سیر تا پیاز هموروئید روز جدید

سیر تا پیاز هموروئید روز جدید

روز جدید هموروئید یک بیماری مقعدی است که در رکتوم و مقعد ایجاد می شود. در این بیماری سیاهرگ ها متورم می شوند.

این بیماری به دو نوع داخلی و خارجی تقسیم می شود. اگرچه این بیماری تا حدودی دردناک و آزاردهنده است، اما خوشبختانه راه هایی برای درمان آن وجود دارد. از هر 4 فرد مسن یا میانسال تقریباً 3 نفر به شدت یا خفیف به این بیماری مبتلا می شوند. علت دقیق آن هنوز مشخص نیست. با این حال، عواملی وجود دارد که بر این وضعیت تأثیر می گذارد.

هموروئید نام دیگری برای بیماری هموروئید است که احتمالاً با نام دوم آن یعنی این بیماری بیشتر می شناسید. آیا تا به حال کلمه “واریس” را شنیده اید؟ در این بیماری سیاهرگ های بدن متورم و برآمده می شوند. در بواسیر، وریدهای اطراف مقعد تحت فشار هستند و تمایل به کشیده شدن دارند. در این حالت آنها مانند رگ های واریسی برآمده و متورم می شوند. این بیماری گاهی به دلیل افزایش فشار در قسمت تحتانی رکتوم ایجاد می شود.

انواع هموروئید

سه نوع هموروئید وجود دارد: هموروئید خارجی، داخلی و ترومبوز. علائم هر نوع بیماری متفاوت است:

علائم هموروئید خارجی

بیماری بواسیر زمانی که در زیر پوست اطراف مقعد ایجاد می شود، هموروئید خارجی نامیده می شود. علائم آن عبارتند از:

خارش و سوزش در ناحیه مقعد
احساس درد یا ناراحتی
تورم در اطراف مقعد
خون ریزی

علائم هموروئید داخلی

نوع دیگری از هموروئید به صورت داخلی در رکتوم یا مقعد ایجاد می شود. این بیمار نامرئی است و نسبت به نوع خارجی درد کمتری دارد. با این حال، هنگام مدفوع، بیمار درد شدیدی را تجربه می کند. به طور کلی علائم نوع داخلی این بیماری عبارتند از:

خونریزی بدون درد در حین اجابت مزاج
دیدن خون در مدفوع

علائم هموروئید ترومبوز شده

نوع دیگری از این بیماری «بواسیر ترومبوتیک» نام دارد. پزشکان همچنین این بیماری را به عنوان یک نوع خارجی هموروئید می شناسند که در آن لخته های خون در دیواره مقعد جمع می شوند و علائم زیر را ایجاد می کنند:

احساس درد شدید
تورم در مجتمع
باعث التهاب می شود
یک توده سفت در نزدیکی مقعد

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر این بیماری در هنگام اجابت مزاج خونریزی داشت و پس از یک هفته مراقبت در منزل بهبود نیافت، باید به پزشک مراجعه کنید. گاهی اوقات خونریزی مقعدی نشانه سرطان روده بزرگ یا حتی سرطان رکتوم است و باید مراقب علائم آن باشید. بنابراین، برای تعیین علت بیماری باید به پزشک مراجعه کنید.

اگر درد ناشی از بواسیر با سرگیجه، سرگیجه یا ضعف جسمانی همراه باشد، انجام معاینات پزشکی ضروری است.

علل هموروئید

به طور کلی، علل اصلی هموروئید عبارتند از:

زور زدن در هنگام اجابت مزاج
نشستن طولانی در توالت فرنگی (مخصوصا توالت ایرانی)
اسهال و یبوست مزمن
افزایش وزن
بارداری
داشتن رابطه جنسی مقعدی
رژیم غذایی کم فیبر
بلند کردن اجسام سنگین

هموروئید مقعدی با عوارض زیادی همراه است، از جمله:

کم خونی: این عارضه نادر است. اگر میزان خونریزی ناشی از هموروئید مزمن زیاد باشد، باعث کم خونی می شود. البته در بسیاری از موارد خونریزی برای ایجاد این عارضه کافی نیست.
درد شدید: اگر خون رسانی به بواسیر داخلی قطع شود، با درد شدید همراه خواهد بود.
لخته شدن خون: هموروئید ترومبوز شده با زخم و لخته خون همراه است. اگرچه این بیماری خطرناک نیست، اما در بسیاری از موارد دردناک است.

آیا راهی برای پیشگیری از هموروئید وجود دارد؟

بهترین راه برای پیشگیری از هموروئید مقعدی پیشگیری از یبوست است. در صورت بروز یبوست، فشار شدیدی به مقعد وارد می شود. پس موارد زیر را در نظر داشته باشید:

غذاهای غنی از فیبر بخورید. میوه ها، سبزیجات، غلات کامل و سبزیجات سرشار از فیبر هستند. البته باید به آرامی فیبر را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. مصرف فیبر کافی در طول روز از یبوست جلوگیری می کند.

در طول روز مقدار زیادی آب و مایعات بنوشید. نوشیدن 6 تا 8 لیوان آب در طول روز برای جلوگیری از یبوست ضروری است.

اگر یبوست دارید به پزشک مراجعه کنید. پزشک با تجویز مکمل های فیبر در طول روز از هموروئید پیشگیری می کند. البته خود را به مکمل ها محدود نکنید و حداقل 8 لیوان آب بنوشید.

از بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید زیرا فشار زیادی به ناحیه رکتوم و وریدهای رکتوم تحتانی وارد می کند.

به محض اینکه میل به اجابت مزاج کردید، اعصاب خود را تسکین دهید. در غیر این صورت مدفوع خشک می شود و دفع آن برای شما مشکل خواهد بود.

ورزش برای پیشگیری و درمان نفخ و یبوست و کاهش فشار روی رگ ها مفید است. همچنین از نشستن طولانی مدت بخصوص روی توالت پرهیز کنید.

منبع: سلامت نیوز

دیدگاهتان را بنویسید