شاهکار جدید وزارت آموزش و پرورش و فرهنگ در جذب معلم

شاهکار جدید وزارت آموزش و پرورش و فرهنگ در جذب معلم

گروهی از نابینایان پذیرفته شده در آزمون استخدامی معلمان می گویند از سوی هیات پزشکی رد شده و فاقد صلاحیت معلمی هستند، در حالی که در دفترچه آزمون استخدامی معلمی اشاره ای به عدم انتصاب نابینایان به عنوان معلم نشده است!

جذب معلم نابینا به عنوان یکی از موضوعات مطرح شده توسط این گروه هر ساله پس از برگزاری آزمون استخدامی آموزشی و یا در ایام کنکور و پذیرش دانشجو معلمان اعلام می شود.

امسال پس از برگزاری آزمون جذب معلم و در مرحله مصاحبه تخصصی، جمعی از نابینایان پذیرفته شده در این آزمون ضمن تماس با خبرگزاری تسنیم از رد شدن از سوی هیئت پزشکی و عدم مراجعه به مرحله مصاحبه تخصصی خبر دادند!

افرادی که از استان هایی مانند تهران، لرستان و … هستند این سوال را مطرح می کنند که چرا در دفترچه آزمون استخدامی معلمان به طور خاص ذکر نشده است که “نابینایان معیارهای لازم برای اشتغال به شغل معلمی را ندارند” در صورتی که نابینایان این را می دانند. موضوع، آنها برای شرکت در آزمون استخدامی اقدام نکرده اند.

به گفته آنها اکثر استان ها نابینایان را در کمیسیون پزشکی مردود می کنند و تنها برخی از مناطق مانند فارس و شهرری وضعیت نابینایان را برای ورود به تدریس تایید کرده اند.

یکی از داوطلبان شهرستان بروجرد در این باره به تسنیم گفت: من کم بینا هستم و حتی می توانم کتاب های معمولی بخوانم، اما در حالی که برای تدریس در مدارس استثنایی انتخاب کرده بودم، توسط هیئت پزشکی مردود شدم. بعد از 8 ساعت مطالعه در روز و برنامه ریزی برای قبولی در آزمون، حالا می گویند نابینایان نمی توانند معلم شوند، در حالی که این سوال باید در گام اول یعنی دفترچه آزمون استخدامی اعلام می شد!

در بررسی راهنمای ثبت نام آزمون استخدامی معلمان در قسمت سهمیه معلولان در رابطه با «قانون 3 درصد استخدامی معلولان» آمده است: معلولان باید دارای شرایط لازم باشند. صلاحیت ها و توانایی ها برای انجام کاری که برای انجام آن استخدام شده اند. به‌کارگیری معلولان آزاد است، مشروط بر اینکه به گفته سازمان اجتماعی کشور، معلولیت آنان خللی در انجام مأموریت کاری‌شان نداشته باشد.

اگرچه مسئولان وزارت آموزش و پرورش معتقدند این بند به تنهایی برای معلم شدن نابینایان کافی است، اما به دلیل شفاف نبودن موضوع و ابهام موجود نمی توان بر اساس آن گفت که ذکر شده است. در کتاب آزمون استخدامی که نابینایان شرایط لازم برای معلمان هستند توانایی تبدیل شدن را ندارند

با توجه به تکرار هر ساله این مشکل و تمایل بسیاری از نابینایان به معلم شدن، آموزش و پرورش باید این موضوع را روشن کند و در دفترچه آزمون استخدامی به صراحت اعلام کند که نابینایان به عنوان معلم انتخاب نمی شوند.

دیدگاهتان را بنویسید