سکته مغزی در بازار کالاهای بادوام

سکته مغزی در بازار کالاهای بادوام

ایمان ربیعی

بازار خودرو در وضعیت عجیبی قرار دارد. در حالی که مشتریان برای مدت طولانی از این بازار خارج شده اند. اما در دو ماه اخیر قیمت خودروهای داخلی افزایش چشمگیری داشته است.

افزایش قیمت ارز در هفته های اخیر باعث شده تا وضعیت همه بازارهای ایران از حالت عادی خارج شود و بازارها وارد دوره جدیدی از تورم رکود شوند. بنابراین، بازارهای کالاهای بادوام، به ویژه مسکن و خودرو، با شرایط جدید نرخ ارز سازگار می شوند.

بازار خودرو نیز مانند بازار مسکن مشتری زیادی ندارد اما با افزایش قیمت قابل توجهی مواجه است.

قیمت ها چقدر بالاست؟

یکی از فعالان بازار خودرو وضعیت بازار را استثنایی توصیف می کند و می گوید تنها واژه ای که می توان برای توصیف وضعیت فعلی به کار برد این صفت است; باور نکردنی

وی می گوید متأسفانه در بازار خودرو مشتری وجود ندارد اما شاهد هستیم که خودروها از 4 میلیون تا 90 میلیون تومان گران شده اند در حالی که فروشندگان حتی با این افزایش قیمت هم به بازار نمی روند و خودروهای خود را می فروشند.

وی گفت: امروزه صاحبان خودرو فقط برای به روز رسانی و تغییر قیمت تبلیغات خود در فضای مجازی قیمت محصولات خود را می گیرند.

حتی رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو در این خصوص گفت: در بازار خودرو رکود وجود دارد و فروش به حداقل خود رسیده است. معاملات بسیار محدود و بر اساس نیاز است و خریدار به بازار مراجعه نمی کند. نوسانات اخیر نرخ ارز نیز باعث شده اکثر فروشندگان خودرو از ورود به بازار خودداری کنند.

وی گفت: در دو هفته اخیر شاهد تاثیر روانی افزایش نرخ ارز در بازار خودرو بودیم و فروشندگان به نوعی عقب نشینی کردند و رغبت چندانی به فروش نداشتند و خواه ناخواه وارد شدند. بازار خودرو و تاثیر خود را گذاشت. همه این موارد دست به دست هم داد تا روند صعودی قیمت ها در بازار خودرو به اوج خود برسد.

بلاتکلیفی در واردات خودرو، برجام شکست خورده، سستی در عرضه خودروسازان و نوسان قیمت دلار از جمله دلایلی بود که به رکود تورمی بازار خودرو دامن زد.

از سوی دیگر، با اعمال تحریم‌های جدید و افزایش ناامیدی‌ها از احیای برجام، دلار بار دیگر وارد فاز صعودی شده و همزمان با افزایش نرخ ارز، قیمت خودرو نیز افزایش یافته است.

البته این تنها سیگنال افزایش قیمت خودرو نیست، بلکه فشار در حوزه عرضه و عملی نشدن به وعده ها در صنعت خودرو نیز در این مورد بی نتیجه نبود.

برخی از کارشناسان بازار خودرو معتقدند صندوق های سرگردان مردم به دنبال بازار امن سرمایه گذاری هستند. به همین دلیل پیش بینی می شود روند صعودی قیمت خودرو در کشور به صورت هفتگی ادامه داشته باشد.

به نظر می رسد بازارهای ایران در آستانه یک تورم دیگر هستند. تورمی که می تواند قدرت خرید ایرانی ها را بیشتر کاهش دهد. در شرایط فعلی پراید که روزگاری ارزان ترین خودروی ایران بود به 210 میلیون تومان رسیده است. سایر خودروها نیز در بازار با همین وضعیت روبرو هستند و روز به روز فاصله قیمت خودرو با درآمد ایرانی ها بیشتر می شود.

استیضاحی که بی نتیجه ماند

از سوی دیگر برخی معتقدند با توجه به اینکه مهمترین موضوع برای استیضاح وزیر صمت در شورای اسلامی به وعده های بد در حوزه خودروسازی مربوط می شود، تمدید حضور وی در این وزارتخانه و رای گیری اعتماد مجدد به اراده فاطمی امین، سردرگمی در این بخش را بیش از پیش افزایش داده است، زیرا منجر به بروز نوعی ناامنی در این حوزه شده و سیاست های قبلی در این زمینه که منجر به وضعیت ناگوار امروز شده است، مورد تایید اعضای انجمن قرار گرفته است. مجلس.

در این شرایط اخباری مبنی بر افزایش هزاران نفری کارگران ایران خودرو نیز منتشر می شود که شاید نشانه ای از کاهش بهره وری در این صنعت خودروسازی باشد که زیان انباشته زیادی دارد.

بازار به کجا می رود؟

کارشناسان معتقدند بازار در شرایط کنونی تنها به سمت افزایش قیمت خواهد رفت، زیرا رابطه بازار و مشتری بهم خورده است، بازارها تنها در تلاش هستند تا با نرخ جدید ارز و از این نظر میزان تقاضا تاثیر زیادی روی قیمت ندارد. از این منظر، افزایش تقاضا ممکن است قیمت بازار را افزایش دهد، اما کاهش یا حتی صفر شدن تقاضا تاثیری در کاهش قیمت بازار نخواهد داشت.

بازار مسکن وضعیتی مشابه بازار خودرو دارد و فعالان بازار می گویند مهم ترین تماس گیرندگان مالکانی هستند که می خواهند قیمت ملک خود را با شرایط جدید تطبیق دهند.

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو نیز در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین به تشریح وضعیت موجود پرداخت و گفت: روند اصلاح تورمی که در روزهای اخیر دوباره آغاز شده، اثر سیاست غلط پولی و بی انضباطی مالی دولت است.

وی می افزاید: به نظر می رسد این روند تعدیل که در بازه های زمانی طولانی تری رخ می دهد و اخیرا کوتاه شده است، با افزایش کسری بودجه در نیمه دوم سال نیز ادامه خواهد داشت.

زاوه با اشاره به اینکه به نظر نمی رسد تا پایان سال حجم قابل توجهی خودرو وارد شود، می گوید: البته با توجه به مصوبه اکید دولت، واردات خودرو تنها اثر بخشی دارد.

به نظر می رسد بازارهای ایران در آستانه یک تورم دیگر هستند. تورمی که می تواند قدرت خرید ایرانی ها را بیشتر کاهش دهد. در شرایط فعلی پراید که روزگاری ارزان ترین خودروی ایران بود به 210 میلیون تومان رسیده است. سایر خودروها نیز در بازار با همین وضعیت روبرو هستند و روز به روز اختلاف قیمت خودرو با درآمد ایرانی ها بیشتر می شود.

دولت سیزدهم نتوانست به وعده های بزرگی که در حوزه اقتصاد داده بود عمل کند. پیش از این حتی وعده کاهش قیمت خودرو در کنار افزایش عرضه داده می شد. علاوه بر این، بازار شاهد تبلیغات گسترده ای برای ورود خودروهای خارجی بود اما در نهایت همه این موارد به بن بست رسید.

به گفته کارشناسان بازار خودرو بار دیگر با افزایش قیمت مواجه خواهد شد و این مشکل ریشه در طرد سیاست های کلان اقتصادی و مالی دارد. محدودیت دور جدید افزایش قیمت ها در صورتی امکان پذیر است که بازار با مهار تورم و تغییر سیاست های پولی و مالی مواجه شود.

دیدگاهتان را بنویسید