کمبود نیروی کار در آموزش و پرورش در مرحله بحرانی قرار دارد/ برای جذب معلم سرباز تلاش می کنیم


ساعت: 11:58
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۳/۲۵
کد خبر: 1856197

حبیب الله دهمرده گفت: با توجه به کمبود نیروی کار در آموزش و پرورش که در سال های اخیر به یک بحران تبدیل شده و پس از اجرای رتبه بندی معلمان، 71 هزار نفر بازنشسته می شوند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصر هامون، معلمان ارتش نیروهایی کاملا موقت برای آموزش هستند که معتقدند پس از دو سال کار کم دستمزد به حال خود رها شده اند و آموزش و پرورش به درخواست های شغلی آنها توجهی نمی کند.

این افراد ممکن است با ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان بتوانند بخشی از کمبود نیروی آموزشی را جبران کنند یا در همان منطقه و روستا مشغول به کار شوند، اما این اتفاق نمی افتد و برخی از آنها می توانند. پس از دو سال خدمت، به خیل بیکاران جامعه بپیوندید.

مهمترین چیز برای معلم سرباز مبلغی است که دریافت می کند که به دلیل حضور در مدارس در ایام ولیعهد، در مسافت طولانی تا مدرسه و هزینه های بالای حمل و نقل بسیار ناچیز است و به گفته معلم یک سرباز با یک حقوق ماهیانه یک میلیون و 980 هزار تومان مجبورند آخر هفته کار کنند، زیرا حتی یک قطره از این درآمد را نمی توان پس انداز کرد.

علاوه بر این، با توجه به اینکه آموزش و پرورش با کمبود شدید نیروی کار مواجه است، می تواند کمبود نیروهای استخدام شده را در میان معلمان نظامی آموزش دیده، آموزش دیده و منتخب که قادر به انجام این کار هستند، جبران کند. او دو سال سابقه تدریس مستقیم دارد و معلمان سرباز پس از پایان خدمت بیکار نیستند و نباید از صفر شروع کنند.


کدام ارگان به مشکلات معلمان سرباز رسیدگی می کند؟

علی عسگری مقدم، سرباز معلم هیرمند که سال اول خدمت خود را به پایان رساند، گفت: بزرگترین مشکل ما بحث فیش ها است. خوشبختانه معوقه نداریم اما همین حقوقی که پرداخت می شود به دلیل مسافرت های طولانی مدت بسیار ناچیز است.»

وی افزود: آموزش و پرورش وقتی به سرباز معلم ختم می شود آنها را به خدا می سپارند و حتی به درخواست شغلی آنها هم توجه نمی شود.

این معلم سرباز ادامه داد: بهتر است آموزش و پرورش به سرباز معلم امید بدهد و به آنها این فرصت را بدهد که پس از پایان خدمت به کار خود در آموزش و پرورش ادامه دهند و یا حتی حقوق و امکانات مادی خود را افزایش دهند. در کل قیافه سرباز معلم باید شبیه معلم رسمی باشد.


حقوق کم معلم سرباز غذا نمی دهد

مهران بدیر، لیسانس آموزش ابتدایی بایگانی از استانی دیگر درباره مشکلات و معضلات سرباز معلم گفت: معلمان سرباز معمولا به مناطق دور افتاده یا کمتر توسعه یافته اعزام می شوند و مشکل دیگر این است که مدرسه ما از نظر امکانات آموزشی به شدت کمبود دارد. ، با وجود ازدواج این حقوق را تامین نمی کند.

وی ادامه داد: معلمان باید مانند همه اقشار جامعه در رفاه نسبی زندگی کنند و درآمد کافی داشته باشند اما بدون استثنا همه معلمان سربازی که با آنها تماس گرفتم از درآمد خود ناراضی بودند و این نارضایتی بر روابط با مدرسه و دانش آموزان تأثیر می گذارد. شرایط نامناسب اقتصادی باعث مرگ انگیزه سرباز شده است.


کمبود معلم منجر به استخدام موقت معلم می شود

حسنعلی میرعبدی مدیرکل آموزش و پرورش استان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: بحث نیروی کار در استان ما موضوع بسیار مهمی است و با توجه به اینکه بحث رشد جمعیت دانش آموزی داریم از همه فرصت ها استفاده می شود و اولویت اول ما همچنین باید نیروی انسانی آموزش دیده و آشنا به مهارت های حرفه معلمی داشته باشیم که از طریق دانشگاه فرهنگیان شکل می گیرد.

وی با بیان اینکه در این چند سال به ویژه دولت فعلی توجه ویژه ای به دانشگاه فرهنگیان شده است، افزود: طبق نظر اصلی اساتید در چند سال آینده پذیرش در دانشگاه فرهنگیان محقق خواهد شد اما این امر نیاز مبرم ما.” 1 اکتبر، که واقعاً هدفش این است که بتوانیم با نیروی کار متعهد و تا حدودی آشنا با استانداردهای آموزشی، کلاس هایی را که بسیار اضافه خواهند شد، هدایت کنیم.

میرعبدی ادامه داد: در این راستا جذب معلم در استان شکل گرفته و چاره ای جز پذیرش این نیروها نیست که البته محدود به رشته های متناسب با سرفصل های تعلیم و تربیت است.


وی خاطرنشان کرد: فرصت های شغلی اعلام شده مانند ماده 28 که در خصوص پذیرش نزدیک به 3500 نفر در استان های سیستان و بلوچستان بوده و موضوع اختصاص سهمیه با پذیرش افراد شرکت کننده در این آزمون متفاوت است. باید حد نصاب لازم برای اضافه شدن به آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان به آنها داده شود.


کمبود نیروی کار در آموزش و پرورش در مرحله بحرانی قرار دارد

این مقام مسئول گفت: مشکل کارگری تنها به سیستان و بلوچستان محدود نمی شود، بلکه استان هایی با این مشکل وجود دارند که البته این استان کمی عقب است.

میرعبدی افزود: پذیرش در دانشگاه فرهنگیان نیز محدود بود و سهمیه استان به سایر حوزه ها اختصاص یافت.

وی گفت: بیش از هزار کلاس در حوزه مدرسه سازی در حال ساخت است که نشان از توجه ویژه نظام به آموزش و پرورش استان دارد.


71000 معلم در سال آینده بازنشسته می شوند


حبیب الله دهمرده عضو کمیسیون آموزش و نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی در این خصوص به خبرنگار ما گفت: 71 هزار نفر از رتبه بندی معلمان بازنشسته می شوند.

وی افزود: پس از قانونی شدن رتبه بندی معلمان که در کمیته آموزش و مجلس در نظر گرفته شده است، وضعیت کمبود نیروی آموزشی مرتفع شده و کسری آن جبران می شود. معلمان سرباز نیز در این طرح گنجانده خواهند شد و امیدواریم در مجلس حضور داشته باشیم.» و کمیته جذب معلم به نتیجه مطلوب خواهد رسید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید