رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح تهران: در مورد هواپیمای اوکراینی، شبکه پدافندی معیوب نبود / موشک دوم اصابت نکرد / در شب نمی شد تشخیص داد که هواپیمای مسافربری است یا یک هواپیما. موشک

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح تهران: در مورد هواپیمای اوکراینی، شبکه پدافندی معیوب نبود / موشک دوم اصابت نکرد / در شب نمی شد تشخیص داد که هواپیمای مسافربری است یا یک هواپیما. موشک

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح تهران: در مورد هواپیمای اوکراینی، شبکه پدافند هوایی کشور نقص سیستماتیک نداشت. 10 نفر در این حادثه دخیل بودند. افرادی که ممنوع الکار شدند تقصیری نداشتند. موشک دوم اصابت نکرد. جعبه سیاه ما هیچ تاییدی مبنی بر پرتاب موشک دوم ندارد. شب نمی توانستی تشخیص بدهی که هواپیمای مسافربری است یا موشکی

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح تهران گفت: در روند سرنگونی هواپیمای اوکراینی اشتباهات متعددی رخ داد.

علی افتخاری در برنامه ویژه خبری گفت و گو درباره پرونده هواپیمای اوکراینی گفت: این پرونده ابعاد فنی پیچیده و متعددی داشت و لازم بود رسیدگی به این پرونده در دستور کار سازمان قضایی نیروهای مسلح قرار گیرد.

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح تهران با اشاره به اینکه یکی از بهترین بازپرسان را در این زمینه منصوب کرده ایم، ادامه داد: از همان ابتدای تحقیقات تیمی از بهترین مسئولان تشکیل دادیم. ما کمیته های کارشناسی را تشخیص دادیم و آنها درخواست تمدید کردند و به همین دلیل رسیدگی به این پرونده طولانی شد.

وی افزود: همه همکاران ما در قوه قضائیه در سازمان قضایی نیروهای مسلح در چارچوب قانون و آیین نامه داخلی بدون هیچ گونه اغماض تمام تلاش خود را انجام داده اند. ما چندین جلسه برگزار کردیم. 20 جلسه برگزار شد. ما با اکثر مجرمان برخورد کرده ایم، اما بخشی دیگر برای تکمیل تحقیقات باز است.

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان تهران ادامه داد: عده ای غیر از نظامیان مقصر داریم. افرادی که مصاحبه های متعددی انجام دادند و ذهن افراد و خانواده ها را آشفته کردند. پردازش خواهند شد.

افتخاری افزود: در روند سقوط هواپیما خطاهای متعددی وجود داشت اما در بررسی ها به این نتیجه رسیدیم که شبکه پدافند هوایی کشور هیچ نقصی نداشته است. این بدان معنی است که هیچ نقص سیستماتیک وجود ندارد. علت وقوع عامل انسانی است که خطا در تشخیص است.

وی ادامه داد: به همه شکایات پرونده اطلاع رسانی می کنیم. ما چندین افسر و فرمانده را با مدارک و شکایات احضار کردیم. قصور آنها توسط مراجع قضایی بررسی شده است. فقط 10 نفر شرکت کردند.

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح تهران ادامه داد: اگر افرادی از تعقیب منع شدند تقصیر آنها نیست. یک سال و نیم است که مورد بررسی قرار گرفته است. در مورد رسیدگی به جرایم خارجی (غیر نظامی) باید گفت که باید در دستگاه های دولتی رسیدگی شود و نظامی نیستند.

افتخار چرا دو موشک به هواپیما شلیک شد؟ وی گفت: کاربر پس از شلیک موشک اول می بیند که هدف به سمت جلو حرکت می کند و به نظر او یک موشک برای فرود آمدن کافی نیست بنابراین موشک دوم را شلیک می کند. طبق اطلاعات خودمان به این نتیجه نرسیدیم که موشک دوم مورد اصابت قرار گرفته است، زیرا خود این سامانه در صورت موفقیت آمیز بودن اصابت بلافاصله پس از پرتاب این موضوع را به سامانه موشکی گزارش می دهد. جعبه سیاه ما هیچ تاییدی مبنی بر پرتاب موشک دوم ندارد.

وی ادامه داد: پاکسازی شرایط خاصی دارد. اگر فضای کشور می خواهد قرمز شود مسئولان مرتبط با این موضوع اظهار نظر کنند، به این نتیجه نرسیده اند که آن شب وضعیت قرمز بوده و باید این کار را انجام دهند. شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور مسئولیت این کار را بر عهده دارد. نیازی به این اتفاق نیست. اگر این شخص مراقب بود و نمی بخشید، این اتفاق نمی افتاد.

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح تهران با بیان اینکه رادار قادر به تشخیص هواپیمای مسافربری از موشک نیست گفت: این رادار فقط برای کشف و شناسایی است. شبیه سازی کردیم؛ در شبیه سازی ما که شامل تمام جزئیات بود، ما و قاضی پرونده دیدیم که در شب نمی توان هواپیما یا موشک را برای کاربر تشخیص داد.

وی در پاسخ به سوال مجری در خصوص حکم صادره و تعداد افراد عامل این حادثه، برخی افراد با استدلال عدم تناسب بین جرم و مجازات، حکم را ضعیف دانستند، گفت: بر اساس شرع قانون جزا و قانون مجازات نیروهای مسلح از اتهامات این افراد فهمیده است که اتهام متهم در مرحله اول ضمانت قتل عمد و حداکثر مجازات آن سه سال حبس است. اتهام دیگری را به متهم اصلی تحت عنوان ابطال دستور در شرایط آمادگی رزمی در نظر گرفته ایم. بنابراین فردی که پشت این سامانه موشکی نشسته قصد شلیک داشته اما قصد کشتن نداشته است.

افتخاری خاطرنشان کرد: در برخی رسانه های معاند عنوان می شود که در اغتشاشات کسانی که اقدام علیه امنیت کردند یا کسی را کشتند یا خیابان را بستند، چرا مجازات آنها با حکم صادره در این مورد متفاوت است؟ وی گفت: این فرد (متهم پرونده اوکراین) برای تامین امنیت و اینکه اشتباه تشخیص داده و مرتکب اشتباه شده است، باید مجازات شود اما هدفش تامین امنیت است. اما فردی که به خیابان رفته هدفش نقض امنیت است و مجازاتش متفاوت است و نباید این مسائل را با هم مقایسه کرد.

دیدگاهتان را بنویسید