سن سکته مغزی در ایرانیان کمتر از میانگین جهانی است

سن سکته مغزی در ایرانیان کمتر از میانگین جهانی است

در صورت بروز علائم سکته مغزی، این بیماران باید بلافاصله به بیمارستانی مراجعه کنند که بتواند بیماران سکته مغزی را مدیریت کند. متأسفانه در اهواز در حال حاضر فقط بیمارستان گلستان می تواند این کار را انجام دهد و باید تعداد بیمارستان های قابل رسیدگی به این بیماران افزایش چشمگیری داشته باشد.
یک متخصص مغز و اعصاب گفت: سن سکته در ایران کمتر از میانگین جهانی است که به نظر می رسد مهم ترین دلیل آن سبک زندگی نامناسب باشد.

دکتر شهرام رفیع در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: سکته های مغزی در دو نوع ایسکمیک و هموراژیک هستند و 85 درصد سکته ها ایسکمیک هستند.

وی افزود: سکته مغزی هموراژیک زمانی رخ می دهد که یکی از رگ های ریز مغز به دلیل فشار خون بالا یا علل غیرعادی دیگر پاره شود و به داخل مغز خونریزی کند و به سلول های مجاور آسیب برساند. کنترل فشار معمولاً مهمترین اقدامی است که پس از سی تی اسکن مغز در این بیماران انجام می شود.

فلوشیپ سکته مغزی گفت: افراد بالای 65 سال، افراد مبتلا به کلسترول بالا، فشار خون بالا یا دیابت کنترل نشده، افراد چاق، افرادی که سیگار می کشند، قلیان و الکل مصرف می کنند یا سابقه خانوادگی سکته مغزی دارند بیشتر در معرض خطر هستند. . سکته می کنند.

رفیع بیان کرد: سکته مغزی ایسکمیک نیز زمانی اتفاق می افتد که در یکی از رگ ها لخته ایجاد شود و خون به قسمتی از بافت مغز نرسد.

شایع ترین علائم سکته مغزی

وی افزود: از شایع ترین علائم سکته مغزی می توان به کج شدن و سفید شدن، گفتار نامفهوم یا درک حرف های دیگران و فلج یا ضعف در یک طرف بدن اشاره کرد. تاری دید یا عدم تعادل ناگهانی نیز ممکن است نشانه سکته باشد.

لزوم افزایش تعداد بیمارستان های تخصصی برای درمان بیماران سکته مغزی

رفیع گفت: در صورت بروز علائم سکته مغزی، این بیماران باید سریعاً به بیمارستانی که توانایی رسیدگی به بیماران سکته مغزی را دارد، مراجعه کنند. متاسفانه در اهواز در حال حاضر فقط بیمارستان گلستان می تواند این کار را انجام دهد و باید تعداد بیمارستان های قابل رسیدگی به این بیماران افزایش قابل توجهی داشته باشد.

دوران طلایی درمان سکته مغزی

این متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه درمان سکته دوران طلایی دارد، گفت: در گذشته درمانی برای بیماران سکته حاد وجود نداشت، اما اکنون می توان با تزریق آمپولی که لخته های خون را حل می کند، بیمار را درمان کرد.

وی گفت: این دارو تا چهار ساعت و نیم پس از سکته قابل تزریق به بیمار است اما بهترین زمان اثرگذاری دارو در ساعت اول است و در این شرایط علائم بیشتر بهبود می یابد. اگر دارو در یک ساعت و نیم اول به بیمار تزریق شود، از هر چهار نفر یک نفر به طور کامل بهبود می یابد، اما اگر دارو پس از چهار ساعت و نیم تزریق شود، از هر 14 تا 15 نفر تنها یک نفر بهبود می یابد، بنابراین درمان این بیماران کاملاً به زمان تزریق دارو وابسته هستند.

رفیع افزود: در بیمارستان گلستان اهواز هر بیماری که با این علائم به اورژانس مراجعه کند بلافاصله توسط متخصص مغز و اعصاب بر بالین بیمار حاضر می شود و بیمار دیگر در اورژانس بستری نمی شود. مسیر را کوتاه کردیم تا دارو در سریع ترین زمان ممکن به بیمار تزریق شود.

کمتر 10 درصد از بیماران سکته مغزی شانس دریافت دارو را دارند

وی گفت: متاسفانه تنها واحد سکته مغزی در خوزستان در بیمارستان گلستان اهواز است و در سایر شهرها تخت های متعددی برای این بیماران فعال شده است و در برخی شهرها کار تزریق داروهای بیماران سکته مغزی در حال انجام است. “

رفیع افزود: تمهیداتی اندیشیده شده است که حتی شهرهایی که متخصص مغز و اعصاب ندارند نیز از طریق تلفن و اینترنت تبادل اطلاعات کنند تا در صورت نیاز دارو در محل به بیمار تزریق شود و سپس بیمار به اهواز منتقل شود. اما علیرغم همه چیز با این اقدامات کمتر از 10 درصد بیماران شانس دریافت دارو در زمان طلایی را دارند، زیرا اکثر بیماران از علائم سکته مغزی و نحوه مقابله با آن اطلاعی ندارند و به مرکز مراجعه می کنند. بیمارستان دیر

چرا نباید فشار خون در بیماران سکته مغزی کاهش یابد؟

وی با اشاره به برخی اقدامات اساسی مردم برای کمک به درمان فرد مبتلا به سکته مغزی، گفت: مردم باید بدانند که به هیچ وجه نباید فشار خون بیمار سکته مغزی را کاهش داد زیرا با این کار علائم بیمار تشدید می شود. روش صحیح برخورد با این بیماران انتقال سریع آنها به بیمارستان است و نباید وقت تلف کرد.

یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: ثانیا در درمان بیماران سکته مغزی اهمیت دارد زیرا در هر دقیقه حدود 2 میلیون اعصاب بیماران از بین می رود، بنابراین آگاهی مهم ترین راه برای افزایش آگاهی مردم است. و از معلول شدن یا مرگ بیماران جلوگیری کند.»

فوت کردن، دمیدن مغزی، شایع ترین علت آسیب در بیماری های مغزی و عصبی

رفیع گفت: سکته مغزی دومین عامل مرگ و میر در کشور و شایع ترین علت ناتوانی ناشی از بیماری های مغزی و عصبی است.

این متخصص مغز و اعصاب گفت: احتمال سکته مغزی در افراد بالای 25 سال 25 درصد است یعنی از هر چهار نفر یک نفر در پایان عمر دچار سکته می شود که این عدد بسیار زیاد است و تعداد زیادی این افراد معلول می شوند و هزینه های آنها نیاز به درمان زیادی دارد.

وی افزود: هزینه نگهداری از بیمار سکته مغزی بسیار بالاست بنابراین باید از آن پیشگیری کرد و در صورت بروز سکته باید سریعا بیمار را برای تزریق دارو به بیمارستان فرستاد تا احتمال آسیب رساندن به بیماران کاهش یابد.

علل سکته مغزی

رفیع تصریح کرد: عدم تحرک بدنی کافی، کم تحرکی یعنی نداشتن حداقل نیم ساعت پیاده روی تند، مصرف دخانیات و مشروبات الکلی، چاقی، ابتلا به بیماری های مهمی مانند دیابت، فشار خون، سبک زندگی غلط یعنی کمبود کافی. میوه ها استفاده از غذاهای پرچرب و نمک از عوامل خطر سکته مغزی است.

وی افزود: خواب کمتر از شش ساعت و بیش از نه ساعت نیز می تواند باعث سکته شود. علاوه بر این، افرادی که آپنه خواب دارند یا زیاد خروپف می کنند باید آزمایش خواب انجام دهند تا در صورت ابتلا به آپنه انسدادی خواب، از دستگاهی به نام CPAP برای جلوگیری از فشار خون بالا و سکته مغزی استفاده کنند.

وقوع سالانه 8 هزار سکته مغزی در خوزستان

وی گفت: طبق برآورد انجام شده سالانه 8 هزار بیمار سکته مغزی در خوزستان داریم که از این تعداد حدود 2 هزار نفر در بیمارستان گلستان اهواز بستری می شوند. سکته مغزی در افراد زیر 50 سال روز به روز در حال افزایش است و آمار سکته مغزی در این گروه سنی در ایران بیشتر از جهان است.

این متخصص مغز و اعصاب افزود: حدود 30 درصد از بیماران سکته مغزی که به بیمارستان گلستان اهواز مراجعه می کنند زیر 50 سال سن دارند، بنابراین سن سکته در ایران کمتر از میانگین جهانی است و به نظر می رسد مهم ترین دلیل این امر، سبک زندگی نادرست باشد.

دیدگاهتان را بنویسید