سود بازار گوشت قرمز به دنبال چیست؟ تکذیب افزایش قیمت ها در ماه مبارک رمضان


زمان: 09:12
تاریخ انتشار: 1401/01/17
کد خبر: 1819779

دیروز برخی سودها با ایجاد موجی در فضای مجازی سعی در برهم زدن این بازار و تثبیت قیمت مورد نظر خود داشتند تا قیمت گوشت قرمز را به بیش از 200 هزار تن برساند. برای این کالای اساسی در ماه مبارک رمضان پیش بینی نشده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ روز گذشته خبری در شبکه های اجتماعی مبنی بر افزایش قیمت گوشت به بالای 200 هزار تن در حالی منتشر شد که مشاهدات میدانی حاکی از افزایش جزئی قیمت گوشت قرمز در فروشگاه های آزاد نسبت به ماه قبل است، سامانه بازرگان قیمت گوشت قرمز کمتر از یک ماه قبل است. این مقدار

این اولین بار نیست که رسانه‌های خارجی با تبلیغات در شبکه‌های مجازی و به دنبال تثبیت قیمت‌های کاذب در آن بازارها، تلاش می‌کنند تا بازار کالا را به شکلی غیرواقعی به تصویر بکشند. قرمز داده شد که پس از آن از سوی مسئولان تکذیب شد و یکی از معاونان جهاد کشاورزی گفت که برف و یخبندان باعث ایجاد مشکل در تردد و در نهایت افزایش قیمت گوشت شده است که پس از چند روز این مشکل از طریق فروش و توزیع به وجود آمد. وزارت صمت حذف شد و آرامش به بازار گوشت بازگشت.

اعلام رسمی قیمت واقعی دام و گوشت قرمز

در این میان بحث حذف ارز ترجیحی که از سوی فعالان صنفی مطرح شد یکی از ارکان بودجه 1401 بود که کمیته تلفیق به دلیل هشدارها درباره بار تورمی با آن مخالفت کرد، هرچند مجلس شورای اسلامی به دولت اجازه داد تا از این نوع توزیع ارز استفاده کند. برای تنظیم در بازار و شاهد بودیم که این نوع تغییر قیمت موقتی است و پس از مدتی مشکلات برطرف شد.

افشین صدرارس، مدیرعامل اتحادیه دام سبک نیز گفت: دلیل اصلی گرانی وجود دلالان و واسطه ها و مافیای گوشت است که به دنبال افزایش قیمت گوشت قرمز هستند و می توانند از شرایط و مسئولان سوء استفاده کنند. افزایش قیمت کالاهای اساسی.»

دلالان و مافیای داخلی با اعلام قیمت های کاذب به دنبال واردات هستند

در همین راستا اواخر بهمن ماه رئیس شورای تامین دام کشور با بیان اینکه جمعیت دام و گوشت قرمز کافی است، اعلام کرد: اکنون دلالان مدعی افزایش قیمت گوشت قرمز به 300 هزار تن به دنبال سناریو هستند. برای واردات گوشت و تصریح کرد: با توجه به قیمت دام که 60 هزار تن در هر کیلوگرم است، قیمت هر کیلوگرم گوشت کشتار گوشت گوسفند به صورت عمده حدود 122 هزار تن و گوشت گاو به صورت عمده 108 هزار تن است که قیمت آن است. هر قطعه گوشت گوسفندی در قصابی ها و مراکز خرید باید نزدیک به 140 هزار تن و گوشت گاو 135 هزار تن باشد و بیش از این قیمت ظلم به مصرف کننده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ قیمت گوشت از ابتدای فروردین تا کنون در سامانه بازرگام از 100 تا 105 هزار تن در هر کیلوگرم و در فروشگاه های زنجیره ای 125 هزار تن در هر کیلوگرم اعلام و به فروش می رسد.

9d84c0c3 00da 4807 ab0e 0bbceb403062 خبر خاکستریe9b5979c be8c 4ec3 a1ff aad1fafe6ed2 خبر خاکستری

در حالی که در قصابی ها انواع گوشت از 135 هزار تن تا 200 هزار تن قیمت گذاری می شود.

cff31950 cfe6 410b b476 4a139f1939f3 خبر خاکستریf0416869 566a 432f 9314 28067d14c267 خبر خاکستری

این در حالی است که گوشت بسته بندی این شرکت که به دلیل هزینه های نگهداری و بسته بندی معمولا بالاتر از قیمت به فروش می رسد، کیلویی حدود 200 هزار تن قیمت دارد.


de20784a f694 44ef 93d7 86dcb1145877 خبر خاکستری

منصور پوریان، رئیس شورای تامین دام کشور گفت: افزایش قیمت گوشت به دلیل کمبود دام نیست، بلکه به دلیل تورم است که همه کالاهای اصلی از جمله گوشت را تحت تاثیر قرار داده است.

در بازار گوشت قرمز هیچ کمبودی وجود ندارد

رئیس شورای تامین کنندگان دام گفت: آنچه باعث افزایش خودسرانه قیمت گوشت قرمز شده کمبود دام یا افزایش تقاضا نیست بلکه رکود تورمی در آن بازار است.

منصور پوریان ادامه داد: حجم دامی که در حال حاضر در بازار وجود دارد به حدی است که دام در دستان دامدار مانده و دامداران در حال حاضر مقدار زیادی در بازار دارند.
خریدی برای گوشت وجود ندارد
رئیس شورای دام کشور با بیان اینکه قیمت هر کیلوگرم دام در حال حاضر به زیر 70 هزار تن رسیده است، گفت: در حال حاضر قیمت گوشت قرمز با عرضه و تقاضا همخوانی ندارد زیرا عرضه زیاد است اما تقاضا. قیمت بالا کم است با وجود این قیمت ها، آنها به طور تصادفی در حال افزایش هستند.

قیمت گوشت قرمز در حال کاهش است

رئیس شورای دام کشور میزان گوشت قرمز تولیدی در کشور را بیشتر از میزان مصرف دانست. دام مازاد باقی مانده در دست دامدار حدود 4 میلیون خواهد بود که باید از سوی وزارت جهاد کشاورزی مجوز صادرات صادر شود. از سوی دیگر در صورت رعایت این شرایط تا اردیبهشت ماه شاهد کاهش قیمت گوشت قرمز خواهیم بود.

چرا این روزها گوشت گران شده است؟
به گفته رئیس شورای تامین دام کشور، دامداران در هفته های آینده حجم زیادی دام به بازار عرضه خواهند کرد، زیرا هر چه هوا گرمتر باشد، عرضه دام بیشتر می شود. از سوی دیگر خشکسالی همچنان تولیدکنندگان را تهدید می کند. مدیریت صادرات برای این حجم دام پیش بینی می شد چرا که الان 10 هزار تن واردات داریم اما قیمت گوشت قرمز کاهش نمی یابد.

جهش قیمت گوشت قرمز به دلیل سودآوری است

رئیس شورای تامین دام کشور گفت: پس از جهش قیمت در سال گذشته صادرات دام را متوقف کردند و خریدهای جانبی انجام ندادند و در عین حال واردات زیادی گوشت قرمز انجام شد اما این اقدامات مانع از جهش قیمت نشد. .

پوریان ادامه داد: در حال حاضر تفاوت قیمت گوشت گرم و منجمد 50 هزار تن است. هرچند باید 10 هزار تن باشد و این اختلاف قیمت حکایت از رکود تورمی دارد. کل نیاز کشور به گوشت قرمز به یک میلیون تن در سال می رسد. سال گذشته تولید گوشت 1.2 میلیون تن بود. این آمار نشان می دهد که گوشت زیادی در بازار باقی مانده است، اگرچه دام های زیادی ذبح نشده اند و بخشی از دام ها تا بهار جابجا شده اند. پس بحث جهش قیمت ها نشانه سود است. الان هم قیمت گوسفند به شدت در حال کاهش است.


گفتنی است پشت موج افزایش قیمت گوشت قرمز به بیش از 200 هزار تن در فضای مجازی چیزی جز ایجاد نارضایتی در بین مردم و متعاقب آن تثبیت قیمت کاذب کالاهای اساسی مورد استفاده انسان ها نیست.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید