سپرده یک میلیون دلاری برای مردم ایران در اردیبهشت ماه آنها را خوشحال خواهد کرد

سپرده یک میلیون دلاری برای مردم ایران در اردیبهشت ماه آنها را خوشحال خواهد کرد

نایب رئیس کمیته بهزیستی کشور گفت: در مورد افرادی که به هر دلیلی به اشتباه از لیست یارانه حذف شده اند استعلامات زیادی داشته ایم که با شفاف سازی این افراد امکان بررسی مجدد و در صورت واجد شرایط بودن مجدد ثبت نام را فراهم می کند.

یارانه نقدی یکی از موثرترین ابزارهای دولت برای کمک به افراد کم درآمد است. کمک هزینه نقدی معمولاً به صورت نقدی به افراد و خانواده هایی که در وضعیت مالی نامناسبی هستند داده می شود. این کمک مالی معمولاً برای تامین هزینه های اولیه مانند تامین نیازهای غذایی، پرداخت قبوض آب، برق و گاز، خرید دارو و پوشاک و غیره به افراد مستحق تعلق می گیرد. در بسیاری از کشورها، دولت ها از یارانه های نقدی برای کاهش فقر، حفظ استاندارد زندگی افراد با درآمد پایین، افزایش تقاضای داخلی و تسهیل دسترسی به خدمات اولیه و حفظ سلامت استفاده می کنند. این نوع یارانه به عنوان ابزار سیاست کلان نیز مورد استفاده قرار می گیرد و اهدافی مانند حمایت از رشد اقتصادی، افزایش مشارکت و حفاظت از محیط زیست را دنبال می کند.

اسمایلی نایب رئیس اول کمیسیون اجتماعی شورای اسلامی در خصوص انتقاد از اعشاری شدن افراد در بحث یارانه ها و کنار گذاشتن افرادی که مشمول شرایط دریافت یارانه بودند، گفت: یک نکته که در لحظه ای که در کمیته مطرح می شود و ادامه می یابد، بحث اعشاری صحیح و منطقی است. خب طی بررسی هایی که انجام شد مشخص شد که یک عده مثلاً دهک سوم بودند اما در دهک هفتم قرار گرفتند یا در دهک ششم بودند و در دهک سوم قرار گرفتند.

وی ادامه داد: پیگیری حل مشکل و کاهش ضریب خطای این حادثه مستلزم اتصال سامانه طراحی و تایید اعشاری به تمامی سرورهای دستگاه های مختلف به ویژه ثبت اسناد و انتقال خودرو و … است. در این بحث به حداقل حد خود برسید.

یکی از اعضای مجمع نمایندگان استان اردبیل نیز گفت: خوب اگر خطا به حداقل برسد قطعا برنامه ریزی ما دقیقتر و بهتر می شود مثلا در بحث جاری در مورد نامزدهای کمیته امداد و بهزیستی یا مشوق هایی که برای این افراد خواهیم داشت از جمله وام های بدون بهره سرپرستان خانوار نیز می توانند به آمارهای به روز و دقیق تری اشتغال زایی تکیه کنند.

وی افزود: اکنون در حال طراحی این موضوع هستیم تا انشاالله به کمال و بازنگری برسد و کمترین آسیب را از این زنجیره داشته باشیم. فکر می کنم این بحث در حدود یک تا دو ماه دیگر نهایی شود و بتوانیم از طریق رسانه ها در این مورد اطلاع رسانی کنیم.

نایب رئیس کمیته اجتماعی در پاسخ به این سوال که آیا برنامه نمایندگان برای بازنگری در عشریه است یا خیر؟، اظهار داشت: این موضوع مشترک کمیته اجتماعی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تا بتوانیم از ادامه روند اعشاری شدن خودداری کنیم و ضعف ها و خطاهای فراوان موجود را اصلاح کنیم.

اسماعیلی در پاسخ به احتمال ثبت نام مجدد در بحث یارانه ها، گفت: بله، مراجعات زیادی داشتیم و افرادی را داریم که بعد از بررسی مشخص شد که از قلم افتاده یا مثلا ازدواج کرده اند و همچنان یارانه دریافت می کنند. انجام ندادند یا در محاسبات اشتباهی وجود داشت و این منجر به حذف فرد یا خانوار از لیست دریافت کنندگان یارانه شد. طبیعتاً پالایش مجدد این افراد را قادر می سازد تا مجدداً مورد بررسی قرار گیرند و در صورت واجد شرایط بودن، به لیست دریافت کنندگان کمک هزینه اضافه شوند.

دیدگاهتان را بنویسید