سورپرایز جدید دولت برای حقوق بازنشستگان

سورپرایز جدید دولت برای حقوق بازنشستگان

حقوق بازنشستگان این گروه 37 درصد افزایش یافت. بر اساس پیش بینی ها، حقوق بازنشستگان سال 1402 با رشد 20 درصدی همراه است. اخیرا بازنشستگان خواستار ورود بیشتر به موضوع افزایش حقوق در لایحه بودجه هستند و اعتراضات زیادی در چند ماه اخیر برای یکسان سازی حقوق بازنشستگان آغاز شده است.آخرین اخبار حقوق بازنشستگان را بخوانید.

در نامه نعمت الله ترکی خطاب به ذیحسابان و مدیران ارشد امور مالی دستگاه های اجرایی آمده است: این صندوق گواهی معافیت از حقوق با تعهدات 100 درصدی مبلغ بازنشستگی پس از کسر تعهدات قانونی (خدمات پایه پزشکی، بیمه تکمیلی درمان و قضاوت خواهد شد. فقط برای بانک ها و موسسات مالی و اعتباری دارای مجوز از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران صادر می شود.

بر اساس این گواهی مذکور شامل اقساط وام تضمین شده توسط صندوق و مبالغ گواهی های صادره از سوی موسسات شامل گواهی ضمانت سایر مؤسسات، صندوق های داخلی مؤسسات، تعاونی ها، مساجد و … و سایر گواهی ها. صادره در سامانه مربوطه تا سقف 100 درصد کل مبلغ حکم از مستمری بگیران قابل وصول است.

لازم به ذکر است پیش از این گواهی ضمانت کسر حقوق شامل 60 درصد کل حقوق به صورت الکترونیکی صادر می شد که مشکلاتی را برای مستمری بگیران ایجاد کرد. بنابراین صدور گواهی کسر حقوق 100 درصدی حقوق بازنشستگان یکی از خواسته های کانون های بازنشستگان کشوری از رئیس صندوق بازنشستگی کشور بود که تاکنون محقق شده است.

قبل از صحبت از صحبت ها و گمانه زنی ها درباره میزان افزایش حقوق کارمندان باید به این نکته اشاره کنیم که در سال گذشته دولت افزایش 10 درصدی حقوق را برای کارمندان در نظر گرفت و حداقل حقوق کارمندان و مستمری بگیران به 5 میلیون و 600 هزار تومان رسید. از این نظر مستمری بگیران و کارمندان نباید کمتر از این رقم دریافت کنند. این تا زمانی بود که تورم بالا در کشور باعث شد تا دولت و مجلس طرحی را برای افزایش دستمزد کارمندان در اواسط سال بررسی کنند و پس از آن افزایش دستمزدها انجام شود.

بر اساس مصوبه مجلس در خصوص افزایش حقوق مقرر شد تمامی مستمری بگیران کشوری و لشکری ​​بین 900 هزار تومان تا دو میلیون تومان افزایش حقوق داشته باشند و حقوق کارکنان دولت نیز بین 2.5 تا 3 میلیون تومان افزایش یابد.

با وجود اینکه صحبت های زیادی درباره نرخ افزایش حقوق در سال 1402 شده است، اما هنوز در لایحه بودجه سال آینده افزایش حقوق کارکنان و مستمری بگیران مشخص نشده و فرمول دقیقی برای محاسبه آن ارائه نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید