شرایط استفاده نوه دختر از مستمری پدربزرگ و مادربزرگش

محمدحسن زاده در پاسخ به اینکه «آیا نوه می تواند تحت سرپرستی پدربزرگ و مادربزرگ خود باشد؟»، اظهار کرد: طبق رای دادگاه اداری نوه (دختر) در صورت داشتن شرایط می تواند. حقوق پدربزرگ و مادربزرگ متوفی خود را بپذیرید شرط این است که نوه تنها باشد و منبع درآمدی نداشته باشد.

وی در توضیحات تکمیلی خود گفت: تاکنون روال این بود که فرزندان دختر از مستمری والدین خود استفاده می کردند. تعبیر سازمان تامین اجتماعی در 40 سال گذشته این بوده که فقط شامل “فرزند” می شود، اما اخیرا دیوان عدالت اتحادیه اروپا وارد این موضوع شده و گفته است که “نوه” نیز فرزند محسوب می شود و در صورت ملاقات. در شرایط لازم، کودک محسوب می شوند.مزایای تامین اجتماعی نیز ممکن است به وی تعلق گیرد. این سوال در تاریخ ۲۷ آبان ماه از سوی سازمان تامین اجتماعی منتشر شده است.

این کارشناس تامین اجتماعی درباره شرایط سنی گفت: شرط دریافت مستمری، ازدواج نکردن نوه دختری و ثانیاً نداشتن تمکن مالی است. اینجا محدودیت سنی وجود ندارد و 25 درصد مستمری شایستگی به نوه تعلق می گیرد.

موسوی مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در 27 آبان ماه سال جاری در اجرای نامه مورخ 14 خرداد 1400 رئیس دیوان عدالت اداری ضمیمه حکم شماره 157 مورخ 24 فروردین 1400 . هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در خصوص «حقوق اولاد اناث کارکنان دولت مشمول قانون تأمین اجتماعی و مشمولان قانون کار» بخشنامه ای با عنوان «الحاق و اصلاح بندهای خلاصه و تدوین بخشنامه ها، دستورالعمل ها و بخشنامه های اداری» صادر و ابلاغ کرد. دستورات در حوزه بازماندگان» که در آن برخی اصلاحات مرتبط با موضوع فوق ذکر شده است:

بازماندگان واجد شرایط: اولاد اناث متوفی مشروط بر اینکه اولاً شغل و همسر نداشته باشند و ثانیاً تحت سرپرستی اجداد خود باشند جزء بازماندگان واجد شرایط خواهند بود. (متن تکمیلی بند 8 فصل سوم)

نحوه تقسیم سهام: میزان مستمری هر یک از نوادگان زن بیمه شده متوفی معادل 25 درصد مستمری استحقاقی بیمه شده است. (متن تکمیلی پاراگراف های 2-18 فصل پنجم)

شرایط استفاده نوه دختر از مستمری پدربزرگ و مادربزرگش

فرآیند بررسی و نحوه احراز صلاحیت بازماندگان

– در خصوص صدور مصوبه 157 مورخه 24/04/1400 شورای عمومی دیوان عدالت اداری مبنی بر «حق اولاد اناث مشمولان قانون تأمین اجتماعی (اعم از مستخدمین کشور و مشمولان قانون کار) به به حقوق اجداد خود برسند» مشروط بر اینکه بیکار و شوهر بوده و در صورت احراز اینکه تحت ولایت اجداد بوده اند می توانند از مزایای مستمری ارث به دلیل فوت اجداد خود استفاده کنند.

– برقراری اولیه مستمری زنان نزولی منوط به تایید و مجوز کمیته ستادی «تأیید احراز شرایط استفاده از مزایای مستمری» است.

– اظهار عدم کار (درآمد حاصل از اشتغال) و همسر با آشنایی با اصل شناسنامه متقاضی و اظهارنامه کتبی زنان نزول پس از ثبت نام در دفترخانه واحد اجرایی مربوطه طبق نمونه مربوطه برای. اصلاح یا تکمیل نامه ادعا و تعهد فرزندان اناث و اولاد در سامانه خدمات غیرحضوری سازمان پذیرنده برای تعیین صحت ادعا و همچنین احراز شرایط کفالت سلف در کمیته مربوطه بررسی می شود. «بررسی احراز شرایط دریافت مستمری» واحد اجرایی.

– در صورت تائید عدم کار (درآمد حاصل از اشتغال)، همسر و همچنین احراز قیمومت نوادگان اجداد مورد ادعا (در زمان فوت و در زمان درخواست) کمیسیون ذیربط «تأیید احراز شرایط اخذ مزایای بازنشستگی» واحد اجرایی (طبق فرم پیوست شماره 8) موضوع به اداره کل استان ارجاع می شود. همچنین اداره کل مربوطه فرم مربوط به نام کمیته استانی را پر کرده و وضعیت کفالت و غیبت کار و همسر نوه را بررسی می کند و در صورت تایید موضوع برای تعیین تکلیف به اداره کل بازنشستگی ارسال می شود. توزیع نهایی

– پس از تایید و صدور مجوز اولیه برای برقراری مستمری بازماندگان اولاد اناث توسط کمیته پرسنلی، در صورت خروج فرزندان مذکور از تعداد مستمری بگیران، در صورتی که متقاضی بتواند مجدداً از مزایای مستمری ناشی از مستمری بهره مند شود. احراز شرایط قانونی مربوطه، در این صورت نیازی نیست موضوع در کمیسیون استانی و مرکزی «تأیید صلاحیت برای بهره مندی از مزایای بازنشستگی» و صرفاً با دریافت درخواست و درخواست کم کاری بررسی نشده است. و همسر و تأیید صحت ادعای مذکور، و همچنین ثابت بودن کفالت فرزندان مؤنث توسط کمیته مربوطه «تأیید صلاحیت» برای بهره مندی از مزایای مستمری واحد اجرایی، امکان استفاده مجدد از مستمری اجداد وجود دارد.

– ادامه پرداخت مستمری به زنان نزول. اظهارنامه غیبت کار یا همسر را می توان به صورت غیبت نامه از فرزندان و نوه های دختر دریافت کرد. با توجه به عملیاتی شدن اخذ اطلاعات ازدواج و طلاق/عمر از سازمان ثبت احوال به صورت سیستمی، بررسی سالانه صلاحیت پرداخت مستمری بانوان از طریق ابزارهای تعبیه شده انجام شود.

– به منظور حصول اطمینان از احراز الزامات متقاضیان خارج از کشور جهت بهره مندی از مزایای تعهدات بلندمدت مقرر در قانون تامین اجتماعی، اخذ نامه انصراف از ازدواج و کار فرزندان و نوه های خارج از کشور در بازه های زمانی سالانه. که مورد تایید سفارت جمهوری اسلامی ایران یا نمایندگی های رسمی می باشد. باید به سازمان رسید. در مورد فرزندان اناث در خارج از کشور نیز پس از دریافت تعهدنامه و نشانی این افراد، برای اطمینان از دوام کفالت آنها از اجدادشان، موضوع باید سالانه به تایید اداره کل امور بیمه ای برسد.

بر اساس مصوبه شماره 135 مورخ 31 اردیبهشت 1393 شورای عمومی دیوان عدالت اداری، بازنشستگی زنان نزول (دریافت مستمری از یکی از صندوق های بیمه و بازنشستگی) تداوم اشتغال آنان محسوب می شود، لذا مانع از آن می شود. از احراز شرایط، بهره مندی از مستمری بازماندگان. این موضوع در قانون تامین اجتماعی خواهد بود، به طوری که اگر فرزندان زن مستمری بگیران که به صورت داوطلبانه حق بیمه پرداخت می کنند، زنان خانه دار، دانشجویان دارای شرایط لازم برای بهره مندی از مستمری بازنشستگی یا ازکارافتادگی باشند، از تاریخ برقراری مستمری برای سن بازنشستگی یا به دلیل اینکه از کارافتادگی کلی مشارالی، پرداخت مستمری ارث به وی بی ربط خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید