدکنندگان ما خصوصی هستند و امیدوارم این درصد هر روز بیشتر شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ بهرام چینا رئیس سازمان غذا و دارو در مراسم افتتاحیه هفدهمین دوره نمایشگاه ایران فارما گفت: صنعت دارو یک صنعت راهبردی برای کشور است که از زمان انقلاب تاکنون در حال حمایت و توسعه آن بوده ایم. به معنای واقعی کلمه برای کشور صنعت داخلی محسوب می شود.» صنعت داروسازی کشور، صنعتی است که رابط علم، دانشگاه، جوانان، اشتغال و تولید است. صنعت که پتانسیل بالایی در منطقه دارد.

وی افزود: یکی از مسئولان سازمان جهانی بهداشت چند روز پیش از آزمایشگاه مرجع غذا و دارو بازدید کرد و با توجه به تجربیاتی که در ماموریت های خود در سراسر جهان داشت، صنعت داروسازی و وزارت بهداشت ایران را امیدوار دانست. سازمان جهانی بهداشت در این منطقه امید منطقه با شماست به ویژه در حوزه غذا با توجه به بحران هایی که در منطقه داریم کشورهایی مانند افغانستان، عراق و … مشکلات حادی در تامین مواد غذایی دارند. جنگی که در اروپا شروع شد، مشکلات زیادی به وجود آمد، مانند کرونا، بسیاری از معادلات تغییر کرد و نقطه عطفی در حوزه سلامت بود و بسیاری از پروتکل‌ها، روش‌های درمانی، رفتار و حتی مسیر تولید دارو را تغییر داد. سلامت و تامین غذای جهان را تحت تاثیر قرار داده است، آنچه در کشور ما بالقوه وجود دارد، در هیچ کجا نمی توان به آن دست یافت.

وی گفت: نمایشگاه ایران فارما جلوه واقعی آنچه در کشور در حوزه دارویی داریم است که در منطقه نیز می درخشد. در چند ماه گذشته سفرهای زیادی بین کشورهای منطقه از شمال به شرق و غرب صورت گرفته و تسهیلات زیادی برای صادرات محصولات دارویی ما به اقصی نقاط جهان فراهم شده است. زمانی فکر می کردیم ثبت طب ایرانی در دنیا سخت است اما الان به راحتی این اتفاق می افتد. ما به داروهای ژنریک و معمولی بسنده نکردیم، بلکه داروهای پیشرفته را امتحان کردیم.

وی با بیان اینکه سال گذشته بازار جهانی دارو حدود یک هزار و 350 میلیارد دلار بود، گفت: نزدیک به 50 میلیارد دلار مواد اولیه بوده است. در عین حال بازار دارویی کشورمان در سال 1400 بالغ بر 63 هزار و 500 میلیارد تومان بوده است. با طرحی که امسال در حوزه دارو اجرا کردیم، بازار دارویی کشور به حالت عادی باز می گردد. بازاری که تحت تاثیر یک ارز در حالت خلسه قرار داشت، بازار واقعی نبود زیرا با ارزی حرکت می کرد که وجود نداشت.

وی بیان کرد: باید توجه داشت که چیزی به نام ارز ترجیحی خارجی وجود ندارد، باید تمهیدات زیادی در این ارز برای تبدیل آن به ارز 4200 تومانی انجام دهیم و به همین دلیل مشکلات زیادی برای ما به وجود آمد.

وزیر دارایی با بیان اینکه تا قبل از سال 1396 مشکل خاصی با دارو نداشتیم، گفت: البته کمبودهای موقت و تحریم ها تاثیر داشت، از سال 1397 سیر نزولی صنعت دارو آغاز شد و این موضوع همچنان این صنعت را در کشور خنثی کرد. که می تواند خطرناک باشد.

نیمی از ظرفیت پزشکی ما خالی است

وی با بیان اینکه حدود 30 دانشکده داروسازی در کشور ایجاد کرده ایم، گفت: مجلس سال گذشته دو میلیارد دلار برای تامین دارو و تجهیزات پزشکی در کشور تصویب کرد. این بودجه در سپتامبر گذشته به پایان رسید. این در حالی است که ما صنعت پویا داریم و سال گذشته حدود 50 میلیون واحد دارو تولید کردیم. این مقدار نیمی از ظرفیت دارویی ما است و نیمی از ظرفیت دارویی ما خالی است. لازم به ذکر است که با توجه به سیاست ارزی ما 80 درصد افت صادرات داریم. قبلاً صادرات ما به افغانستان به طور رسمی 20 میلیون دلار بود که از بین رفت. ضمن اینکه افت کیفیت داشتیم. وقتی محدودیت ارزی ایجاد می کنید و نوع ارز را تعیین می کنید، منبع مواد اولیه شما دیگر در دسترس شما نیست زیرا ممکن است ارز کشور خاصی را نداشته باشید و بنابراین منبع دائمی در دسترس ندارید.

چینا گفت: «زمانی که در مورد دارو و کیفیت بحث می کنیم، ملاحظات زیادی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود. هر کشوری برای ذخایر داخلی خود حد معینی تعیین می کند و این حد معین به مدت یک سال به تولیدکننده کمک می کند تا مشکلات مالی، ارزهای خارجی را کنترل کند، مواد اولیه و لوازم جانبی را ثابت نگه دارد و در نتیجه تولید با کیفیتی پایدار، یکنواخت و قابل قبول داشته باشد. اما ما محدودیت ارزی را حذف کردیم و همه آن چیزها را برداشتیم و فقط آنچه را که می توانستیم برای تهیه دارو انجام دادیم.

وی با بیان اینکه سال گذشته حدود 13 درصد از سبد دارویی ما بیولوژیک بود، گفت: امیدواریم به سرعت در این زمینه به سطح قابل قبولی برسیم. این به ما انرژی می دهد تا منابع لازم را جذب کنیم. حدود 12 درصد از سهم بازار را داروهای بدون نسخه تشکیل می دهند. در عین حال، آنچه ما در آینده به شدت به آن نیاز داریم داروهای مشتق شده از پلاسما و صنعت پلاسما است. زیرا کرونا بسیاری از رفتارها را تغییر داده و مصرف بسیاری از داروها افزایش یافته است. علاوه بر این که این بیماری ها و بیماری های نوظهور تشدید و گسترش می یابد، این امر به ما نشان می دهد که باید در این زمینه خودکفا باشیم. بحث در مورد داروهای مشتق شده از پلاسما می تواند هم نقطه قوت و هم نقطه ضعف ما باشد.

چاینا تصریح کرد: سال گذشته سهم عجیبی برای داروهای کرونا به ویژه رمدسیویر داشتیم. بنابراین 6 هزار میلیارد تومان سهم این دارو در سبد دارویی کشور شد. در مورد فاویپراویر، هپارین و غیره هم همینطور بود.

70 درصد افزایش مصرف سرم در کشور داشتیم

وی با بیان اینکه امسال 60 تا 70 درصد افزایش مصرف سرم در کشور داشته ایم، گفت: با وجود اینکه 5 تولیدکننده بزرگ سرم سازی در کشور داریم که با تمام ظرفیت کار می کردند اما پاسخگو نبودند. البته تا حدودی طبیعی است. چون کرونا کم شد و عملیات و… زیاد شد. در حوزه بیهوشی 30 تا 40 درصد رشد مصرف داشتیم که فشار زیادی به صنعت وارد کرد اما کنترل آن با اصلاح سیاست غلط ارزی همراه بود.

وی با بیان اینکه دولت سیزدهم در حوزه پزشکی اقدامات بزرگی انجام داده است در حالی که می توانست در چند سال فشار کمتری به دولت وارد کند، گفت: اما منطقی ترین کار این بود که آن دندان لق را بیرون بیاوریم و حل کنیم. مشکل اصلی. این اتفاق افتاده است و ما دیگر به ندرت از ارز ترجیحی در حوزه پزشکی خود استفاده می کنیم. برخی از آنها در حوزه تجهیزات پزشکی هستند که با کمک بیمه به تدریج در حال حل شدن است.

وی ادامه داد: در 3 تیرماه 10 هزار IRC تغییر دادیم و 3000 IRC دیگر در حال تغییر است. هیچ اتفاقی برای مردم نیفتاد و مردم نسخه الکترونیکی خود را دریافت کردند. اتفاقی که برای ما افتاد این بود که با این طرح اقدامات عمده دیگری انجام شد. هماهنگی همه بخش‌های سلامت، هماهنگی بیمه‌ها، زیرساخت‌های الکترونیکی و … نیز اتفاق افتاد. اجرای این نقشه همه را پشت سر او آورد.

ساینا با بیان اینکه اولین وظیفه و اولویت سازمان غذا و دارو تامین دارو است، گفت: ارائه داروهای باکیفیت و پایدار با توزیع عادلانه است اما این کار بدون حمایت تولیدکنندگان دارو میسر نیست. 65 درصد تولیدکنندگان ما خصوصی هستند و امیدوارم این درصد هر روز بیشتر شود.

وی ادامه داد: در شرایط کرونا دیدیم که صنعت ما توانست در مدت زمان کوتاهی نیازهای کشور را تامین کند. در مارس 2018، مردم برای خرید برخی از این داروها که احتمالاً می‌دانستیم کارایی چندانی ندارند، به بازار سیاه رفتند و مبالغ عجیبی را پرداخت کردند، اما برخی از شرکت‌های ما وارد عمل شدند. متأسفانه چون ما مشکل داریم که دستورالعمل های درمانی به درستی اعمال نمی شود و به لیست داروها توجه نمی کنند و مردم به دنبال این داروها بودند. ما تولید کردیم که مردم ناامید نشوند و به بازار سیاه بروند.

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: در زمینه تولید واکسن خوب عمل کرده ایم و به اندازه کافی تولید شده است. ما از سویه آمیکرون در یک ماه واکسن تولید کردیم. واکسن های جدیدی مانند آنفولانزا، پنوموکوک و اچ پی وی و … تزریق شده یا در حال تزریق هستند.

وی با بیان اینکه تنها چالش ما در حوزه دارو نقدینگی است، گفت: اصلاح قیمت در پزشکی نیز در حال انجام است. اصلاحات پس از داروسازی به تدریج در حال انجام است تا صنعت داروسازی ما سودآور باشد. صنعت باید بداند که این بازار محدود است و باید روی بازارهای منطقه ای و صادراتی تمرکز کنیم.

وی گفت: به هر حال طرح درواری کار بزرگی بود و ارز موهوم را گرفتیم. دیگر انگیزه ارزی نخواهیم داشت و امیدواریم در شش ماه آینده بتوانیم اقدامات دیگری را در میدان انجام دهیم. من مطمئن هستم که صنعت دارو در شش ماه آینده به روزهای خوب خود باز خواهد گشت و از سال آینده با شتابی فزاینده پاسخگوی نیازهای کشور خواهد بود. ما با کشورهای منطقه مانند روسیه و…

دیدگاهتان را بنویسید