حادثه هواپیمای مسافربری ایران هرگز از خاطره مردم پاک نمی شود/ 33 شهید از سیستان و بلوچستان پرواز 655


ساعت: 08:10
تاریخ انتشار: 04/12/1401
کد خبر: 1880377

سال ها از فاجعه هولناک هواپیمای مسافربری ایران می گذرد، وقوع این جنایت هنوز لکه ای تازه و شرم آور بر پیشانی آمریکاست که هرگز از خاطره مردم پاک نخواهد شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصرهامون، در 21 تیرماه 1367 برابر با 12 تیر 1367 هواپیمای مسافربری ایرانی ایرباس که از بندرعباس عازم دبی بود، بر فراز آب های خلیج فارس و حوالی آن به طور ناگهانی مورد حمله یگان های دریایی متجاوز آمریکایی قرار گرفت. به جزیره هنگام در آبهای خلیج فارس بود و پایین رفت.

این هواپیما به عمد مورد حمله متجاوزان و جنایت شیطان بزرگ قرار گرفت و جنایتی فجیع بود که منجر به شهادت 298 مسافر و خدمه شد که همگی زن و مرد، کودک، نوجوان و سالخورده بودند.

بلافاصله پس از سرنگونی هواپیمای ایرباس ایرانی، دولت آمریکا شروع به دنبال سناریوها و توجیه خود کرد و گفت که هواپیمای ایرباس در حال انجام ماموریت انتحاری بوده و یا یک جنگنده F14 پشت هواپیمای مسافربری ایرباس مخفی شده است و حتی این مورد. که هواپیمای ایرباس خارج از دالان مزارع در حال پرواز بود.

ملت ایران از پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون همواره آماج حملات دشمنان انقلاب بوده و حمله به هواپیمای مسافربری ایران در آبهای خلیج فارس جنایتی شنیع است که هرگز از آن پاک نخواهد شد. صفحات تاریخ جنایت مرگبار هوایی در تاریخ ثبت خواهد شد.

سرنگونی هواپیمای ایرباس ایر نتیجه بربریت آمریکاست

مجتبی قزاق میری کارشناس مسائل سیاسی در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار داشت: سرنگونی هواپیمای ایرباس ایران ناشی از سبعیت و جنگ طلبی نیروهای آمریکایی مستقر در آب های خلیج فارس و نقض آشکار موازین بین المللی بود. قوانین و حقوق بشر، و آشکارا تصور می شد که دشمنی و کینه توزی آنها نسبت به مردم ما و همچنین یک خط نادرست انسانیت را نشان می دهد.

وی درباره سرنگونی هواپیمای مسافربری ایران توسط ناوگان متجاوز آمریکا افزود: این حادثه یکی از تلخ ترین حوادث تاریخ ایران است که در آن تعدادی از هموطنانمان به ناحق هدف خشم و دشمنی آمریکا قرار گرفتند و به شهادت رسیدند. .

این کارشناس تصریح کرد: مهم ترین نکته ای که باید به آن اشاره کرد این است که بعدها مشخص شد که سرنگونی هواپیمای مسافربری ایران نه تنها به دلیل ضعف فناوری و خطای انسانی بوده، بلکه آخرین تاکتیک دولت آمریکا علیه ایران تلقی شده است. هدفش ایجاد مشکلات فراوان برای ایران در جنگ با رژیم بعث عراق بود تا جمهوری اسلامی ایران را به پذیرش صلح و پایان دادن به جنگ تحمیلی وادار کند.

وی ادامه داد: با توجه به فراز و نشیب ها، سناریوها و بهانه های دولت مردان آمریکا، کشورمان در 23 تیر 1367 طی نامه ای به رئیس شورای امنیت خواستار تشکیل جلسه فوری شورا برای رسیدگی به موضوع شد. سرنگونی هواپیمای مسافربری ایران، اما این شورا تنها از سرنگونی هواپیمای مسافربری غیرنظامی ایرانی در پرواز بین المللی 655 توسط موشک ناو جنگی آمریکا ابراز تاسف کرد.

کازک گفت: در این فاجعه که یکی از مهمترین موارد نقض حقوق بشر، حقوق بین الملل و حقوق سازمان هواپیمایی بین المللی در طول تاریخ محسوب می شود، فرمانده ناو مذکور از مقامات آمریکایی مدال لیاقت دریافت کرد. در اقدامی بزدلانه

وی اعلام کرد: جهان امروز در تقابل جدی غرب با آزادی، عدالت و حقوق بشر است و رهبر آن آمریکای جنایتکار است که حتی به مردم کشور خود نیز رحم نمی کند.

وی با بیان اینکه این رفتارهای غیرانسانی نشانه زوال نظام دمکراتیک آمریکا و غرب است، تصریح کرد: حقوق بشر نظام لیبرال دمکراتیک آمریکا را دیگر نمی توان زیر حرف و شعار دولت مردانه و ملت های این کشور پنهان کرد. جهان به ویژه در آمریکا با تبعیض نژادی مواجه است و رفتار نیروهای آمریکایی با دولت های دیگر را می بیند و از این تبعیض عصبانی هستند.

این کارشناس سیاسی ادامه داد: آمریکا حتی حقوق بشر را مبنای سلطه غیرقانونی خود بر سرنوشت ملت های جهان قرار داده و با سوء استفاده از عنوان حقوق بشر به خواسته های غیرقانونی و متقلبانه در عرصه های سیاسی، نظامی و اقتصادی دست می یابد. چه می کند و جرم است.

به گزارش عصرهامون، 33 شهید سیستان و بلوچستان از پرواز 655 بودند و آمریکای جنایتکار با حمله به هواپیمای مسافربری و کشتن 290 انسان بی گناه بار دیگر کینه دیرینه خود را نسبت به ملت ایران نشان داد و پرده بر سر انسان آمریکایی خود افراشت. حقوق.

فرزندان این شهیدان و خانواده های آنان و همه ایران اسلامی هرگز این جنایت هولناک را فراموش نمی کنند که چگونه در یک اقدام شیطانی و وحشیانه این غم بزرگ را بر دوش ملت ایران نهادند.

خوشبختانه این جنایت نیز در کنار جنایات بیشمار دولت آمریکا در پرونده سیاه استکبار جهانی ثبت شد و ننگ دیگری بر میراث این جنایت نهاده شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید