شروع واریز به دلیل مابه التفاوت افزایش حقوق مستمری بگیران از 25 خرداد

شروع واریز به دلیل مابه التفاوت افزایش حقوق مستمری بگیران از 25 خرداد

میرهاشم موسوی با حضور در شبکه خبری سیما به تشریح تصمیم سازمان تامین اجتماعی برای افزایش مستمری پرداخت و گفت: قانون افزایش حقوق بازنشستگان را داریم و باید براساس مواد 96 و 111 قانون تامین اجتماعی پیشنهاد افزایش حقوق کابینه را بدهیم. قانون بیمه ‘. در اصل 96 بر افزایش حقوق بازنشستگان بر اساس هزینه زندگی تاکید شده است و در اصل 111 نیز تاکید شده است که حداقل مستمری نباید کمتر از حداقل دستمزد باشد تا حداقل معیشت با رویکرد عادلانه به بازنشستگان حفظ شود.

وی افزود: پیشنهاد ما این بود که همان حداقلی که با مصوبه دولت به دست آمد حفظ شود.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه ابلاغیه هیات وزیران دارای چندین سطح تدریجی بود، گفت: در سطح اول در سال جدید 57.4 درصد افزایش برای حداقل و حداکثر و حداقل و حداکثر بازنشستگان خواهیم داشت. البته سطح درآمد پایین می‌تواند بیش از این افزایش یابد و بیش از 57.4 درصد باشد، زیرا در مصوبه دولت حداقل دستمزد نباید کمتر از پنج میلیون و 580 هزار تن باشد.

موسوی ادامه داد: حداقل دستمزد را 57 درصد در سطوح درآمدی افزایش می دهیم که علاوه بر مسکن و … انجام می دهیم و هر چه به این رقم نرسیم این تفاوت به پنج میلیون و 580 هزار تن می رسد. از طرفی ممکن است برای برخی افراد این افزایش کمتر از آن باشد، اما به طور متوسط ​​تخمین می زنیم که به طور متوسط ​​51 درصد افزایش حداقل دستمزد خواهیم داشت.به این مبلغ حقوق خانواده و فرزند اضافه می شود. برآورد ما این است که حداقل دستمزد یک مستمری بگیر با دو فرزند به حدود شش میلیون و 200 هزار تن برسد.

وی با بیان اینکه سطح بعدی این مصوبه مربوط به حداقل حداکثر تا 10 میلیون تن حقوق است، گفت: حقوق این افراد 10 درصد افزایش می یابد علاوه بر مبلغ ثابت 650 هزار تنی معیشت. که به نظر ما حدود 20 نفر است درصد در حال رشد است. این مقدار ثابت 650000 تن حقوق تا 10 میلیون تن را پر می کند. مثلاً اگر فردی 9 میلیون تن با 10 درصد افزایش دریافت کند، حقوقش به 9 میلیون و 900 هزار تن می رسد و 100 هزار تن دیگر به 10 میلیون تن اضافه می شود تا پر شود. برای آخرین سطح و حقوق بالای 10 میلیون تن، 10 درصد افزایش در نظر گرفته شده است.

وی گفت: حدود 70 درصد مستمری های ما حداقل و زیر حداقل است که برای گروه 57.4 درصدی افزایش خوبی است. میلیون ها تن در اسفند 1400 این رقم به حدود پنج میلیون و 900 هزار تن رسید.

موسوی افزود: البته علاوه بر آنها، حقوق خانواده و فرزندان نیز باید به تصویب هیات امنا برسد و پس از اعلام این مبالغ، این نکات جانبی نیز ضمیمه تصمیمات خواهد شد.

وی با بیان اینکه طبق ماده 96 این مصوبه باید بتواند هزینه زندگی را که معیار تورم است و این افزایش متناسب با تورم اتفاق افتاده است را تامین کند، ممکن است وضعیت ما تا حدودی تحت الشعاع قرار گیرد. اما در کل متعهد هستیم که شرایط پرداخت حقوق بازنشستگان را مساعد کنیم.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: وضعیت تامین اجتماعی در زمان تحویل توسط دولت قبل مشخص بود. 90 هزار میلیارد تن به دلیل کمبود منابع به بانک بدهکار بودیم. در ابتدا تاکید کردم که برای تامین حقوق از بانک وام نگیریم. این کمپین در حال انجام است و ما به دنبال وام زیادی از بانک نبوده ایم.

موسوی افزود: در سال 1400 فقط در اولین ماه حضورم در سازمان مجبور شدیم شماره ای از بانک بگیریم اما بعد اصرار کردیم که از بانک وام نگیریم. مگر در شرایط بحرانی که فعلاً اینطور نیست. دولت 73 هزار میلیارد تن بدهی به ما پرداخت کرده است تا بتوانیم بخشی از بدهی بانک را پرداخت کنیم.

وی در خصوص پرداخت معوقات نیز گفت: اجرای نرم افزار تامین جدید فرآیند پیچیده ای است و انتظار داریم چهار یا پنج روز طول بکشد. برنامه ما این است که چون پرداخت ما از بیستم هر ماه به ترتیب حروف الفبا شروع می شود، حقوق معمولی خرداد ماه را پرداخت می کنیم و برآورد ما این است که واریز اولین مابه التفاوت مربوط به خرداد را از 25 و 26 خرداد و برای آوریل و به نظر می رسد تا دو ماه آینده حل شود.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در خصوص توسعه پوشش تامین اجتماعی گفت: امروز حدود ۷۳ درصد از جمعیت کشور از تامین اجتماعی بهره مند هستند که از این میزان حدود ۵۲ درصد تحت پوشش تامین اجتماعی هستند. یکی از رویکردهای ما توسعه پوشش بیمه همگانی بر اساس اصل 29 قانون اساسی است که در نیمه دوم سال گذشته حدود 700 هزار نفر را تحت پوشش بیمه قرار دادیم که بخشی از آن در قالب بیمه جامع خانواده های ایرانی انجام شد و این امر ادامه خواهد داشت. طرح.

دیدگاهتان را بنویسید