شعبه ویژه جرایم هوایی در دادسرای قزوین تعیین شد


ساعت: 11:41
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۲۱
کد خبر: 1917345

حسین رجبی از تشکیل شعبه ویژه رسیدگی به جرایم قانون هوای پاک در دادسرای استان خبر داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حسین رجبی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ; وی تصریح کرد: امروز آلودگی و هوای ناسالم به یکی از معضلات اجتماعی تبدیل شده و این معضل به حدی خطرناک است که در برخی روزها مجبوریم برای حفظ سلامت شهروندان مراکزی مانند مدارس و غیره را تعطیل کنیم. و همچنین خسارت وارد می کند.

وی افزود: آلودگی هوا علل مختلفی از جمله استفاده از سوخت های نامناسب در برخی صنایع مانند نیروگاه ها، عدم رعایت استانداردهای لازم در واحدهای صنعتی و تولیدی، استفاده بی رویه و بی مورد از خودروهای شخصی، نامرغوب و فرسوده… خروج وسایل نقلیه در جاده ها و … که برای هر موردی لازم است بر اساس نظرات کارشناسی تصمیمات درست گرفته شود و در مواردی فرهنگ سازی شود.

این ضابط قضایی استان در ادامه بیان کرد: قانون هوای پاک در سال 96 تصویب شد و بر این اساس 23 دستگاه مسئول مستقیم اجرای این قانون هستند و نظارت بر حسن اجرای آن نیز بر عهده سازمان محیط زیست و همه دستگاه ها است. و موسسات باید با ایفای تعهدات قانونی خود در ارتباط باشند.

رجبی همچنین یادآور شد: بر اساس بند 32 قانون هوای پاک؛ قوه قضائیه می تواند شعبه ویژه و تخصصی برای رسیدگی به جرائم و جرایم موضوع این قانون تشکیل دهد و بر این اساس یکی از شعب دادسرای کلانشهرها به عنوان شعبه ویژه رسیدگی به این حوزه تعیین و تعیین شد. دادگستری استان یک شعبه ویژه تشکیل می دهد و با توجه به احیای حقوق عامه با جدیت اجرا و اجرای صحیح این قانون در استان پیگیری می شود.

این مقام مسئول به مجازات های قانونی در این زمینه اشاره کرد و افزود: بر اساس مفاد قانون هوای پاک؛ با مسئولین و مدیرانی که مجرم باشند طبق ماده 576 قانون مجازات اسلامی برخورد می شود و مجازات انفصال از خدمات دولتی 1 تا 5 سال است و قطعاً این موضوع در استان درخواست و اجرا می شود.

وی تاکید کرد: طبق بررسی های انجام شده بیشترین آلودگی مربوط به عدم رعایت استانداردها در حوزه صنعت و تولید است و پایش آنلاین آلودگی هوا در صنایع یکی از وظایف و برنامه های سازمان محیط زیست است و این امر نظارت دقیق و رعایت استانداردها و اعمال قانون نسبت مجرمان به مجرمین در این زمینه.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین در پایان خاطرنشان کرد: تربیت ضابطان یکی از وظایف دادستان محسوب می شود و قطعاً آموزش ضابطان در حوزه محیط زیست در برنامه کاری دستگاه قضایی بوده و هست. استان است و در این راستا دوره های آموزشی ویژه ای برای برنامه ریزی و اجرا در نظر گرفته شده است

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید