شروع مجدد دبیرستان ها از امروز پس از 20 ماه

ساعت: 10:00
تاریخ انتشار: 1400/08/15
کد خبر: 1781911

از امروز 2.5 میلیون دانش آموز دبیرستانی طی 20 ماه با رعایت اقدامات بهداشتی به مدرسه می روند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ روزنامه ایران روز شنبه 15 آبان ماه در گفت و گو با علیرضا کمرهای سخنگوی آموزش و پرورش نوشت: مرحله جدید نوسازی دانش آموزان مقطع متوسطه دوم یعنی دانش آموزان پایه دهم، یازدهم و دوازدهم در تمامی شاخه ها و رشته ها آغاز می شود. امروز تاج، هفتم، هشتم و نهم و دانش آموزان ابتدایی از اول آذرماه به کلاس های خصوصی می روند.

به گفته مسئولان وزارت آموزش و پرورش، 45 هزار مدرسه کم تراکم در مهرماه به صورت حضوری افتتاح شد و درهای حدود 50 درصد مدارس کم تراکم در نیمه دوم آبان ماه افتتاح می شود. مسئولان وزارت آموزش و پرورش در خصوص بازگشایی مدارس گفتند که روی آوردن به بازگشایی مدارس یک اجبار است نه یک گزینه و اگر خانواده ها به فکر سلامتی فرزندان خود هستند باید مهارت های خودمراقبتی را آموزش دهند.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در خصوص نگرانی خانواده ها به ایران گفت: پیشنهاد ما این است که خانواده ها با رعایت ملاحظات بهداشتی مدرسه و استانداردهای مدرسه و بالا بردن سطح توقعات دانش آموزان با همکاری یکدیگر به سلامت و امنیت دانش آموزان کمک کنند. ابعاد بهداشت فردی و نحوه حضور در جلسات در شرایط مختلف. از این طریق می‌توانیم به دانش‌آموزان حق سلامت و ایمنی و در عین حال حق برخورداری از آموزش با کیفیت را بدهیم.»

علیرضا کمرهای افزود: بیش از 19 ماه برنامه های تدریجی و هوشیارانه برای حضور در مجامع غیرضروری، خانواده ها را نگران تک تک جامعه انسانی کرده است. این موضوع برای روسای دولت ها، سازمان ها و وزارتخانه های خدمات دهنده از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین دلیل آموزش و پرورش با همکاری وزارت بهداشت روش های موثری را تدوین و توسعه داده است. الگوی حضور و غیاب ارائه شده از سوی وزارت آموزش و پرورش نیز بر کاهش تراکم حضور در کلاس ها و فواصل فیزیکی تاکید و اصرار دارد و در زمینه بهداشت محیط و بهداشت فردی ملاحظات روشنی را برای نظارت و کنترل مدارس ارسال می کند. و بر اجرای آن نظارت دارد. این نظارت ها باید با نظارت اجتماعی و خانوادگی تقویت شود تا همه بتوانیم شرایط امن تری را برای دانش آموزان فراهم کنیم در این صورت خانواده ها با اطمینان و اعتماد بیشتری فرزندان خود را به مدرسه خواهند فرستاد. خانواده ها برای تحصیل فرزندان خود ارزش قائل هستند، بنابراین آنها را در مدرسه ثبت نام می کنند».

بازگشایی شامل تمامی مدارس می شود

سخنگوی آموزش و پرورش گفت: این تمدیدها شامل تمامی مدارس دولتی و غیردولتی در تمامی مقاطع تحصیلی می شود و مدارس استثنایی نیز طی مراحلی جداگانه بازگشایی می شوند. دوز دوم را در نوامبر تزریق کنید. هشتاد و پنج درصد معلمان و 68 درصد دانش آموزان قبلا واکسن تاج را دریافت کرده اند. تکلیف دانش آموزان و معلمانی که واکسینه نشده اند چه می شود؟ وی گفت: درصد بالایی از معلمان واکسینه شده اند و خوشبختانه این روند در بین دانش آموزان نیز سرعت گرفته است. امیدواریم تا زمان بازگشایی کامل مدارس، واکسیناسیون معلمان در بالاترین سطح ممکن باشد و دانش آموزان گروه سنی هدف به طور کامل واکسینه شوند. موضوع واکسیناسیون معلمان و دانش آموزان در درجه اول به سلامت خود آنها مربوط می شود و سپس به توقف چرخه بیماری کمک می کند. «در موارد استثنایی برای واکسیناسیون تابع سیاست های ستاد ملی تاج و تخت و وزارت بهداشت هستیم.

کمرهی درباره رعایت پروتکل های بهداشتی مدارس گفت: ایجاد تهویه مناسب در کلاس ها یکی از شروط اصلی بازگشایی مدارس است. فاصله دانش آموزان در کلاس ها حداقل یک و نیم متر خواهد بود و در زنگ های تفریحی که توسط معاونین مدرسه رعایت می شود باید فواصل اجتماعی رعایت شود. بوفه مدارس تعطیل است و زنگ ورزش طبق الگوی خاصی برگزار می شود. برای رعایت فواصل بین دانش آموزان در کلاس ها، مدیران مدارس می توانند کلاس ها را به دو یا سه کلاس 10 تا 15 نفره تقسیم کنند که در روزهای هفته تقسیم می شود. بر اساس این تصمیم، دانش آموزان دو یا سه روز در هفته در مدرسه حضور خواهند داشت و بقیه روز را به آموزش مجازی می گذرانند. در صورتی که تعداد دانش آموزان مدرسه کم باشد پنج روز در هفته کلاس ها به صورت حضوری برگزار می شود.

با بازگشایی مدارس تابع تصمیمات ستاد هستیم

سخنگوی آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه آیا ساعت کاری معلمان از نیمه دوم آبان با مدل ترکیبی افزایش می یابد؟ وی بیان می کند: در مدارس پرجمعیت نحوه اداره مدرسه و توزیع دانش آموزان در کلاس ها و تعیین زمان حضور و انتخاب و اولویت دوره های آموزشی حضوری، هماهنگی و مدیریت مدرسه، تسویه روابط با خانواده ها، موضوع خدمات دانشجویی، زمان تربیت معلم، تسهیل گری معلم. در فضای مجازی و خیلی مسائل دیگر در حال تغییر است و راه اندازی آنها برای مدیر مدرسه بسیار سخت است. به ویژه اینکه معلمان علیرغم تعهد به آموزش با کیفیت برای دانش آموزان، در سطح دروس ارتباطی خود تعهد دارند. معلمان همچنین در تلاش هستند تا آموزش با کیفیت بهتری را ارائه دهند و ارزیابی های مناسب را مطابق با اهداف آموزشی انجام دهند و دوره های کاملاً متفاوتی را از نظر آموزش و یادگیری در موقعیت های شخصی و مجازی پوشش دهند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید