شرکای سیاسی در کمین بازارهای انرژی ایران

شرکای سیاسی در کمین بازارهای انرژی ایران

روز جدید : متحدان سیاسی ایران از شرق آسیا تا اروپا اکنون در رقابت تنگاتنگی با بازارهای جهانی نفت و گاز هستند و فراتر از آن، ایران شاهد حرکت جهان برای تغییر موقعیت و نقشه عرضه انرژی خود است.

به نظر می رسد روسیه مصمم است از گاز به عنوان یک سلاح سیاسی و یک سلاح امنیتی استفاده کند. این گونه است که اروپا با این تصمیم در شرایط سخت و ویژه ای قرار می گیرد. اروپایی ها بارها نسبت به وابستگی به گاز روسیه هشدار داده اند. با ادامه این هشدارها، ایران در دهه 1980 تلاش کرد گاز طبیعی خود را به این قاره برساند، اما مذاکرات همیشه بی نتیجه بوده است.

اکنون اما عدم تمایل ایران به حضور در بازار جهانی گاز نتایج عجیبی را نشان می دهد. فرصت ها در حال از دست رفتن است زیرا مهرداد عمادی، مشاور اقتصادی اتحادیه اروپا رسما تاکید کرد که ایران داوطلبانه از بازار نفت و گاز خارج شده است. او معتقد است که محدودیت‌های خودسرانه گازی بر ایران مانع از باز شدن درها شده است، اما اگر ایران آرام شود، می‌توان قراردادهایی را امضا کرد، اگر چنین شود، بسیار ناچیز است.

با این حال، جنگ روسیه علیه اوکراین فرصت جدیدی را برای ایران برای ورود به بازار انرژی فراهم می کند، اما به نظر می رسد ایران همچنان یک فرصت تاریخی را از دست داده است تا در کنار روسیه قرار بگیرد.

آیا جنگ انرژی در راه است؟

تصمیم روسیه برای استفاده از گاز طبیعی به عنوان یک سلاح اقتصادی و سیاسی و قطع فروش به لهستان و بلغارستان در بحبوحه جنگ اوکراین، آسیب پذیری بازار انرژی فسیلی اروپا را در برابر ظرفیت صادرات گاز روسیه آشکار کرد. وضعیت دشواری که می‌توانست با تنوع بخشیدن به منابع انرژی این قاره در دو یا سه دهه گذشته از آن جلوگیری کند.

در سال 2021، قبل از شروع جنگ در اوکراین، اتحادیه اروپا 155 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی (معادل 380 میلیون متر مکعب در روز) از روسیه وارد کرد که معادل 45 درصد از کل واردات گاز اتحادیه اروپا و 40 درصد از گاز آن است. کل مصرف سالانه

مشاور اقتصادی اتحادیه اروپا در بیانیه ای رسمی اعلام کرد که ایران داوطلبانه از بازار نفت و گاز خارج شده است. مهرداد عمادی معتقد است محدودیت‌های خودسرانه گازی بر ایران مانع از باز شدن درها شده است، اما اگر ایران بتواند اعتماد کند، می‌توان توافق‌هایی را امضا کرد.

راه حل اروپا چیست؟

طرح 10 عضو اتحادیه اروپا که برای خنثی کردن فشار روسیه و کاهش وابستگی آن به صادرات گاز بر اساس توصیه های آژانس جهانی انرژی طراحی شده است، بیش از هر اقدام دیگری بر دو اقدام کوتاه مدت استوار است: افزایش واردات گاز از کشورهایی غیر از روسیه و کاهش مصرف گاز.

اکنون ایران به عنوان یکی از بزرگترین دارندگان گاز طبیعی جهان می تواند بخشی از گاز مورد نیاز خود را در قاره سبز تامین کند، اما به نظر می رسد سیاست ایران هنوز بر استفاده از این فرصت نیست.

ایران دومین دارنده گاز طبیعی در جهان است، درست پس از روسیه و چهارمین مالک بزرگ نفت جهان پس از ونزوئلا، عربستان سعودی و کانادا است. به بیان ساده، ایران 17 درصد از ذخایر گاز جهان و 9 درصد از ذخایر نفتی خود را در اختیار دارد. در مقایسه، روسیه 6 درصد نفت و 20 درصد گاز جهان را در اختیار دارد.

بازارهای نفت به روسیه واگذار شده است

ایران علاوه بر کنار گذاشتن ایران از بازارهای جهانی گاز، اکنون با بحران جدیدی روبرو است. بحرانی جدی که منجر به از دست دادن بازارهای تحریم شده نفت ایران شده است. اکنون بر اساس آمارهای رسمی، صادرات نفت روسیه به چین در ماه مه نسبت به مدت مشابه سال گذشته 55 درصد افزایش یافته و عربستان سعودی را به عنوان بزرگترین صادرکننده باقی می گذارد.

اداره اصلی گمرک چین گفت واردات نفت از روسیه شامل واردات از طریق خط لوله شرقی سیبری اقیانوس آرام و واردات دریایی از بنادر اروپا و جنوب شرق روسیه حدود 8.42 میلیون تن بوده است. این معادل 1.98 میلیون بشکه در روز نفت است که حدود یک چهارم از 1.59 میلیون بشکه در روز در آوریل افزایش یافته است.

شرکت‌های دولتی چین، از جمله غول‌های نفتی سینوپک و ژنو اویل، خرید نفت روسیه را در نتیجه امتیازات قابل توجهی که مسکو پس از تحریم‌ها علیه مشتریان غربی در واکنش به جنگ اوکراین ارائه کرد، افزایش داده‌اند.

اکنون بررسی‌ها نشان می‌دهد که امتیازات روسیه بازار تحریم‌شده نفت ایران را نیز هدف قرار داده است. بازار نفت روسیه در گذشته در اروپا متمرکز بود، اما اکنون به دلیل تحریم ها وارد بازار آسیا شده است. ایران در سال های اخیر نفت خود را به بازارهای آسیایی آورده است و افزایش عرضه در آن بازار به معنای از دست دادن جایگاه ایران است.

شرکت‌های دولتی چین، از جمله غول‌های نفتی سینوپک و ژنو اویل، پس از امتیازات قابل توجهی که مسکو پس از تحریم‌ها علیه مشتریان غربی در واکنش به جنگ اوکراین ارائه کرد، خرید نفت روسیه را افزایش داده‌اند.

حتی احتمال رو به رشد خروج روسیه از اروپا نیز نمی تواند بازار نفت اروپای ایران را تضمین کند.

حضور ونزوئلا، دیگر شریک ایران در بازارهای اروپایی

انتظار می رفت با احیای برجام، ایران بتواند وارد بازار نفت اروپا شود، اما اکنون شریک دیگر ایران یعنی ونزوئلا در حال آماده شدن برای ورود به بازارهای اروپایی است و طبق آخرین اخبار رسمی مورد تایید آمریکا، صادرات نفت ونزوئلا به اروپا است. در دو سال. از سر گرفته شد.

رویترز گزارش می دهد که اولین نفتکش ایتالیایی با ظرفیت 650 هزار بشکه نفت از ونزوئلا به سمت اروپا حرکت می کند.

این اولین محموله نفتی است که در حدود دو سال گذشته اروپا را به مقصد ونزوئلا ترک می کند.

در اوایل ماه جاری، رسانه ها گزارش دادند که ایالات متحده با این اقدام موافقت کرده است و دولت بایدن “به دنبال کاهش وابستگی اروپا به نفت روسیه و تشویق نیکلاس مادورو برای گفتگو با مخالفان است.”

در شرایط کنونی ایران، کشوری که یکی از بزرگترین دارندگان ذخایر هیدروکربنی در جهان است. موقعیت ژئوپلیتیک خود را در بازارهای جهانی انرژی از دست داده و فرصت ویژه و نادر برای احیای برجام و بازگشت به بازارهای جهانی نفت از دست رفته است.

اقتصاد ایران با ادامه این شرایط بدون شک در سال های آینده با بحران جدی مواجه خواهد شد. بحرانی که علائم آن از قبل آشکار است.

دیدگاهتان را بنویسید