تعداد جدید حقوق بازنشستگان/ دو سناریو برای افزایش حقوق بازنشستگان

تعداد جدید حقوق بازنشستگان/ دو سناریو برای افزایش حقوق بازنشستگان

روز جدید سرانجام با گذشت حدود 4 ماه از سال، افزایش 10 درصدی حقوق بازنشستگی در سطوح باقیمانده بازنشستگی لغو شد.

محمدباقر قالیباف دیروز چهارشنبه نهم تیرماه در نامه ای از لغو دو مصوبه شورای دولت خبر داد. این مکاتبه نشان از انتشار نظر رسمی مجلس در مورد مصوبات ماه گذشته دولت در مورد افزایش حقوق کارگران شاغل و بازنشسته است. در متن این نامه با استناد به ماده 96 قانون تامین اجتماعی، مغایرت مصوبه دولت با قانون مشخص شده است.

در مصوبه فوق که محل اختلاف جمعی از بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی و شورای دولت بود، مستمری بازنشستگان غیرحداقل دستمزد 10 درصد افزایش یافت. این در حالی بود که قرار بود درآمد این کارگران 38 درصد افزایش یابد.

بر اساس نامه قالیباف، مصوبه دولت در خصوص افزایش 10 درصدی حقوق بازنشستگان پس از 7 روز بی اثر می شود و دولت باید تصمیم جدیدی را در دستور کار قرار دهد.

نمایندگان مجلس می گویند بر اساس قانون تامین اجتماعی، تمام مستمری های سنوات و از کارافتادگی باید با توجه به افزایش سطح زندگی در بازه های زمانی مشخص افزایش یابد.

دولت با تعداد جدید مستمری بگیران موافقت می کند

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در تازه ترین اظهار نظر خود درباره لغو مصوبه دولت در خصوص پرداخت 10 درصدی حقوق بازنشستگان می گوید: پس از پیگیری های انجام شده توسط این کمیسیون و برگزاری جلسات متعدد كميسيون انتظامي مجلس در خصوص مصوبه دولت در مورد حقوق بازنشستگان تامين اجتماعي، پس از مدت ها مذاكره و درخواست اصلاحات از سوي دولت، با توجه به اصرار دولت بر مصوبه خود، سرانجام اين موضوع مطرح و مطرح شد. برای بار دوم در کمیته اجرا رد شد.

به گفته وی، این موضوع از سوی رئیس مجلس به طور رسمی به دولت ابلاغ شده و مصوبه دولت برای پرداخت 10 درصد به مستمری بگیران تامین اجتماعی لغو شده است.

پورابراهیمی توضیح می دهد: اکنون دولت موظف است مصوبه هیات امنای صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی و شورای عالی کار را دوباره در دستور کار قرار دهد. همچنین امیدواریم این مصوبه مجلس برای لغو مصوبه هیات وزیران به دولت اجازه دهد تا با 38 درصد موافقت کند و حقوق بازنشستگان کشور با شماره جدید را هر چه سریعتر پرداخت کند.

دولت دو راه دارد

این در حالی است که حسن صادقی، رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری می گوید: دولت در حال حاضر دو گزینه دارد. یا ظرف یک هفته مصوبه هیات مدیره سازمان که اجرای ماده 96 قانون تامین اجتماعی است به طور کامل تایید و برای اجرا به تامین اجتماعی بازگردانده می شود که در این صورت عملا کار به اتمام می رسد. و ما مراقبتی نخواهیم داشت. راه دوم رد مصوبه و برگرداندن آن به سازمان است تا سازمان بتواند تصمیم جدیدی بگیرد. درخواست جمعی بازنشستگان اولین راه حل است و قانون هم همین را می گوید.

دیدگاهتان را بنویسید