سیب زمینی، لبنیات و تخم مرغ باعث تورم مواد غذایی می شوند/ چه غذاهایی جایگزین گوشت قرمز شده است؟

سیب زمینی، لبنیات و تخم مرغ باعث تورم مواد غذایی می شوند/ چه غذاهایی جایگزین گوشت قرمز شده است؟

روز جدید فراتر رفتن از نرخ تورم بالاتر از نرخ رشد دستمزدها منجر به یکی از بزرگترین خریدهای قدرت خرید در تاریخ شده است و اگر خانواده ها برای تامین مخارج زندگی خود با مشکل مواجه شده اند، این روزها امنیت غذایی آنها از بین رفته است.

گرانی گوشت و مرغ طی دو سال گذشته بسیاری از خانواده ها را به سمت مصرف کالاهای جایگزین سوق داده است و اقلامی مانند حبوبات، سیب زمینی و تخم مرغ جای بیشتری در سبد خانوار پیدا کرده است. اما آخرین آمار مرکز آمار نشان می‌دهد که این جایگزین‌ها در خط مقدم تورم در سال گذشته بوده و نرخ تورم آنها نسبت به کالاهای عمده قبلی مانند گوشت و مرغ بیش از سال گذشته افزایش یافته است. این به معنای یک تورم باقیمانده جدی بر حداقل امنیت غذایی مردم است.

سطوح تورم، از بهداشت و مسکن گرفته تا مواد غذایی، زندگی عمومی را در دو سال گذشته به شدت تحت تاثیر قرار داده است. از سوی دیگر، فراتر رفتن نرخ تورم بالاتر از نرخ رشد دستمزد، منجر به یکی از بزرگترین کاهش قدرت خرید در طول تاریخ شده است و اگر خانواده‌ها برای گذران زندگی با مشکل مواجه بودند، امروزه امنیت غذایی خانواده‌ها رو به بهبود است. گم و نابود شد..

طی دو تا سه سال گذشته، افزایش قیمت‌ها باعث کاهش کالاهای رایج مانند گوشت قرمز، مرغ و غذاهای دریایی در کل خانوارها شده است و الگوی مصرف خانوارها به سمت کالاهای جایگزین سوق یافته است. طبق آمار، مصرف غلات، تخم مرغ و سیب زمینی در دو سال اخیر افزایش یافته است و اکثر خانواده ها سعی کرده اند کمبود کالاهایی مانند گوشت را با مصرف و تنوع بخشیدن به کالاهای دیگر مانند سیب زمینی و تخم مرغ جبران کنند.

آمارها نشان می دهد که در طوفان قیمتی نیز از همین تغییر الگوی مصرف در امان نمانده و در سال گذشته چهار قلم لبنیات، سیب زمینی، حبوبات و تخم مرغ رکورد تورم مواد غذایی را شکست و قیمت بالای 50 درصد را ثبت کرد. اگرچه بسیاری از کارشناسان نرخ تورم اعلام شده از سوی مرکز آمار را چندان قابل اعتماد نمی دانند و معتقدند که این مرکز منافع دولت ها را در نظر گرفته و عملکرد مثبت دولت ها را نشان می دهد، اما فارغ از اعداد و ارقام، جایگاه هایی با بالاترین نرخ تورم در این مرکز وجود دارد. تغییراتی در سبد کالاهای مصرفی و غذای مردم رخ داده است.

بیشترین تورم 12 ماهه در بین اقلام خوراکی مربوط به پنیر پاستوریزه است که با افزایش 79 درصدی تورم همراه است. سیب زمینی نیز از جمله کالاهایی است که از طوفان تورمی در امان نمانده و با تورم بالای 70 درصد مواجه است. همچنین حبوباتی مانند لوبیا چیتی و عدس که به دلیل داشتن مواد مغذی می توانند نقش مهمی در امنیت غذایی داشته باشند تورم بیش از 50 درصدی را تجربه کرده اند.

این در حالی است که مرکز آمار وزارت کار پیش بینی می کند در ماه های آینده شاهد افزایش قیمت در این اقلام باشیم. این مرکز برآورد کرده است که میانگین قیمت حدود 83 درصد اقلام شامل برنج، مرغ، شیر پاستوریزه، ماست پاستوریزه، پنیر پاستوریزه ایرانی، تخم مرغ ماشینی، کره پاستوریزه، کره مایع، موز، سیب، پرتقال، خیار، گوجه فرنگی، سیب زمینی، سیب زمینی است. پنیر، عدس و شکر، شکر و چای خارج از محدوده قیمتی بحرانی هستند. سطح بحرانی قیمت کالاها را نشان می دهد که قیمت از کنترل خارج شده و این امر منجر به جهش تورم می شود.

با توجه به اکثر اقلام فوق به ویژه برنج، مرغ و تخم مرغ، شیر و لبنیات، روغن های مایع، گوجه فرنگی، سیب زمینی و حبوبات از ماه قبل روند صعودی داشته و افزایش قیمت این کالاها مشاهده نشده است. همچنین با توجه به کاهش شدید قیمت رب گوجه فرنگی و افزایش قیمت گوجه فرنگی و صادرات محصول، فرصت ورود به منطقه حساسی در ماه های آینده فراهم شده است.

تامین مواد غذایی همواره یکی از نیازهای اساسی بشر بوده است و کوچکترین افزایش قیمت مواد غذایی در بازار مواد غذایی بلافاصله زندگی و معیشت اقشار مختلف جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد و شهروندان قبل از هر بازاری تغییرات این بازار را احساس می کنند.

در چنین شرایطی دولت در مراحل پایانی حذف ارز 4200 تومانی قرار دارد و با حذف آن ارز و بدون سیاست حمایتی جایگزین باید منتظر موج بعدی تورم باشیم، موجی که پوشش عمومی را کاهش می دهد.نرخ دستمزدها نیز این وضعیت را دشوارتر انجام دهید

دیدگاهتان را بنویسید