سورپرایز پرسپولیس کی روش برای جام جهانی

کارلوس کی روش برخلاف اولین دوره هشت ساله حضورش به عنوان سرپرست کادر فنی، دو ماه مانده به شروع این رقابت ها بار دیگر هدایت تیم ملی ایران را برعهده گرفت.

پرتغالی در فاصله کوتاهی تا مسابقات جام جهانی 2022 تمام حاشیه های پررنگ گذشته شخصی خود را کنار گذاشت تا بدون توجه به چیزی خارج از مستطیل سبز به تمرینات ملی پوشان ایران ادامه دهد.

شبیه سازی عقبگرد

ملی پوشان ایران در دو بازی تدارکاتی اخیر مقابل اروگوئه و سنگال از روشی کاملا مشابه با ایده های قدیمی کی روش استفاده کردند.

علیرضا بیرانوند، محمدحسین کنعانی زادگان، شجاع خلیل زاده، صادق محرمی، سید ابوالفضل جلالی، سعید عزت اللهی، احسان حاج صفی، سامان قدوس، علیرضا جهانبخش، مهدی ترابی و سردار آزمون بازیکنان ایران را مقابل اروگوئه تشکیل دادند. ترکیبی از دو هافبک دفاعی که نشان از توجه مجدد کی روش به نقش برهم زننده هافبک های مرکزی دارد. حاج صفی و عزت الهی در قلب تیم ملی ایران بازی کردند، بنابراین استراتژی دفاعی کی روش در جام جهانی 2014 و 2018 برای سال 2022 نیز بازنگری خواهد شد.

این روش در بازی با سنگال نیز تکرار شد. کی روش در این دیدار ترجیح داد علاوه بر حاج صفی و عزت الهی از احمد نورالهی استفاده کند تا در صورت نیاز بتواند در نگه داشتن توپ در خط هافبک نیز کمک کند.

هافبک ارمنی کیست؟

آندرانیک تیموریان در جام جهانی 2006 و 2014 نقش کلیدی در تیم ملی ایران داشت، هافبک ارمنی تیم ملی ایران با درخشش خیره کننده اش در این رقابت ها مورد توجه کارشناسان فوتبال قرار گرفت، به طوری که جایگاه او در سال 2018 به دغدغه اصلی تبدیل شد. کی روش با این حال امید ابراهیمی و سعید عزت الهی توانستند به بهترین نحو به مصاف پرتغال، اسپانیا و مراکش بروند تا کمترین اشتباه را داشته باشند.

درخشش خیره کننده ابراهیمی در خط میانی باعث شد تا او لژیونر شود اما با رفتن کی روش و حضور دراگان اسکوچیچ کمتر رنگ اردوهای ملی را به خود دید.

با این حال بازگشت کی روش منجر به حضور مجدد امید ابراهیمی شده است تا شاید این بازیکن بتواند جای خالی امثال آندو را در سال 2022 پر کند.

این افتخار با هر جام جهانی برمی گردد

سعید عزت الهی پس از جام جهانی 2018 به باشگاه وحشی دانمارک پیوست اما پس از مدت کوتاهی با مصدومیت شدیدی مواجه شد و جام ملت های 2019 را از دست داد و در غیاب کی روش، عزت الهی یکی از بازیکنان همیشه حاضر در جام جهانی بود. در اردوهای تیم ملی ایران، او تاکنون به یکی از مهمترین عناصر خط میانی برای حضور در ترکیب تیم ملی ایران تبدیل شده است.

سورپرایز پرسپولیس

احمد نورالهی و میلاد سرلک از جمله هافبک های تازه واردی هستند که برای تیم ملی به میدان خواهند رفت. نورالهی با عملکرد درخشان خود در سال 2019 قلب کی روش را به دست آورد و پس از رفتنش به یکی از بازیکنان همیشه حضور در تیم ملی ایران تبدیل شد. بازیکن سابق پرسپولیس که اکنون در شباب الاهلی بازی می کند، اولین تجربه حضور در مهمترین تورنمنت ملی را در جام جهانی 2022 خواهد داشت. میلاد سرلچ نیز در صورت تایید کی روش اولین حضور خود در جام جهانی را خواهد داشت. هافبک بازیکن پرسپولیس که در دو سال گذشته یکی از اردونشینان تیم ملی ایران بود، حالا می تواند یکی از شگفتی های تیم ملی ایران مقابل انگلیس، آمریکا و ولز باشد.

انتخاب اینکه کدام روش قدرت است، نه سرعت

ترکیب جواد نکونام، احسان حاج صفی و آندرانیک تیموریان در جام جهانی 2014 کمربند میانی شاگردان کی روش را محکم کرد. حاج صفی در سال 2018 به همراه سعید عزت الهی و امید ابراهیمی این وظایف را برعهده گرفتند و موفق به پیروزی مقابل مراکش و تساوی یک بر یک مقابل پرتغال شدند.

جفت پرنده چه کسانی هستند؟

رویای صعود به مرحله حذفی جام جهانی قطر تنها آرزوی هواداران تیم ملی ایران در قطر است. اتفاقی که برای کی روش می افتد به اهمیت هافبک ها بستگی دارد. شاید به همین دلیل ابراهیمی به اردوهای اخیر تیم ملی بازگشت تا بتواند در رقابت با میلاد سرلک، احسان حاج صفی و احمد نورالهی دوباره برای تیم ملی به میدان برود. بدون شک عزت الهی به عنوان یکی از ارکان کارلوس کی روش در فوتبال ملی شانس زیادی برای حضور مجدد در تیم ملی ایران دارد اما پیر پرتغالی نشان داد هیچ چیز مهمتر از آمادگی بازیکنان نیست. او بارها نشان داده که نامی برایش نمی آید اما همه می دانند که بال های صعود تیم ملی ایران به انتخاب بازیکنان مرکزی تیم ملی ایران و تفکرات کی روش ارتباط مستقیم دارد. تیمی که گل نخوردن را یک اصل اساسی برای رویارویی با غول های فوتبال جهان مانند انگلیس می داند.

برنامه دیدارهای تیم ملی فوتبال ایران در گروه B جام جهانی 2022 قطر به شرح زیر است:

* ایران – انگلیس; دوشنبه 30 آبان؛ ساعت 4:30 بعد از ظهر

* ایران – ولز; جمعه 13 آذر؛ ساعت 1:30 بعد از ظهر

* ایران – آمریکا؛ سه شنبه 17 آذر؛ 10:30 شب

دیدگاهتان را بنویسید