آیا قهوه و چای خطر سکته مغزی را کاهش می دهند؟

آیا قهوه و چای خطر سکته مغزی را کاهش می دهند؟

روز جدید : نتایج یک مطالعه به تازگی منتشر شده نشان می دهد که نوشیدن قهوه یا چای می تواند خطر سکته مغزی و زوال عقل را کاهش دهد.

محققان دانشگاه پزشکی تیانجین در چین که این مطالعه را انجام دادند، گفتند که نوشیدن قهوه با کاهش خطر زوال عقل یا از دست دادن حافظه و کاهش عملکرد شناختی پس از سکته مرتبط است.

در این مطالعه 365000 نفر از افراد 50 تا 74 ساله برای بیش از یک دهه مورد بررسی قرار گرفتند. در ابتدا، شرکت کنندگان در مطالعه مصرف قهوه و چای را گزارش کردند. در طول این مدت مطالعه، 5079 نفر از آنها دچار زوال عقل و 10053 نفر حداقل یک بار دچار سکته مغزی شدند.

محققان دریافتند افرادی که دو تا سه فنجان قهوه یا سه تا پنج فنجان چای در روز یا ترکیبی از چهار تا شش فنجان قهوه و چای می نوشند، کمترین خطر ابتلا به سکته مغزی یا زوال عقل را دارند. افرادی که دو تا سه فنجان قهوه و دو تا سه فنجان چای در روز می نوشند، 32 درصد کمتر در معرض خطر سکته مغزی قرار دارند. خطر ابتلا به زوال عقل در این افراد 28 درصد کمتر از افرادی است که چای یا قهوه نمی نوشند.

آنها همچنین دریافتند که نوشیدن قهوه به تنهایی یا همراه با چای با کاهش 40 درصدی خطر زوال عقل پس از سکته مغزی مرتبط است. محققان گفتند: «یافته‌های ما نشان می‌دهد که مصرف متوسط ​​قهوه و چای به تنهایی یا همراه با کاهش خطر سکته مغزی و زوال عقل مرتبط است.»

این مطالعه همچنین نشان داد که نوشیدن قهوه به تنهایی یا همراه با چای نیز با کاهش خطر زوال عقل پس از سکته مرتبط است. با این حال، هنوز مشخص نیست که آیا ارائه چنین اطلاعاتی می تواند نتیجه سکته مغزی و زوال عقل را بهبود بخشد یا خیر.

سکته مغزی به انسداد یا پارگی سرخرگ مغزی گفته می‌شود که منجر به اختلال در جریان خون به آن ناحیه از مغز می‌شود و علائمی مانند فلج بدن، اختلال در تکلم و مشکل در راه رفتن ایجاد می‌کند. زوال عقل، یک اختلال مزمن و گاه حاد در فرآیندهای ذهنی ناشی از بیماری یک عضو مغز است که با تغییر در شخصیت و ناشناس بودن موقعیتی و اختلال در حافظه، قضاوت و تفکر همراه است. شایع ترین نوع زوال عقل، زوال عقل یا بیماری آلزایمر است.

محققان در مجله Plos Medicine نوشتند: «یافته‌های ما نشان می‌دهد که مصرف متوسط ​​قهوه و چای به تنهایی یا در ترکیب با خطر کمتر سکته مغزی و زوال عقل مرتبط است».

دیدگاهتان را بنویسید