شما هم دعوتید به پایتخت طبیعت و تاریخ ایران / از آبشارهای خروشان تا شاهکار معماری جهان


ساعت: 10:39
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۲/۱۹
کد خبر: 1814444

لرستان به دلیل داشتن 1500 اثر طبیعی و تاریخی ثبت شده دارای جاذبه های گردشگری است که به عنوان پایتخت طبیعت و تاریخ ایران شناخته می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش سفیر لرستان، به دلیل آب و هوای معتدل کوهستانی و موقعیت جغرافیایی، طبیعتی بکر و بسیار زیبا دارد که نظر هر رهگذری را به خود جلب می کند، بسیاری از این جاذبه ها دیدن می کنند.

علاوه بر دیدنی های طبیعی، بناهای تاریخی و بسیار قدیمی در این استان، آن را به مهد تاریخ و پایتخت طبیعت مشهور کرده است، بناهای بسیاری از جمله قلعه بهشت، خانه ها و بناهای تاریخی که قدمت آن به بلندی های شاهکار می رسد. معماری و هنر ایرانی را می توان در این آثار تاریخی با قدمت چند قرن مشاهده کرد.

بیش از 1500 اثر تاریخی و طبیعی ثبت شده در استان لرستان وجود دارد که مجموعه ای از جاذبه های ناب و دیدنی را به نمایش می گذارد.


3962ddd8 025e 4e3d 9205 37427b641b0c خبر خاکستری



لرستان، سرزمین آبشارها

صدای خروشان آبشارها از دل کوهستان لرستان را به سرزمین آبشارها معروف کرده است، آبشارهایی که آب رقصان را بر صخره ها نشان می دهند، وجود بیش از 60 آبشار در این استان یکی از مهم ترین جاذبه هایی است که گردشگران از آن دیدن می کنند. تصاویر واضحی از این همه زیبایی در فیلم دوربین بگذارید.

آبشار بیشه یکی از دیدنی ترین آبشارهای استان لرستان است که 48 متر ارتفاع و 20 متر عرض دارد و صدای دلنشین آب خروشان از صخره ها سمفونی خاصی به گردشگران می دهد.


28d0a53e 6666 4f11 bd8b 8bee061e6906 خبر خاکستری



تنگه شیرز، جاذبه ای پر از زیبایی

تنگه شیرز در کوهدشت رویایی بی‌نظیر در دل طبیعت است، دیواره‌هایی به ارتفاع 150 متر این دره را پوشانده و منطقه‌ای بکر و دیدنی است که از هر سو خالی از ظرافت نیست.


c4f87ec4 fbe8 4669 b651 6657fd06a412 خبر خاکستری



زمستان در قلب تونل

تونل برفی ازنا یکی دیگر از جاذبه های گردشگری است که در فصل بهار در زمستانی واقعی دیده می شود، انباشته شدن برف در تونلی به طول 800 متر و ارتفاع سه متر باعث شد گردشگران زیادی در سفر به لرستان از این جاذبه دیدن کنند. .


ce74542b 1d48 47b6 a39e 236ed4d91ae9 خبر خاکستری



طراوت بکر ونایی

اما سرسبزی و طراوت در ونایی بروجرد به چشم می خورد، این روستا به دلیل شرایط خاص جغرافیایی دارای زمستان های برفی و تابستان های خنک است، تمام جاده ونایی پر از درخت است که با صدای خروشان رودخانه در مسیر، دلپذیرترین را می دهد. مشاهده هدایایی برای گردشگران


0b417609 11d0 42cf b33f 1a14af73ea7e خبر خاکستری



دریاچه رویایی

دریاچه گهر معروف به نگین اشترانکوه یکی دیگر از جاذبه های واقع در 35 کیلومتری شهر دورود است که وسعت این دریاچه 100 هکتار است که محل تلاقی آب و آسمان به رنگ فیروزه ای بکر است.


654ef5e9 93b3 4e15 82a3 90a6f27f9f06 خبر خاکستری



قلعه فلک الافلاک، نگین شهر هرم آباد

علاوه بر همه این جاذبه های طبیعی، جاذبه های تاریخی در استان لرستان جایگاه بسیار مهمی دارند، از قلعه های تاریخی گرفته تا بناها و خانه هایی که هر کدام میزبان گردشگران نوروزی هستند تا فرهنگ و معماری اصیل را به نمایش بگذارند.

یکی از این آثار تاریخی قلعه افلاک است که قدمت آن به دوره ساسانی می رسد. این بنا دارای موزه مردم شناسی به مساحت پنج هزار متر است که در دل این موزه، تمدن و فرهنگ استان به نمایش گذاشته شده است.

این اثر در شهر خرم آباد قرار دارد که هر قسمت آن جاذبه های خاصی دارد و در این بنا می توان معماری شگفت انگیزی را مشاهده کرد و سالانه هزاران گردشگر ایرانی و خارجی از این بنا دیدن می کنند.


1e339297 ba0d 4f50 b7aa a43ce6087ec6 خبر خاکستری



بوروارد، سرزمین خانه های تاریخی

اما بروجرد به دلیل دارا بودن خانه های تاریخی مانند خانه افتخار الاسلام، طباطبایی، بیرجندی، مصری و بیت آیت الله بروجردی که هر کدام منحصر به فرد و عاشق تاریخ و هنر هستند، به سرزمین خانه های تاریخی شهرت یافته است. در سفر به بروجرد از این خانه ها دیدن کنید.

مسجد جامع بروجرد قدیمی ترین مسجد تاریخی غرب کشور است که با گنبد فیروزه ای رنگ بر آتشکده ساخته شده و قدمت آن به قرن دوم هجری می رسد.


62ab0b6c e13c 4338 8861 f4d381cc3c5b خبر خاکستری



گشت زنی روی پل های تاریخی

از دیگر جاذبه های این استان می توان به پل هایی اشاره کرد که قدمت برخی از آنها به بیش از هزار سال می رسد، بیش از 80 پل در استان لرستان به دلیل معماری و شاهکار بودن در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و هنر آفرینی توسط افراد ماهر. هنرمندان ایرانی را می توان روی پل های تاریخی دید.

پل کشکان، پل شکسته، کلهر، قلعه حاتم، پل دختر و پل گاومیشان از زیباترین پل هایی هستند که در فصل بهار تعداد گردشگران و مسافران نورزی به شمار می روند.


لزوم توجه به صنعت گردشگری در لرستان

اما صنعت گردشگری می تواند باعث پویایی و تحول در اقتصاد استان شود، استانی با تمام منابع طبیعی و جاذبه های گردشگری می تواند شرایط را برای توسعه صنعت گردشگری فراهم کند و گردشگران را به گونه ای جذب کند که توسعه اقتصادی را تسریع کند.

توجه مضاعف به صنعت گردشگری در استان لرستان که بسیاری از جوانان در آن از بیکاری و بیکاری رنج می برند می تواند این معضلات را که به نظر می رسد در طول سالیان متمادی مغفول مانده به ویژه توجه به گردشگری استان را درمان کند.

با بررسی آثار طبیعی و تاریخی استان می توان دریافت که استان دارای تمامی مولفه های لازم برای مرکز گردشگری است، برنامه ریزی و سرمایه گذاری برای توسعه این صنعت علاوه بر ایجاد اشتغال می تواند درآمد خوبی نیز داشته باشد. .


آماده پذیرایی از گردشگران و مسافران نوروزی

سید امین گامسی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان گفت: دو سال است که کشور به لرستان سفر نکرده است بنابراین امسال با افزایش سفر به لرستان مواجه خواهیم بود.

وی افزود: در همین راستا در نوروز 1401 بر گردشگری هوشمند و مسئولانه تاکید داریم و گردشگران می توانند با رعایت پروتکل های بهداشتی مقاصد گردشگری خود را انتخاب و از آن بازدید کنند.

قاسمی گفت: 11 کمیسیون برای ارائه خدمات گردشگری راه اندازی کرده ایم که از سوی معاونت عمرانی استاندار لرستان به اعضای آن ابلاغ شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان گفت: امسال پنج طرح گردشگری در استان با وام 16 میلیارد تنی به تصویب کمیته فنی تسهیلات بند الف تبصره 18 قانون بودجه رسیده است.

وی با اشاره به نیاز به مراکز اجتماعی در جوار جاذبه های طبیعی مختلف در استان لرستان گفت: این پروژه های گردشگری شامل هتل ها و مجتمع های گردشگری است که توسعه زیرساخت های گردشگری بسیار حائز اهمیت است چرا که علاوه بر رضایت گردشگری موجب رونق صنعت گردشگری می شود. و باعث افزایش اشتغال در استان خواهد شد. شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید