صدور حکم در مورد هواپیمای اوکراینی؛ 13 سال حبس برای متهم ردیف اول

صدور حکم در مورد هواپیمای اوکراینی؛  13 سال حبس برای متهم ردیف اول

رای پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی پس از حدود سه سال تحقیقات گسترده و پس از برگزاری مجموعا 20 جلسه دادگاه صادر شد.

در سند صادره، متهم اولیه به عنوان فرمانده سامانه پدافندی Tor M1 با اعتقاد بر این که مشخصات هدف مشابه موشک کروز بوده، برخلاف دستور مقر فرماندهی و بدون کسب مجوز و بر خلاف دستورالعمل، از پرواز خارج شد. مربوط به پرتاب دو موشک علیه هواپیمای اوکراینی PS 752 است.

وی با این تصور که رفتار متهم به دلیل بی اطلاعی وی از موضوع و درک نادرست وی از هدف کشف شده بوده و با اعتقاد به خصومت و نزدیک شدن هدف به سمت آن شلیک کرده و قصد ساقط کردن هواپیمای مسافربری را نداشته است، اتهامات منتسب به متهم اصلی وارد به جرم خود اعتراف کرده و به جرم خود اعتراف کرده است.

با رای دادگاه، متهم ردیف اول پرونده به اتهام کارگردانی قتل سرنشینان هواپیمای اوکراینی به سه سال حبس تعزیری محکوم شد.

این متهم نیز به دلیل ابطال قرار ابلاغ و به دلیل گستردگی عواقب و تبعات آن اقدام به حداکثر مجازات (10 سال حبس تعزیری) محکوم شده است.

بر این اساس مجموع مجازات حبس تعزیری برای متهم ردیف اول (فرمانده سامانه پدافندی Tur M-1) 13 سال حبس تعزیری است که اشد مجازات (10 سال حبس) با احتساب بازداشت قبلی قابل اجرا خواهد بود.

متهم اولیه علاوه بر حبس به پرداخت مهریه به اولیای دم درخواست کننده مهریه محکوم شد و دادگاه برای این متهم مجازات تکمیلی در نظر گرفت.

همچنین با توجه به اتهامات مندرج در کیفرخواست و سهو و قصور سایر متهمان این پرونده، متهمان ردیف دوم و سوم (پرسنل سامانه پدافندی تور ام 1) به یک سال حبس تعزیری محکوم شدند، متهم ردیف چهارم افسر دفتر سامانه دفاعی Tur M) 1) تا سه سال حبس، متهم ردیف پنجم (مسئول پست فرماندهی سامانه تور دفاعی M-1) تا سه سال حبس تعزیری، درجه ششم پرونده ( فرمانده وقت قرارگاه پنجم پدافند هوایی تهران) به دو سال حبس تعزیری، ردیف هفتم پرونده (افسر شیفت مرکز کنترل عملیات منطقه ای تهران) به دو سال حبس تعزیری، متهم هشتم (فرمانده وقت تهران) مرکز کنترل عملیات منطقه ای) به یک سال و نیم حبس تعزیری، نهمین متهم (فرمانده وقت منطقه پدافند هوایی تهران) به خدمت متهم دهم (فرمانده وقت پدافند هوایی نیروی هوافضای سپاه) به یک سال محکوم شد. سال زندان

دادگاه علاوه بر مجازات های مقرر، برای متهمان ردیف دوم تا دهم نیز مجازات های تکمیلی و تکمیلی در نظر گرفت.

شایان ذکر است که با درخواست برخی از شاکیان از دادگاه، دادسرای نظامی مکلف به ادامه رسیدگی به این پرونده و برخورد قانونی با مجرم یا سایر مجرمان احتمالی است.

رأی صادره در پرونده بدوی بوده و طرفین می توانند به آن اعتراض کنند و ظرف 20 روز از تاریخ ابلاغ رأی، فرصت اعتراض به آن وجود دارد.

خاطرنشان می شود: برای هر قربانی این حادثه مبلغ 150 هزار دلار یا معادل آن به یورو صرف نظر از مراحل قانونی به خانواده این افراد تعلق می گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید