صدمات محدودیت برق به صنعت فولاد کشور

یکی از اعضای هیئت مدیره انجمن فولادسازان ایران مطرح کرد؛

یکی از اعضای هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: امروز صنعت فولاد 15 میلیون تن صادرات دارد اما خاموشی به این صنعت ضربه می زند.

به گزارش خبرگزاری موج


احمد دانیانور در گفتگو درباره جبرگرایی برق واحدهای صنعتی از وزارت نیروچالش ها و پیامدهای این امر در جامعه، افکار عمومی، اقتصاد کلان و واحدهای صنعتی کشور به ویژه بخش فولاد کشور که به عنوان مزیت نسبی و ارزآور بخش اقتصاد جمهوری اسلامی شناخته می شود، گفت: فولاد یکی از صنایع موفق کشور محسوب می شود و تا سال 1404 می تواند 54 میلیون تن تولید کند. تامین زیرساخت های مورد نیاز بخش صنعت اعم از برق، آب، گاز و جاده وظیفه دولت است. لازم است وزارت نیرو به تعهدات خود برای تامین این زیرساخت ها در طرح های توسعه عمل کند. همچنین علیرغم اضافه شدن سالانه یک میلیون مشترک در صنعت برق، باید این نکته را نیز در نظر گرفت که تامین برق مورد نیاز مشترکان قبلی به ویژه در بخش صنعتی نباید هر سال کاهش یابد. وی افزود: چالش و دغدغه امروز صنعت فولاد این است که نه تنها در گذشته برنامه ریزی بلندمدتی صورت نگرفته است، بلکه با وجود نابرابری در تولید و تقاضای برق، برنامه ای برای آینده وجود ندارد. آنها امیدوارند تا 3 یا 5 سال دیگر از این وضعیت خارج شوند.
یکی از اعضای هیات مدیره انجمن فولادسازان ایران بیان کرد: امروز کشور 10 هزار مگاوات کسری برق دارد. اگر وزارت نیرو تنها برای یک سال برق واحدهای بزرگ را قطع نکند، این واحدها به راحتی می توانند در سال آینده 10 هزار مگاوات برق تولید کنند. برای ساخت یک نیروگاه 10000 مگاواتی حدود 2.5 میلیارد دلار نیاز است و در خاموشی سالانه 2 میلیارد دلار فقط به 3 یا 4 شرکت بزرگ فولادی تلف می شود و فولادسازان برای ساخت نیروگاه فریاد می زنند. اگرچه این وظیفه صنعت نیست، اما وظیفه وزارت نیرو است. صنعت فولاد در اوج خود در مجموع 5000 مگاوات برق مصرف می کند که 2000 مگاوات آن همیشه توسط واحدهای صنعتی- معدنی چادرملو، شرکت فولاد مبارکه تامین و تولید می شود و 3000 مگاوات دیگر نیز از شبکه برق گرفته می شود که نه تنها 3 مگاوات برق مصرف می کند. 1000 مگاوات برق مصرفی بخش فولاد کاهش می یابد، اما 2000 مگاوات نیز از تولید گرفته می شود.
دانیانور افزود: راه حل این چالش اتخاذ تصمیم عاقلانه برای صنعت برق است به این معنا که وزارت نیرو به وظیفه اولیه خود در تامین زیرساخت ها عمل کند. در صورت مشارکت صنعت در ساخت نیروگاه و همچنین بنا به درخواست وزارت نفت از شرکت فولاد مبارکه، با واگذاری میدان گازی به این واحد، وظیفه صنعت احداث نیروگاه نیست. در اکتشاف گاز شرکت می کند. پس چه کسی فولاد تولید خواهد کرد؟ آیا واحدهای فولادی در این زمینه تجربه دارند؟ تنها انتظاری که بخش صنعت و فولاد از وزارت نیرو دارد، مداخله عاقلانه و علمی برای اطمینان و رفع قطعی برق است. وی درباره تبعات قطع برق گفت: امروز صنعت فولاد 15 میلیون تن صادرات دارد و مزیت نسبی کشور محسوب می شود. اما با قوانین فعلی از جمله توقف صادرات به بهانه صادرات مواد اولیه فولادی، قطعی برق در تابستان و قطعی گاز در زمستان و فشار مضاعف مالیات در پایان سال، این یعنی فضای کمتری برای صنعت فولاد برای زندگی و نفس کشیدن . یک نکته اصلی وجود دارد. صنعت فولاد کشور با 15 میلیون تن صادرات در سال 1401 توانست 9 میلیارد دلار درآمد ارزی برای کشور داشته باشد که حدود 25 درصد کل درآمدهای ارزی کشور است.
عضو هیأت مدیره انجمن فولادسازان ایران افزود: وقتی واحدها تعطیل می شوند، اولین اتفاقی که می افتد این است که کارگران ما بیکار می شوند و صنعت مجبور می شود تمام مزایا و حقوقی را که به آن می دهد کاهش دهد. کارگران برای زنده ماندن.» این یک فشار مستقیم اقتصادی بر خانواده ها و مردم عادی است و سپس بخش صنعت مجبور به کوچک شدن می شود. کشور
وی خاطرنشان کرد: در گذشته بر اساس محاسبات اولیه بیش از 40 هزار میلیارد تومان با قطعی برق و گاز به صنعت فولاد خسارت وارد شد. وزارت نیرو باید صنعت فولاد را در حوزه برق مدنظر داشته باشد و در حوزه گاز تصمیمات جدی بگیرد.

منبع: خبرگزاری مهر



آیا این خبر مفید بود؟




خدمات سئو برای وب سایت ها