شما نیز به دیدن شاهکار معماری جهان / شگفت انگیزترین آثار تاریخی لرستان دعوت می شوید.


ساعت: 13:42
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۲/۲۸
کد خبر: 1816559

در ایام نوروز و سفر به لرستان می توانید شگفت انگیزترین آثار تاریخی کشور مهد تاریخ و تمدن را ببینید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش سفیر افلاک، جاذبه های تاریخی و طبیعی بسیاری در نقاط مختلف ایران وجود دارد که در فصول مختلف سال پذیرای گردشگران است، آثار تاریخی ایران یادگاری از گذشته است که هر کدام برگرفته از برترین های جهان است.

وجود آثار تاریخی فراوان نشان می دهد که در ادوار مختلف این آثار به دستان ماهر هنرمندان این سرزمین خلق شده اند، آثاری که هویت و تمدن هر منطقه را نشان می دهد و این میراث کهن گنجینه ارزشمندی از قلعه ها و کاروانسراها است. خانه ها، پل ها و مساجد که هر کدام شگفتی های خاص خود را دارند.
نوروز از راه می رسد، تور ایرانگردی نه تنها برای لذت بردن از فصل بهار، بلکه برای آشنایی و تماشای جاذبه های گردشگری شهرهای دیگر آغاز می شود، این روزها نه تنها گردشگران بومی، بلکه گردشگران خارجی نیز از این شهر به ایران سفر می کنند و این زیبایی را می بینند. معماری.
بسیاری از آثار تاریخی به دلیل شرایط و ویژگی های خاص خود ثبت ملی شده اند و برخی از آنها در راه ثبت جهانی هستند که نشان از اهمیت و معماری این آثار دارد، اما در استان لرستان به دلیل موقعیت خاص خود، وجود دارد. آثار تاریخی فراوانی در تمامی شهرهای استان به نمایش گذاشته شده است و نوروز فرصت خوبی برای مسافران نوروزی است تا در سفر به این استان از اماکن تاریخی دیدن کنند.


004b5b1c e812 431c 8c2c d89213683dc5 خبر خاکستری


قلعه فلک الافلاک، نگین شهر هرم آباد
یکی از آثار تاریخی منحصربفرد استان لرستان قلعه تاریخی به نام فلک الافلاک است که بر فراز تپه ای در ارتفاعات شهر قرار دارد و در قرن چهارم هجری مقر حکومت حسنویه و گنجور شد. . خانواده ها.
مساحت این قلعه تاریخی بیش از پنج هزار متر است که دارای هشت برج و دو حیاط است. ارتفاع بلندترین دیوار این قلعه پنج متر است. فضای این قلعه اتاق های تو در تو دارد و اوج اصالت و تاریخ را نشان می دهد.
این بنا از سنگ، آجر، خشت، گچ و آهک ساخته شده است و این همه زیبایی کار هنرمندانی است که در دوران باستان این بنای تاریخی را ساخته اند، اگرچه استفاده از این بنا در طول تاریخ متفاوت بوده است، اما امروزه یکی از مکانی که در ایام نوروز گردشگران زیادی را به خود جذب کرد.
در داخل این قلعه تاریخی موزه مردم شناسی وجود دارد که تلفیق فرهنگ و تاریخ را به نمایش می گذارد.در این موزه آداب و رسوم و فرهنگ مردم لرستان در مراسم های مختلف از جمله شادی، عروسی، عزا و دیگر مراسم به نمایش گذاشته می شود.


c4f29a87 3c18 4fe7 a2b0 809a4be59b3a خبر خاکستری


مسجد بزرگ بورورد
یکی دیگر از آثار تاریخی استان لرستان واقع در بروجرد مسجد جامع است که در محله قدیمی این شهر بر روی معبدی آتشین ساخته شده است قدمت این بنای تاریخی به قرن دوم هجری می رسد.
گنبد فیروزه ای و معماری خاص آن را به یکی از محبوب ترین بناهای تاریخی تبدیل کرده است، آثار تاریخی و معماری خاصی در آن وجود دارد.
مسجد بروجرد یکی از اولین مساجد ساخته شده در کشور است که قدمت این اثر تاریخی نشان از تاریخی بودن آن دارد.این مسجد یک ایوان است که دارای دو در ورودی شرقی و غربی است. ثبت شده است.


815f2a50 b7bb 4c58 9560 d86c55744668 خبر خاکستری


کاروانسرای چمشک، اثر تاریخی چشم نواز
از دیگر آثار تاریخی استان لرستان کاروانسراهایی هستند که به دلیل جذابیت تاریخی در راه ثبت جهانی هستند. چمشک یکی از کاروانسراهای تاریخی شهر پلدختر است که بیش از چهار هزار متر وسعت دارد و در چمشک قرار دارد. پلدختر واقع شده است.
این بنای تاریخی چهار ضلعی و دارای ورودی هلالی شکل با سه حیاط بزرگ از سنگ و گچ و ساروج است.این کاروانسرا دارای 12 اتاق است که در گذشته برای استراحت کاروان هایی که بر سر راه بوده اند استفاده می شده است.
قدمت این بنا به دوره صفویه باز می گردد و به گونه ای ساخته شده است که اتاق های استراحت و محل نگهداری دام از جمله کاروانسراهای متعددی در استان لرستان وجود دارد.


159d6571 1f70 4a88 92bc be001d9dd6bf خبر خاکستری


قلعه های باستانی کوهدشت
یکی از قلعه های تاریخی شهرستان کوهدشت، قلعه زاغه است که از سنگ ساخته شده است، این سنگ ها تراشیده شده و خرابه هایی هستند که بسیار زیبا و منحصر به فرد هستند و این قلعه را از سایر قلعه ها متمایز کرده اند.
یکی دیگر از قلعه های تاریخی کوهدشت، قلعه کوهزاد است که قدمت آن به دوره اشکانی می رسد، این قلعه از سنگ ساخته شده و زیبایی منحصر به فردی دارد.


011c8414 3dd0 4f38 8728 320828a1f8ea خبر خاکستری


تپه های تاریخی در دلفان
تمدن و تاریخ را می توان در تپه های باستانی این شهر مشاهده کرد.تاکنون در این شهر بالغ بر 45 تپه شناسایی شده است که قدمت بسیار بالایی دارند.در میان این تپه ها تپه بابا جان بسیار معروف است.شکل هندسی این تپه باستانی آجرهای منقوش قدیمی این تپه به آن شهرت خاصی بخشیده است.

تپه باستانی کفرج واقع در روستای کفرج منطقه هاوه مربوط به هزاره اول قبل از میلاد می باشد همچنین تپه باستانی یارآباد یکی از آثار باستانی سرزمین کهن دلفان است که در 25 کیلومتری آن قرار دارد. از دلفان روستای یارآباد این مکان از قدیم به حمام معروف بوده است.


96cc22f7 5720 4db7 822b 4540e7c9269e خبر خاکستری


بقعه امامزاده قاسم در ازنا
یکی از آثار تاریخی استان لرستان بنای تاریخی امامزاده قاسم در شهرستان ازنا است که قدمت آن به قرن هشتم می رسد، این آرامستان در روستای گپله قرار دارد و از بناهای قابل بازدید است.
شکل بنای این امامزاده دارای معماری خاصی است به طوری که گنبد این امامزاده مخروطی شکل و بیش از 40 متر ارتفاع دارد خاص و خاص است.


acf6b52b 69f9 450c bea5 2ae74c6b7d7d خبر خاکستری


گشت در کشور خانه های تاریخی
بروجرد با داشتن 50 خانه تاریخی از جمله مجموعه طباطبایی در منطقه بحرالعلوم یکی از مکان های تاریخی که سالانه گردشگران زیادی از آن بازدید می کنند، به سرزمین خانه های تاریخی معروف است.
در خانه افتخارالاسلام طباطبایی حیاط بسیار بزرگی وجود دارد که دو دریاچه در دو طرف حیاط آن قرار گرفته است، قدمت این بنای تاریخی به اوایل دوره قاجاریه می رسد، پله های آجری و سفالی به چشم می خورد.
در ضلع شمال شرقی این حیاط حیاط خلوتی وجود دارد که پس از عبور از راهرویی از این حیاط نمایان می شود و آشپزخانه در گوشه این حیاط قرار دارد اما در قسمت جنوب شرقی این حیاط حمامی وجود دارد که شامل چندین حمام


719a34cd f6bf 4cb9 b9db 8ac0a430b0f5 خبر خاکستری


مناره آجری
یکی دیگر از آثار تاریخی خرم آباد مناره آجری مربوط به قرن چهارم هجری قمری است که ارتفاع این بنا بیش از 30 متر است و 99 پله مدور وجود دارد و پله ها به صورت مدور تا بالای مناره ادامه دارد.
این بنا بر روی پی سنگی با قطر کمتر از پنج متر ساخته شده است که از دور قابل مشاهده است.


10b7aaa3 4994 4cec 9af6 dd513bf2ab51 خبر خاکستری


گرداب سنگی
یکی از آثار تاریخی خرم آباد، گردباد سنگی است که قدمت آن به دوره ساسانی می رسد و در گذشته از اهمیت خاصی برخوردار بوده است.
آب داخل چشمه داخل این گرداب قرار می گیرد و سپس به نقاط مورد نظر خط انتقال می رسد و با بارندگی این گرداب زیباتر می شود و بهترین زمان برای بازدید از این اثر تاریخی بهار است.

2452 اثر تاریخی در لرستان به ثبت رسیده است
محسن ترخانی مسئول ثبت آثار تاریخی و طبیعی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان در گفت و گو با سفیر افلاک گفت: در استان لرستان 2 هزار و 452 اثر تاریخی ثبت ملی شده و 10 اثر دیگر در دستور کار قرار دارد که به ثبت ملی رسیده اند.
وی افزود: تمامی این آثار شرایط ثبت ملی را دارند و برخی از این آثار قابل بازدید هستند که در ایام مختلف سال به ویژه در ایام نوروز و مسافران مورد بازدید قرار می گیرند.
مسئول ثبت آثار تاریخی و طبیعی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان گفت: با توجه به اینکه برخی از آثار تاریخی قابل ثبت جهانی هستند، بنابر این قلعه ها، پل ها و کاروانسراها به صورت روزانه به ثبت جهانی روی آورند.
طرهانی گفت: راه آهن سراسری ایران ثبت جهانی شده و بخشی از این مسیر ریلی که در لرستان قرار دارد نیز ثبت ملی شده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید