شهدای مازندران در حادثه هفتم تیر چه کسانی بودند؟ / تایر هفتم، حادثه ای فراموش نشدنی در تاریخ انقلاب


ساعت: 10:02
تاریخ انتشار: 1401/04/07
کد خبر: 1879158

7 جولای; شجاعت داستان جاودانه خود را به شما یادآوری می کند.

حادثه تروریستی 6 تیر 1360 و انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی به شهادت دکتر بهشتی و 72 تن دیگر انجامید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش بالا، اگر داستان نبود داستان ها و حکایات نوشته می شد. اگر تاریخ را خوب ورق بزنیم، اتفاقاتی را می بینیم که دل ها را می لرزاند و امروز تایر 7 از آن دست داستان هایی است که ما را به دفتر شهادت 72 شهید می رساند. 72 آلاله این سرزمین که در آن زمان توسط گروهک های پلید منافقین کردل وحشیانه و ناجوانمردانه کشته شد، بهشتی شد. نام چهار شهید مازندرانی نیز در این جنایت تروریستی به چشم می خورد.

حادثه تروریستی 6 تیر 1360 و انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی به شهادت دکتر بهشتی و 72 تن دیگر انجامید.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی مازندران در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان اینکه شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی با شهادت خود بیداری و بصیرت را به ملت ایران بخشید، گفت: به مدد ایمان انقلابی خود بیش از پیش تلاش کرد. گام های محکم برای فتح استقلال و گرفتن آزادی.

b65d9d8d b835 4b84 958c bfe1bf4b3a6f خبر خاکستری

حجت الاسلام یوسف یوسف پور افزود: استقرار نظام اسلامی و تدوین قانون اساسی در سایه زحمات شهید بهشتی مثمر ثمر بود و لذا همه مدیران باید از این شهید بزرگوار الگو بگیرند.

وی با تاکید بر لزوم تفسیر و تبیین ابعاد فاجعه تروریستی 28 تیر 1360 و نحوه مقابله مسئولان دانشگاه و رسانه ها با این موضوع، گفت: پس از گذشت 38 سال از حادثه در کشور، ابعاد این حادثه باید سنجیده شود. برای نسل های کنونی. “توضیح دهید.

یوسف پور گفت: در حالی که کشورهای استکباری مانند آمریکا مدعی حمایت از حقوق بشر هستند، موارد بسیاری از نقض این موضوعات در طول تاریخ در سراسر کشور مشاهده شده است و این امر همچنان ادامه دارد.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی مازندران به نقض حقوق بشر آمریکایی ها و کشتار مردم بیگناه اشاره کرد و ادامه داد: سرنگونی یک فروند ایرباس آمریکایی در ایران و کشته شدن جمعی از هموطنان بخشی از این امر است. بی توجهی به حقوق بشر

سردار عبدالله ملکی مدیرکل حفظ آثار حراست استان مازندران نیز از تدوین کتاب شهدای هفت تیر در استان مازندران خبر داد و گفت: به عبدالوهاب قاسمی پرداخته می شود.

* شهید گرانقدر حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عبدالوهاب کاسمی.

شهید حاج شیخ عبدالوهاب قاسمی فرزند عزیزله در 10 مهرماه 1340 در روستای لفورک از توابع شهرستان سوادکوه دیده به جهان گشود. پدرش روحانی است. در خردادماه پس از مبارزات سیاسی توسط ساواک دستگیر و مجبور به خدمت شد و پس از مدتی به دلیل ضعف بینایی از بین رفت. سخنان پرشور و پرشور او هرگز در اذهان مردم ساری فراموش نخواهد شد. وی با آغاز انتخابات مجلس، خود را به عنوان نماینده مردم این شهر در مجلس شورای اسلامی یافت. وفاداری او به درجه رفیع شهادت توسط منافقین کوردل بود.

* شهید حجت الاسلام والمسلمین عمادالدین کریمی بیژنی نژاد عزیز

شهيد عمادالدين كريمي فرزند محمد در 19 مرداد 1330 در روستاي كشكك از توابع شهرستان نوشهر به دنيا آمد و پدرش از روحانيون معروف منطقه بود و ساواك به افراد مختلف هشدار داد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در جریان انتخابات به عنوان نماینده مردم نوشهر و حلوس به مجلس شورای اسلامی راه یافت.

* شهید عباسعلی ناطق نوری عزیز، شهید عباسعلی ناطق نوری

شهید عباسعلی ناطق نوری فرزند ابوالقاسم در چهارم مرداد 1340 در خانواده ای مذهبی در روستای اوزکلای شهرستان نور چشم به جهان گشود و پس از پایان تحصیلات در رشته علوم اسلامی، کار مکانیک را انتخاب کرد و به تحصیل علوم اسلامی و معارف اسلامی پرداخت. قرآن کریم در کنار جدش . . او مراحل مختلف زندگی خود را با تحمل سختی ها در مبارزات سیاسی و مذهبی سپری کرد. شرکت مستمر ایشان در مجالس مذهبی در طول زندگی از مهمترین آثار این شهید عزیز است. پس از انقلاب به نمایندگی نور در مجلس شورای اسلامی انتخاب شد و در تاریخ 16 تیرماه در دفتر حزب جمهوری اسلامی به همراه شهید بهشتی و 72 شهید گرانقدر دیگر بدون اطلاع از خدا به دست منافقین به شهادت رسیدند.

* شهید حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین اکبری عزیز

شهید عبدالحسین اکبری فرزند محمد ولی در دوم مهرماه 1315 در خانواده ای مذهبی در روستای لالیم شهرستان ساری دیده به جهان گشود و برای تحصیل علوم دینی گامی به سوی حوزه های علمیه برداشت.

وی ابتدا در حوزه علمیه کوهستان در محضر آیت الله کوهستانی و سپس در حوزه علمیه ساری به تحصیل علوم دینی پرداخت. پس از پایان تحصیلات ابتدایی به حوزه علمیه مشهد مقدس هجرت کرد و ادبیات عرب، نحو، منطق، مقدمات بیان و درس خارج فقه و اصول استدلال را نزد اساتید بزرگی چون مرحوم آیت الله حاج شیخ هاشم قزوینی و مرحوم آیت اللهی فرا گرفت. میلانی و میر احمد مدرس.
شهید اکبری در سال 1346 هجری شمسی برای تکمیل تحصیلات و کسب معارف اسلامی به نجف اشرف رفت و در عرصه علم و فقه در محضر امام خمینی (ره) زانو زد. در این مدت از محضر آیات عظام حکیم، شاهرودی، خویی نیز بهره فراوان برد.

04760235 fd27 4fff 8da5 367ea824b11f خبر خاکستری

شهید اکبری پس از سال ها تلاش بی وقفه برای کسب علوم اسلامی، پس از تیره شدن روابط ایران و عراق در سال 1351 به وطن بازگشت و به ارشاد و ارشاد مردم به ویژه مردم استان مازندران و مبارزات سیاسی خود با طاغوت داخلی و ظالم پرداخت. خارجی همچنان در محافل مختلف سخنرانی می کرد، شهید اکبری سرانجام در بمباران بلندپایه دفتر جمهوری اسلامی به شهادت رسید.

مرتضی اکبری قاضی دادسرای تهران فرزند شهید اکبری در گفت و گو با خبرنگار ما در خصوص اخلاق اجتماعی و سیاسی پدر شهیدش گفت: مرحوم اکبری از شاگردان امام خمینی (ره) در نجف بود. بیان سخنان و فرمایشات امام در کشور و آشنایی مردم با اهداف امام با منبرهایی که در اختیار دارد.

اکبری با ادعای اینکه پدر بزرگوارش در اکثر راهپیمایی های رزمندگان شرکت داشته است، افزود: 10 ساله بودم که به همراه پدرم در تظاهرات علیه رژیم طاغوت شرکت کردم و پلاکاردهایی در دست داشتم.

وی به فعالیت های اجتماعی و سیاسی پدر شهیدش پس از انقلاب اسلامی اشاره کرد و ادامه داد: وی در هیئت هفت نفره واگذاری زمین موسوم به املاک «الله اکبری» فعالیت داشت که در اختلاف زمین حل شد. .

فرزند شهید اکبری علت حضور پدرش در دفتر حزب جمهوری را بررسی پرونده های اصلاحات ارضی و دیدار با شهید بهشتی عنوان و خاطرنشان کرد: این حضور موجب ترور وی برای انجام وظایف اجتماعی و انقلابی بسم الله شد.

وی یکی از ویژگی های شهید اکبری را احترام به اطرافیان حتی کوچکترها می دانست و اذعان داشت: زمانی که پدرش پس از سخنرانی به خانه بازگشت، مورد آزرده خاطر برخی قرار گرفت و با آغوش باز به دشمنان احترام گذاشت.

اکبری با تاکید بر اینکه ویژگی های اخلاقی شهدا باید در جامعه نهادینه شود، گفت: برخی بداخلاقی ها در کشور وجود دارد. اگر تفکر شهدا در جامعه مورد توجه قرار گیرد، جامعه امنیت دارد و هیچ رعب و وحشتی اسلام را تهدید نمی کند. انقلاب.”

a673c399 5d84 43d2 ba97 c36f36785f9f خبر خاکستری

وی با بیان خاطراتی از حضور در کنار پدرش گفت: امام زاده عباس زاده ساری بود. به چند خانواده داد ولی بعدها فهمیدم که این بزرگوار به مردم فقیر شهر توجه زیادی داشته و بسمه تعالی کار را انجام داده است.

فرزند شهید اکبری با اشاره به اینکه در ابتدای انقلاب اکثر مسئولان با ارادت به انقلاب اسلامی و به نام خدا کار می کردند، خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی بدون منفعت شخصی خلق شد.

وی با بیان اینکه نام نیکش ماندگار است، گفت: مرحوم والد در ابتدای منبر سوره حمد را قرائت کردند تا حضار خواندن صحیح این سوره را یاد بگیرند و نماز را صحیح بخوانند.

اکبری یادآور شد: پدر شهید برای اولین بار بر نماز تاکید کرد و این فریضه را به صورت عملی و غیر مستقیم به ما آموخت.

حضرت امام خمینی (ره) در پیامی تاریخی در 9 تیر 1360 به مناسبت انفجار دفتر جمهوری در 16 تیرماه با حزن و خشم خطاب به منافقین تأکید کردند: «و در مقابل ملتی که علیه نظام قیام کرده است. ابرقدرت ها، شما خرابکاری های جاهلانه انجام داده اید.»

رهبر معظم انقلاب اسلامی خطاب به خانواده شهدای این حادثه گفتند: حادثه بزرگی مانند تیر 7 که منجر به کشته شدن آیت الله بهشتی و جمعی از وزرا، نمایندگان مجلس و فعالان سیاسی و انقلابی شد، قرار بود به شکست منجر شود. شهدای انقلاب اسلامی درست برعکس آنچه تصور می شد اتفاق افتاد و پس از این واقعه ملت متحد شد و انقلاب راه راست و درست خود را طی کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید