سن سکته مغزی در ایران از 3.2 به 11.6 در ایران کاهش یافته است

سن سکته مغزی در ایران از 3.2 به 11.6 در ایران کاهش یافته است

به گفته یک جراح مغز و اعصاب عوامل مختلفی در بروز سکته مغزی نقش دارند که با شناسایی آن ها می توان از بروز آن ها جلوگیری کرد.

در مراسم افتتاحیه پانزدهمین کنگره سکته مغزی ایران، حسین پاکدامن، رئیس انجمن مغز و اعصاب ایران درباره درمان سکته مغزی گفت: فعالیت و فیزیوتراپی می تواند به بیماران سکته مغزی کمک کند تا به زندگی خود بازگردند.

وی افزود: میزان بروز سکته مغزی از 3.2 به 11.6 در ایران افزایش یافته و سن سکته نیز در ایران کاهش یافته است. عواملی مانند ژنتیک، آب و هوا و غیره باید بررسی شوند زیرا باعث سکته می شوند.

وی همچنین گفت: 80 تا 90 درصد از سکته های مغزی قابل پیشگیری است افراد با استفاده از اپلیکیشن روی گوشی تلفن همراه خود می توانند از سکته مغزی پیشگیری کنند برگزاری این کنگره با اشاره به راه های پیشگیری از سکته مغزی گفت: سکته مغزی به دو دسته رخ می دهد. عوامل خطر قابل اصلاح و عوامل خطر غیر قابل اصلاح. عوامل خطر قابل اصلاح برای ما بسیار مهم هستند زیرا اصلاح آنها می تواند وقوع سکته مغزی را کاهش دهد این عوامل شامل فشار خون، دیابت، چاقی، کم تحرکی، سیگار کشیدن و بیماری قلبی است. عوامل ثابتی مانند سن، جنسیت مرد و سابقه خانوادگی.

وی همچنین به پانزدهمین کنگره بین المللی سکته مغزی اشاره کرد و گفت: این کنگره با حضور بیش از 120 سخنران داخلی و خارجی در حال برگزاری است و در این کنگره در حال بحث و تبادل نظر در مورد آخرین پیشرفت ها در زمینه پیشگیری، درمان و توانبخشی سکته مغزی هستیم.

در ادامه این اتفاق لیلا افشار هزارخانی، دبیر علمی این کنگره نیز اظهار داشت: شناسایی عوامل و تغییر سبک زندگی با اطلاع رسانی به مردم با کمک رسانه ها می تواند بسیار موثر باشد. توانبخشی نیز مانند درمان سکته دارای زمان مشخصی است که باید مورد توجه قرار گیرد، سه ماه تا یک سال اول بهترین دوره برای شناسایی و حمایت از درمان بیماران سکته مغزی است.

فرشید رضایی مدیرکل دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حاشیه این مراسم گفت: با هم در برابر سکته مغزی شعار امسال کنگره سبک زندگی پرخطر است. قرار گرفتن در محیطی پر از درد و رنج یکی از عوامل سکته مغزی است.

وی به زندگی هانیه یوسفیان مستندساز ایرانی به عنوان یک بیمار سکته مغزی که بهبود یافته اشاره کرد و گفت: او می تواند اولین سفیر هنرمند ما باشد زیرا مسیر خاصی را در زندگی خود طی کرده است. وی همچنین گفت: اتفاق خوشحال کننده ای در کشور ما افتاد و دوستان فیلمساز توانستند با ساخت مستندی مشکلات مربوط به سکته را توضیح دهند. گفتنی است در این مراسم هانیه یوسفیان مستندساز 35 ساله ای که سال گذشته دچار سکته مغزی شد و با تلاش و کمک پزشکان توانست دوباره به زندگی خود بازگردد.

بر اساس این گزارش از دو استاد گرانقدر کشور ترکیه در رشته های رادیولوژی و نورو رادیولوژی نیز تجلیل شد. پانزدهمین کنگره بین المللی سکته مغزی ایران از اول آذرماه در هتل قلب آغاز شده و تا چهارم آذرماه ادامه دارد.