قوانین جهیزیه از سیر تا پیاز


ساعت: 09:34
تاریخ انتشار: 1401/01/08
کد خبر: 1818132

جهیزیه بستن در اکثر نقاط ایران یک رسم قدیمی است که بر اساس آن آداب و رسوم هر استان، شهر، روستا یا قومی در نحوه ساخت آن نقش بسزایی دارد. در واقع مهریه یکی از آداب و رسوم ازدواج است که فرهنگ زوجین به ویژه زوجه تعیین می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ جهیزیه بستن در اکثر نقاط ایران یک رسم قدیمی است که بر اساس آن آداب و رسوم هر استان، شهر، روستا یا قومی در نحوه ساخت آن نقش بسزایی دارد. در واقع مهریه یکی از آداب و رسوم ازدواج است که فرهنگ زوجین به ویژه زوجه تعیین می شود. اما در قانون مدنی ایران هیچ اشاره ای به مهریه نشده است و فقط به عنوان اثاثیه منزل اطلاق می شود، بنابراین تعریف قانونی از مهریه نداریم.

مهریه در تعریف متداول عبارت است از مجموعه اموال منقولی که زوجه برای استفاده، اشتراک یا تزیین به خانه شوهر می آورد که البته تکلیف شرعی زوجه نیست; همانطور که قانونگذار در ماده 1107 قانون مدنی در تعریف نفقه، تأمین اثاثیه منزل مرد را گذاشته است.

لازم به ذکر است که جهیزیه در اختیار زوجه است و آوردن آن به منزل زوج به معنای انتقال مال به زوج یا انصراف از مال نیست و فقط شوهر حق استفاده از آن را دارد. بنابراین، با توجه به اینکه زوجه هیچ گونه تعهد قانونی برای حمل جهیزیه به منزل زوج ندارد و با توجه به اینکه مهریه ملکی زوجه است، زوجه می تواند هر زمان که بخواهد مهریه را مسترد کند یا تصمیمی اتخاذ کند. مالک نیز ممکن است در نظر گرفتن ملک را در نظر بگیرد که ممکن است فروش یا حتی بخشودگی باشد که نیازی به اجازه همسر ندارد. اگرچه این زندگی از نظر اخلاقی برای آنها عادی نیست، اما یک امر قانونی است و بهتر است زن و مرد قبل از ازدواج از موارد قانونی و وظایف خود آگاه باشند و بر اساس اخلاق حسنه و کاملاً زندگی کنند. احترام به زندگی ادامه بده


چیزهایی که شوهر به جای جهیزیه میخرد متعلق به کیست؟

لازم به ذکر است دستگاه همان دستگاهی است که در ابتدای زندگی مشترک در اختیار زوجه قرار داده شده و شامل وسایلی که زوج (شوهر) در اختیار او قرار می دهد نمی باشد. همچنین لوازمی که شوهر در دوران زندگی مشترک خریداری می کند مهریه محسوب نمی شود. با این حال، اگر زن و شوهر در موقعیتی مالکیت ملک را داشته باشند، زن می تواند برای آنها تصمیم بگیرد. لازم به ذکر است در صورتی که این اقلام به مرور زمان آسیب ببینند و یا از رده خارج شوند، همسر هیچ گونه مسئولیت و تعهدی در قبال پرداخت وجه یا تعویض آنها نخواهد داشت. ضمناً اگر زوجه بخواهد مهریه را استرداد کند، فقط می تواند آنچه را که باقی مانده است پس دهد.

لازم به ذکر است که اگر زوج عمداً به جهیزیه و لوازم زن خود خسارت وارد کند ضامن خسارت است اما در صورت استفاده صحیح از آنها ضامن خسارت و استهلاک نخواهد بود مثلاً مهریه زوجه اثر حوادثی مانند مانند نوسانات برق، شکستگی هنگام جابجایی اثاثیه و غیره. یا خسارت ناشی از انقضای مدت، بر عهده زوج نبوده و نیازی به پرداخت غرامت به زوجه نیست و البته زن نمی تواند روی این مورد از زوج مطالبه غرامت حساب کند.


آیا شوهر می تواند بدون اذن زن مهریه بفروشد؟

نه! فروش یک محصول مستلزم آن است که فروشنده یا مالک آن باشد یا نماینده یا نماینده فروش داشته باشد. همانطور که گفته شد مهریه ملک زوجه (زن) است و اگر شخصی بدون اذن مالک ملک دیگری را بفروشد می توان از وی شکایت کرد.

با توجه به مطالب فوق مشخص شد که اثبات مالکیت مهریه از رکن اساسی در تشکیل پرونده برای استرداد جهیزیه می باشد. به همین دلیل باید مدرکی ارائه شود که مالک آن کیست. بهترین سند مالکیت، فهرست جهیزیه است.

البته در صورت نبود لیست یا مفقود شدن می توان از شهادت شهود استفاده کرد و در صورت نبود شاهد می توان با ارائه فاکتور خرید، مالکیت آنها را ثابت کرد که در این صورت بهتر است شهود ارائه شود. با ارائه فاکتور خرید.


لیست جهیزیه چیست؟

لیست جهیزیه صورتجلسه ای است که مشخصات دستگاه و قیمت اقلام خریداری شده در آن نمایش داده می شود. اهمیت لیست ذکر شد و لازم به ذکر است که لیست باید به درخواست استرداد پیوست شود.

بهتر است لیست جهیزیه درست و به امضای طرفین برسد. زیرا بر اساس تجربه، لیست مهریه در مراحل استرداد می تواند به هر دو طرف کمک کند که البته عمدتاً به نفع خانم است. آقایان هم توجه داشته باشند که گاهی در دعاوی استرداد جهیزیه مشاهده می شود که اموالی که مرد در اختیار آنها قرار می دهد به عنوان مهریه درج می شود که در صورت وجود لیست می توان از آن جلوگیری یا اعتراض کرد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید