شور شدن 80 هزار هکتار زمین با برداشت سد چم شیر/ مطالعات سد چم شیر به روز می شود


ساعت: 09:49
تاریخ انتشار: 1301/09/30
کد خبر: 1919126

یکی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با دانا گفت:

عضوکمیسیون انرژی مجلس از احتمال شور شدن 80 هزار هکتار از اراضی خوزستان با استفاده از آب سد چم شیر خبر داد و گفت: احداث سد چم شیر رودخانه زهرا را از حالت طبیعی خارج و خوزستان را تبدیل کرده است. مرکز ریزگردها که در صورت تمهیدات و بررسی های لازم انجام شود. اگر این کار انجام نشود شاهد یک فاجعه زیست محیطی در کشور خواهیم بود.

علیرضا ورناسری کهندلی عضو کمیسیون انرژی در شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا در خصوص عواقب خطرناک آن. زهکشی سد چمشیر وی گفت: برداشت آب از سد چمشیر از مناطق پایین دست رودخانه زهره این امر عواقب سنگینی برای اراضی خوزستان خواهد داشت، بنابراین به جرات می توان گفت با اجرای این طرح شاهد تکرار ساخت سد گتوند خواهیم بود.

وی همچنین با بیان اینکه ابهامات و سوالات تخصصی در مورد نحوه ساخت وجود دارد که باید برطرف شود گفت: فرصت نمک زده است 80 هزار هکتار زمین در خوزستان در آب به دلیل حل شدن آن نمک وجود دارد زیرا شاهد سرازیر شدن آب نمک در بستر رودخانه هستیم. فعالان محیط زیست بیان کردند: در محل احداث سد لایه های نفتی وجود دارد و احتمال اختلاط سایر آلاینده ها از جمله آلودگی آب به هیدروکربن های نفتی وجود دارد که بدون شک اثرات زیانباری برای خوزستان خواهد داشت..

ورنا نصری هندلی با بیان اینکه پس از زهکشی سد چم وی تاکید کرد که ساخت سد چم شیر خواهد بود رودخانه زهره از حالت طبیعی خارج شد و به خوزستان تبدیل شد مرکز پودر ریز ساخته شده است.

جریان نمک ها و نمک ها به مراتع زیر زمینی کشاورزی

وی در ادامه هدف از ساخت این سد را آبیاری اراضی پایین دست عنوان کرد که امروز مشخص نیست و گفت: در حال حاضر به دلیل تغییرات فصلی آبیاری رودخانه زهره و وجود منابع متعدد نمک که در امتداد آنها یکسری چشمه های نمک نیز وجود دارد، شوری آب را افزایش می دهد و با عدم جریان سیلاب و شسته نشدن نمک، قطعاً نمک و نمک زیادی به سمت سرازیر می شود. مراتع کشاورزی پایین دست.

ورناصری با اشاره به اینکه گرمای بیش از حد در شهرهای جنوبی به ویژه خوزستان و وجود ریزگردها نگرانی ها را چند برابر کرده است، گفت: تبخیر بیش از حد آب رودخانه های اطراف سد چم شیر شوری آب را دو برابر می کند. متاسفانه در شهرستان احداث و زهکشی این سد به دلیل اینکه مطالعات مربوط به 13 سال گذشته می باشد، موضوع بررسی های کارشناسی و دقیق نمی باشد.

مطالعات سد چم شیر 13 سال پیش پیوند خورده است / نیاز به به روز رسانی دارد

ورناصری تصریح کرد: متأسفانه آخرین بررسی های انجام شده بر روی وضعیت کیفی آب سد چشم شیر مربوط به 13 سال پیش بود که در این مدت شاهد تغییرات در اکوسیستم و خشکسالی های اخیر به ما گفته شد که باید به روز شود که باید سازمان محیط زیست، وزارت نیرو و شرکت نفت ایران به این موضوع توجه لازم را داشته باشند.

عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان تاکید کرد: خشکسالی چند سال گذشته وضعیت آب را در همه استان ها تحت تاثیر قرار داده و باعث تغییر اقلیم در منطقه شده است. سد و همچنین چشمه های نمک پایین دست باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

وارناصرها در پایان اعلام کردند: این سد در مکانی ساخته شده که علاوه بر چشمه های نمک، لایه های نفتی نیز وجود دارد که در صورت عدم تمهیدات و بررسی های لازم، نمایان می شود. فاجعه زیست محیطی در کشور خواهیم بود.


ادامه مطلب

نشتی چاه نفت مخزن چشم شیر فاجعه زیست محیطی / متولیان باید پاسخگو باشند

فاجعه زیست محیطی بدتر از گاتوند در راه است!

دیدگاهتان را بنویسید