صدور حکم حذف فرهنگیان از ردیف معلمان توسط ریاست جمهوری

صدور حکم حذف فرهنگیان از ردیف معلمان توسط ریاست جمهوری

وزیر آموزش و پرورش به محض اخذ رای اعتماد از مجلس، در یکی از اولین اظهارنظرهای خود اعلام کرد که رتبه بندی معلمان را اجرا می کند، اما با توجه به اینکه طبق قانون این رتبه بندی برای همه شاغلان در آموزش و پرورش از سال 31 اعمال می شود. شهریور 1400. حساب‌های رسمی تعداد معلمان حذف شده را 250 نفر اعلام می‌کنند و حساب‌های غیررسمی این تعداد را از این هم بیشتر می‌دانند.

ردپای خبرنگار اعتماد نشان می دهد که ریشه بسیاری از این جلسات در تصمیمی است که وزارت کشور اعلام کرده است. مصوبه ای که از طریق استانداری ها به اداره کل آموزش و پرورش ابلاغ و توسط کمیته های «اورژانس و پیگیری آموزش ویژه» به اجرا درآمد. در این اطلاعیه 2 پیشنهاد برای «تحقیر» و «تحقیر» معلمان به عنوان راهکاری برای برخورد با جلسات صنفی ذکر شده است.

رضا مراد صحرایی روز گذشته پس از رای اعتماد به مجلس وزیر آموزش و پرورش یکی از برنامه های خود را برای اجرای طرح رتبه بندی تمامی معلمان کشور اعلام کرد.

250*300
tavoos.net
تنها در استان کردستان بیش از 48 معلم، در استان کرمانشاه 20 معلم، در استان تهران بیش از 80 معلم و … به دلیل پیگیری مطالبات صنفی و حضور در تشکل های مدنی از فهرست رتبه بندی معلمان حذف شده اند. این در حالی است که در قانون رتبه بندی تبصره و ماده ای مبنی بر حذف معلمان از رتبه بندی وجود ندارد. با توجه به تماس های مکرر فرهنگیان در کشور، اعتماد به سراغ معلمانی رفت که نامشان از فهرست رتبه بندی استان های کرمانشاه، تهران، کردستان و… حذف شد تا ابعاد پنهان این بحث را روشن کند.

حذف ۴۸ معلم کرد از رتبه بندی
تحسین مصطفی که 24 سال سابقه تدریس در مدارس کم برخوردار استان کردستان را در کارنامه خود دارد به خبرنگار اعتماد گفت: در متن قانون رتبه بندی آمده است که از 10 شهریور 1400 هر فردی که در آموزش و پرورش شاغل است بدون هیچ محدودیتی مشمول قانون رتبه بندی است. یا استثنائات، اما متاسفانه وزارت آموزش و پرورش «برخی معلمان را از حقوق قانونی خود برای پیگیری مطالبات صنفی و انتقاد از وضع موجود به بهانه های واهی محروم کرد».

تماس با شعبه، طرح اعتباری
تماس با شعبه، طرح اعتباری

درخواست شعبه
آگهی yektanet-logo-sign
وی در ادامه بیان می کند که حتی اگر معلمی تعلیق شود باید در قانون نمره گذاری قید شود. جالب اینجاست که در قانون رتبه بندی هیچ شرطی برای کاهش رتبه وجود ندارد. تنها در استان کردستان بیش از 48 معلم به دلیل فعالیت صنفی محروم شده اند. من در این مورد به دادگاه شکایت کردم. اما مسئولان وزارت آموزش و پرورش با اتهامات واهی مانع حق قانونی من می شوند. این وظیفه نمایندگان مجلس است که به دولت اعتراض کنند.

وی در پاسخ به این سوال که این محدودیت ها از کجا می آید؟ وی می گوید: با شروع اعتراضات در یکی از مصوبات وزارت کشور مورخ 20 مهر 1401 آمده بود که از ظرفیت تخلفات اداری برای مقابله و برخورد با معلمان فعال در اعتراضات استفاده شود. . وزارت کشور این مصوبه را به استانداری ها و وزارت آموزش و پرورش ارسال کرد و استانداری ها نیز نسخه ای از آن را به ادارات کل آموزش و پرورش ارسال کردند.

و ادامه می دهد: «طبق قانون رسیدگی به تخلفات اداری، اگر تخلفی انجام دهم، ابتدا باید به اداره رسیدگی به تخلفات اداری مراجعه کنم تا پس از بررسی دقیق و ارائه مدارک، حکم صادر شود. اما این روند به پایان نرسیده و در عوض کمیته ای غیرقانونی به نام «پیشگیری اضطراری» تشکیل شد و بر اساس اعلام این کمیته 10 نفر در استان کردستان از رتبه بندی حذف شدند، یک نفر از طبقه بندی خارج و یک نفر نیز از عضویت در این کمیته تعلیق شد. کلاس و سپس رتبه او حذف شد. اما دوستان تنها در استان کردستان بر اساس اختلافات سیاسی و جناحی بیش از 55 نفر را از بین برده اند. سپس از 55 نفر 7 نفر تعهدنامه امضا کردند و مورد ارزیابی قرار گرفتند. با اضافه شدن یک نفر دیگر، 48 نفر از لیست حذف شدند. البته این یک نفر به این لیست اضافه شد تا یک نبض به جامعه مدرسین بفرستد که اگر به خواسته های صنفی عمل کنید مثل همین یک نفر از لیست خارج خواهید شد.

مصطفی می گوید: «آموزش و پرورش استان کردستان در نامه توضیحی که به دادگاه نوشتند، معلمان را به نوشتن شعار تشویق به بی حجابی و حضور در خیابان متهم کرد. بدون اینکه هیچ دادگاهی چنین حکمی را صادر کرده باشد. نمی ترسم یکی بگوید اعتراض و تجمع کرده ام، من همیشه پیگیر مطالبات صنفی هستم، اما هیچ وقت شعار ننوشته ام، هیچ وقت کسی را به کشف حجاب و اعتراض در خیابان تشویق نکرده ام. من به علل بزرگتر و اساسی تر برای بهبود جامعه اعتقاد دارم. اما مسئولان آموزشی ابتدا قوانینی وضع کردند، سپس در جایگاه قاضی نشستند و برای خود حکم صادر کردند و در نهایت حکم را غیرقانونی اجرا کردند».

این دبیر آموزش و پرورش در پایان خاطرنشان می‌کند: «همه این برخوردهای غیرقانونی با معلمان در شرایطی انجام می‌شود که پس از عفو مدیریت در سال گذشته، هرکسی که در اعتراضات شرکت کرده و حکمی دریافت کند، عفو شده است. اما دولت معلمان را مشمول این عفو ​​نکرد و آنها را از حقوق قانونی محروم کرد».

صدور حکم برکناری معلمان از دولت
محمدرضا نیک نژاد یکی دیگر از معلمان تهرانی است که به دلیل حضور در اتحادیه ها با مشکل تنزل رتبه مواجه شد. رتبه اول برای ورود به رتبه پس از تکمیل مدارک و دریافت امتیاز. اما حداقل 250 نفر در رتبه 1 که پایین ترین رتبه است در اقدام غیرقانونی قرار نگرفتند و به طور کامل منحل شدند. با پیگیری معلمان این موضوع، مسئولان اداره کل آموزش و پرورش از صدور این دستور از سوی مقامات ارشد دولتی خبر دادند.

این معلم همچنین یادآور می شود: اساس قانون رتبه بندی بر اساس نظام تشویقی است. این قانون نباید برای اخاذی و مجازات معلمان استفاده می شد. جالب اینجاست که معلمانی که از رتبه بندی حذف شده اند همچنان معلمان برجسته ای هستند. مقامات دولتی از ابزار قانونی استفاده می کنند که باید برای بهبود رفاه معلمان استفاده می شد. اتهامات بی اساس مبنی بر شرکت در اعتراضات و فعالیت های صنفی مطرح می شود بدون اینکه این اتهام در دادگاه ثابت شود…» نیک نژاد با اشاره به اینکه در هر استانی کمیسیون تخلفات اداری وجود دارد، گفت: وقتی معلم یا کارمند دیگری مرتکب تخلف می شود. تخلف، به این شورا می رسد، اتهاماتی مطرح می شود و در نهایت فرد از خود دفاع می کند. اما او در پیگیری مطالبات صنفی و یا حتی شرکت در اجتماعات طبق اصول قانون کاملاً آزاد است، اگر مسلح نباشد و اسلام را نقض نکند. من 27 سال است که معلم هستم، اما هرگز چنین برخوردهایی را تجربه نکرده ام. این رتبه بندی دارای بخش 120 امتیازی مربوط به اعتقاد به مبانی اسلام و تعهد به جمهوری اسلامی و غیره است. در بخش مهارت های عمومی 60 امتیاز وجود دارد. این درجه ها کاملاً به سلیقه اعمال می شوند. اگر معلمی در اتحادیه ها یا در تجمعات اعتراضی حضور داشته باشد، به راحتی آن نمرات را پایین می آورند و حتی اگر رتبه بندی کند، کمترین نمره را به او می دهند.» در نهایت می گوید: «در واقع این قانون ابزار سیاسی شده است. و اختلافات جناحی و از این طریق معلمان را تحت فشار قرار می دهد.»

معلمان برای امرار معاش مشکل دارند
معلم دیگری که بیش از 23 سال سابقه تدریس در مریوان را دارد و نامش از رتبه حذف شد، شیدا شمس است. روایت او از تنزل رتبه اینگونه آغاز می شود: «به من اطلاع داده اند که به دلیل فعالیت اتحادیه از فهرست خارج شده ام. وقتی برای بررسی کارم به آموزش و پرورش رفتم به من گفتند که به دلیل فعالیت صنفی از رتبه حذف شده ام. این در حالی است که من یک نیروی رسمی هستم. با تصمیم وزارت آموزش و پرورش برای رتبه بندی مناسب شناخته شدم اما در مرحله دوم که مربوط به کسب رتبه های 1 تا 5 است، اعلام شد که نام من حذف شده است. وقتی با مسئولان آموزش و پرورش مریوان تماس گرفتم، اعلام کردند که این دستور از سوی فرمانداری صادر شده است».

شمس یادآور می‌شود: در شرایطی که تورم هر روز بالاتر می‌رود، عدم اعمال رتبه‌بندی به معنای فشار اقتصادی بیشتر برای برخی افراد است. شرکت در تشکل های صنفی طبق قانون آزاد است. اما به دلیل پیگیری مطالبات صنفی و قانونی، من و بسیاری از همکارانم از مزایای رتبه بندی محروم شده ایم. من با مادر و پدر پیرم زندگی می کنم و اصرار دارم که قانون را برای خودم و همکارانم اعمال کنم.»

وی با اشاره به اینکه این محدودیت ها اساسا غیرقانونی است، می گوید: «برخی از کارمندان پیام امضا دادند تا رتبه برای شما اعمال شود. من در حالی که در یک تشکل صنفی قانونی بر اساس قانون بوده و از مطالبات صنفی دفاع کرده ام هیچ گناهی مرتکب نشده ام.

مشکل رتبه بندی در کرمانشاه
م.ر نیز یکی از بانوان فرهیخته استان کرمانشاه است که نام او نیز در فهرست حذف شدگان رتبه بندی قرار دارد. این معلم کرمانشاهی در گفت و گو با «اعتماد» با اشاره به دلیل حذف خود از این لیست گفت: من به همراه سایر همکارانم بر اساس قانون پیگیر حقوق و حقوق صنفی خود هستیم. بعد از تکمیل مرحله اول قانون رتبه بندی در مرحله دوم که برای تخصیص رتبه های 1 تا 5 است، متوجه شدم که نام من در لیست رتبه بندی نیست. بیش از 20 نفر از همکاران من در کرمانشاه با این مشکل مواجه بودند. استانداری و کارکنان اداره کل پیام دادند تا مشکل رتبه بندی ما حل شود. اما من در طلب آن گناهی مرتکب نشده ام. من صادقانه حدود 30 سال است که برای بچه های کشورم کار کرده ام. طبق قانون اساسی کشورم این حق من و همه همکارانم است که مطالبات صنفی را پیگیری کنیم.»

آقای ر در پاسخ به این سوال “اعتماد” که اگر به شما بها داده نشود چه مشکلاتی برای شما پیش می آید؟ او می گوید: «دلیل اینکه اسم واقعی ام را به شما نگفتم این است که در شرف بازنشستگی هستم. من نگرانم که درج نام من باعث استقامت مسئولان شود و روند بازنشستگی من دشوار شود. هنگامی که رتبه بندی اجرا نمی شود، مستقیماً بر حقوق معلمان، حقوق بازنشستگی و سایر مزایای قانونی تأثیر می گذارد. البته این موضوع برای ترساندن معلمان برای پیگیری حقوق قانونی خود تذکر داده می شود.»

دیدگاهتان را بنویسید