واحدهای ویژه دادسرا و دادسرای جرایم پولی و بانکی در حال ایجاد است


ساعت: 10:55
تاریخ انتشار: 06/08/1401
کد خبر: 1893743

بر اساس مصوبه مجلس، قوه قضائیه موظف به ایجاد واحدهای ویژه دادسرا و دادگاه برای رسیدگی به جرایم پولی و بانکی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ نمایندگان شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (سه شنبه 8 شهریور) موادی از طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران را تصویب کردند.

بر اساس ماده 37 این طرح؛ الف) انجام هرگونه عملیات بانکی، ارائه هر نوع خدمات بانکی، صرافی، لیزینگ و نظایر آن و ایجاد و ثبت «اشخاص تحت نظارت»، ایجاد شعبه، باجه یا نمایندگی و هر نوع فعالیت در سیستم پرداخت صرفاً. با مجوز بانک مرکزی و بر اساس قانون اصلاح و الحاقات به مواد 1 و 7 قانون اجرای اصل 44 قانون اساسی و قانون تسهیل در صدور برخی از پروانه های کسب و کار در چارچوب ضوابط مصوب. توسط شورای عالی همچنین انجام عملیات و ارائه خدمات بانکی از طریق سایت‌ها، اپلیکیشن‌های بستر تلفن همراه و نظایر آن به استثنای مواردی که با تصویب شورای عالی از اخذ مجوز معاف می‌باشند، منوط به اخذ مجوز از بانک مرکزی است. انجام فعالیت های مذکور در این ماده بدون اخذ مجوز جرم محسوب می شود. بانک مرکزی موظف است اسامی و اطلاعات کلیه «اشخاص تحت نظارت» مجاز از جمله انتشار در بانک اطلاعاتی خود و همچنین اطلاع رسانی به پلیس و قوه قضائیه را به نحو مقتضی عمومی کند. نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران به عنوان ضابط قضایی موظف است از فعالیت اشخاص حقیقی یا حقوقی که فعالیت های مذکور در ابتدای این ماده را انجام می دهند ولی نام آنها در فهرست ابلاغی ها موجود نباشد، جلوگیری کند. بانک مرکزی بدون نیاز به دستور مقام قضایی. همچنین وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی موظفند فعالیت های مندرج در ابتدای این ماده توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی را بدون اخذ مجوز از بانک مرکزی فوراً کتباً به معاونت نظارتی و نظارتی گزارش دهند. بانک مرکزی و دادستان مرکز استان.

ب) بانک مرکزی موظف است برای افرادی که بدون کسب مجوز فعالیتی را که مستلزم اخذ مجوز از بانک مرکزی می باشد در مراجع قضایی در دادگاه ویژه جرایم مالی و پولی تشکیل پرونده دهد.

ج- اشخاصی که بدون کسب مجوز از بانک مرکزی اقدامات موضوع بند (الف) را انجام دهند به شرح زیر مجازات خواهند شد:

1- در صورتی که مرتکب شخص حقیقی باشد، علاوه بر مکلف به استرداد وجوه دریافتی از جامعه و پرداخت جزای نقدی تا دوبرابر میزان تحصیل یا اخذ شده تحت هر عنوان، به مجازات درجه محکوم خواهد شد. پنج یا شش ماده (19) قانون مجازات اسلامی.

2- چنانچه با ایجاد شخص حقوقی اعمال مجرمانه موضوع بند (الف) این ماده محقق شود، علاوه بر انحلال شخص حقوقی ایجاد شده و مصادره کلیه اموال آن (به استثنای اموالی که متعلق است). به مردم و باید مسترد شود، اعضای هیأت مدیره، هیأت عامل، مدیران و سهامداران واقعی شخص حقوقی به مجازات مندرج در بند (1) این بند محکوم می شوند. این اشخاص متضامناً مسئول خسارات وارده به اشخاص ثالث خواهند بود. جرایم موضوع این ماده جرایم اقتصادی محسوب می شود.

ی) قوه قضائیه موظف است شعب ویژه دادسرا و دادگاه را برای رسیدگی به جرایم پولی و بانکی تشکیل دهد. شعب مشخص شده موظفند به شكايات بانك مركزي رأساً و به صورت فوق العاده رسيدگي كنند.

بر اساس ماده 38 این طرح، اعطای هرگونه پروانه کسب و ارائه خدمات به اشخاصی که بدون مجوز بانک مرکزی به فعالیت های مندرج در بند الف بند (37) اشتغال دارند، ممنوع است. همچنین استفاده آگاهانه از خدمات افرادی که بدون مجوز کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از موسسات دولتی و غیردولتی در فعالیت های مندرج در بند الف ماده (37) شرکت می کنند ممنوع است. شخص حقیقی یا نماینده قانونی شخص حقوقی مرتکب جرم به یک یا چند مجازات درجه پنج در ماده (19) اصلاحیه قانون مجازات اسلامی محکوم می شود.

در ماده 39 قانون بانکداری اسلامی آمده است:

الف) انتشار هر نوع آگهی یا اطلاعیه یا اقدام تبلیغاتی از طریق هر نوع رسانه (دولتی، خصوصی، داخلی یا خارجی) اعم از نشریات و مطبوعات الکترونیکی و غیر الکترونیکی، دیداری یا شنیداری به نفع اشخاصی که در فعالیت های ارجاع شده اند. در بند (الف) ماده (37) کار بدون اخذ مجوز از بانک مرکزی ممنوع است.

ب) بانک مرکزی موظف است بر محتوای آگهی های مربوط به «اشخاص تحت نظارت» دارای مجوز نظارت کند. کلیه رسانه ها و اشخاص حقیقی یا حقوقی مسئول تبلیغات موظفند بلافاصله پس از اعلام کتبی به بانک مرکزی نسبت به توقف تبلیغات اقدام کنند. تخلف از این تصمیم توسط رسانه ها مشمول جریمه نقدی تا ده برابر درآمد تبلیغاتی یا سقف جریمه درجه سوم ماده (19) قانون مجازات اسلامی هر کدام بیشتر باشد خواهد بود. در رابطه با تخلف رسانه های دولتی یا مرتبط با دستگاه های اجرایی، ارشدترین مقام (به تشخیص دادگاه) به انفصال از خدمات دولتی از یک تا پنج سال محکوم می شود. رعایت اصل (168) قانون اساسی در اجرای احکام این اصل الزامی است.

همچنین در ماده 40 این طرح آمده است; هر گونه انتشار اخبار جعلی در مورد «افراد تحت نظر» توسط رسانه ها یا دیگران به قصد آسیب رساندن به دیگران یا تشویش اذهان عمومی جرم محسوب و طبق ماده (698) قانون مجازات اسلامی قابل مجازات است. همچنین مرتکب به جبران خسارات مادی و معنوی وارده به وی با شکایت از «شخص نظارت» ذی نفع محکوم می شود.

دیدگاهتان را بنویسید